Skip to main content

Oλοκληρώνεται ως το Σεπτέμβριο η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς

Οι δύο εκκρεμότητες που απομένουν να ρυθμιστούν από την ελληνική πλευρά. Βελτιωμένες οικονομικές επιδόσεις αλλά και μεγάλη ανάγκη για επενδύσεις.

Μετά τέσσερα χρόνια ολοκληρώνεται, στο επόμενο δίμηνο μάλλον, η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την πώληση του 100% της εταιρείας στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, που έχει δεσμευτεί να επενδύσει έως και 500 εκατομμύρια στον ελληνικό σιδηρόδρομο, σε τροχαίο υλικό, αναβάθμιση υποδομών και συστήματα διαχείρισης.

Αφού το deal πέρασε και τον σκόπελο των ενισχύσεων που είχαν στο παρελθόν δοθεί από το κράτος προς τον ΟΣΕ και έκλεισε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο σχετικός φάκελος, μένει να ρυθμιστεί ένα θέμα:

Το ύψος της ετήσιας αποζημίωσης που θα λαμβάνει για τα επόμενα πέντε χρόνια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τις ΥΓΟΣ, δηλαδή τις υπηρεσίες που προσφέρει για την εξυπηρέτηση ελλειμματικών γραμμών και το οποίο υπολογίζεται στην περιοχή των 40-50 εκατευρώ. Το θέμα ειδικότερα αφορά τον τρόπο στάθμισης της αποζημίωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει, μόλις κλείσει η παραπάνω εκκρεμότητα η τελική συμφωνία σχεδιάζεται να υπογραφεί σε πανηγυρικό κλίμα, παρουσία των πρωθυπουργών Ελλάδας και Ιταλίας, Αλέξη Τσίπρα και Πάολο Τζεντιλόνι.

Το deal της TΡΑΙΝΟΣΕ και η πώλησή της για 45 εκατ. ευρώ, στην Ferrovie, έχει εισπράξει και πολλές αρνητικές κριτικές. Ωστόσο, η μόνη προσφορά που δόθηκε για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία παρέχει σιδηροδρομικές υπηρεσίες σε ένα πολύ σύνθετο και προβληματικό – όσον αφορά την ποιότητα των υποδομών αλλά και τη διαλειτουργικότητα- ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα, ήταν από τους Ιταλούς.

Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι πάσχουν, έχουν ανάγκη εκτεταμένων επενδύσεων σε υποδομή, επιδομή, τροχαίο υλικό, συστήματα διαχείρισης και, επίσης μεγάλη ανάγκη από πρόσθετο ανθρώπινο δυναμικό.

Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι μπορεί να υλοποιούν έργα, μεγάλα, υποδομής, αλλά αυτά γράφουν τεράστιες καθυστερήσεις που έχουν κοστίσει στην ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα μας.

Εκτός από αυτά καθ’ αυτά τα προβλήματα του Σιδηροδρόμου, είναι και …τα άλλα, όπως η ζημία των 4,5 εκατ. ευρώ που είχε το 2016 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λόγω της Ειδομένης και της κυβερνητικής απροθυμίας να απελευθερώσει τις γραμμές του τρένου από τους μετανάστες που έκαναν κατάληψη επί εβδομάδες.

Να σημειωθεί ότι παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ- η οποία ως αυτή τη στιγμή έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια - πέρυσι, είχε θετικά λειτουργικά αποτελέσματα και μάλιστα αυξημένα, ενώ τα προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν σε 3,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 30,45%. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2016 ανήλθε σε 60,8 εκατ. ευρώ, έναντι των 68,7 εκατ. ευρώ του 2015.

Τέλος, να προστεθεί ότι με την ολοκλήρωση της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα μπει στην τελική ευθεία και η πώληση της ΕΕΣΣΤΥ, της εταιρείας που έχει την συντήρηση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.