Skip to main content

ΟΛΘ: Ανοίγει ο δρόμος για την αξιοποίηση του Παλιού Τελωνείου(φωτο)

Μέσω υποπαραχωρήσεων μπορεί να αξιοποιηθεί το διατηρητέο Παλιό Τελωνείο, αποθήκες κατάλληλες προς διάθεση αλλά και αδόμητες εκτάσεις.

Ανοίγει ο δρόμος αξιοποίησης του κτηρίου του Παλιού Τελωνείου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με την έγκριση του κανονισμού υποπαραχωρήσεων, από το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΘ Α.Ε., κατά την τελευταία συνεδρίασή του.

Ο παραπάνω κανονισμός προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης και παρέχει τη δυνατότητα στο νέο βασικό μέτοχο - τη SEGT της Κοινοπραξίας DIEP- Terminal Link- Belterra- μέσω υποπαραχωρήσεων, να αξιοποιήσει μέσω τρίτων, όχι μόνο το διατηρητέο του Παλιού Τελωνείου μα και άλλα ακίνητα από το σημαντικό κτηριακό απόθεσμα που διαθέτει ( π.χ. αποθήκες, κτίριο ΠΑΕΓΑΕ), όπως και αδόμητες εκτάσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, η νέα διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε., ρίχνει το βάρος των προσπαθειών της στην ενίσχυση των υποδομών που εξυπηρετούν τις καθαυτό λιμενικές δραστηριότητες του ΟΛΘ και επόμενο είναι, να θελήσει να αξιοποιήσει για λόγους εξασφάλισης μελλοντικών εσόδων αλλά και περιορισμού των μη άμεσα αποδοτικών επενδύσεων, το κτηριακό απόθεμα που της έχει παραχωρηθεί με ορίζοντα το 2051.

Άλλωστε, όπως είχε πει σε πρόσφατες δηλώσεις του ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. κ. Σωτήρης Θεοφάνης (εδώ ), το νέο μάνατζμεντ του ΟΛΘ βλέπει τουριστικές και μεικτές χρήσεις για το εμβληματικό διατηρητέο κτίριο που σε όλους τους Θεσσαλονικείς είναι γνωστό σαν Παλιό Τελωνείο.

Η αξιοποίηση του διατηρητέου, που σήμερα στεγάζει σε ένα μέρος του ισογείου μόνο τον επιβατικό σταθμό, ενώ το υπόλοιπο είναι εγκαταλελειμμένο για τουλάχιστον 15 χρόνια, αφημένο στις φθορές του χρόνου που προστίθενται στις ζημίες που είχε υποστεί από τον μεγάλο σεισμό του 1978 εκτιμάται ότι θα είναι μία υπόθεση υψηλού κόστους. Το ύψος της επένδυσης θα είναι μία υπόθεση αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων και θα καθοριστεί από τις χρήσεις που θα επιλεγούν από όποιον ή όποιους αναλάβουν να αποκαταστήσουν το κτηριακό συγκρότημα, να το αναδείξουν και να το διαχειριστούν. Για το λόγο αυτό τα subconcessions εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν μία win-win λύση.

Το λίγο-λίγο για την αποκατάσταση του κτηρίου,  είχε παλαιότερα υπολογιστεί σε 10 εκατ.ευρώ, για ενίσχυση του φέροντα οργανισμού και κάποιες βελτιωτικές εργασίες. Επίσης, προ της πώλησης του 67% της ΟΛΘ Α.Ε. στην κοινοπραξία των ιδιωτών, είχε αποφασιστεί να διατεθούν περί τις 400.000 ευρώ, για επιχρίσματα και τη βαφή, εξωτερικά, του κελύφους του κτηρίου, έργο που τελικώς δεν έγινε εν όψει, τότε, της πώλησης.

Η υπόθεση αξιοποίησης του διατηρητέου, απαιτεί μεγάλη επένδυση αλλά και την ανάμειξη εταιρείας που δραστηριοποιείται στους κλάδους του τουρισμού και υπηρεσιών σχετικών με τον τουρισμό και το λιανεμπόριο. Άραγε, στο πλαίσιο μίας υποπαραχώρησης, θα εκδήλωνε κάποιο ενδιαφέρον για το Παλιό Τελωνείο, ο όμιλος του Ιβάν Σαββίδη, ο οποίος με την Belterra μετέχει στο σχήμα που εξαγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του δημοσίου; Άλλωστε ο ομογενής επιχειρηματίας έχει επενδύσει στο ξενοδοχείο Makedonia Palace που διαχειρίζεται με πολυετή μίσθωση, ενώ σχεδιάζει και μεγάλη επένδυση στο Παλιούρι Χαλκιδικής.

Διαβάστε: ΟΛΘ: Ξενοδοχείο, εμπορικό κέντρο ή κάτι άλλο το παλιό τελωνείο

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο των υποχρεωτικών επενδύσεων που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ, περιλαμβάνεται κονδύλιο 20 εκατ. ευρώ που αφορά την αποκατάσταση του διατηρητέου όπως ενδεχομένως και άλλων κτηρίων του λιμένα.

Η ιστορία και το παρόν του Παλιού Τελωνείου

Το διατηρητέο κτήριο, στο οποίο όλοι αναφέρονται σαν "Παλιό Τελωνείο", καλύπτει 12.247 τ.μ. πάνω σε έκταση γης 5.059 τ.μ. Βρίσκεται μεταξύ του 1ου και 2ου προβλήτα, ενώ η πλευρά που βλέπει προς την θάλασσα έχει την δική της αποβάθρα (κρηπιδώματα 4 - 8). Το κτίριο είναι στην περιοχή που σήμερα εξυπηρετεί την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, με την λειτουργία και του επιβατικού σταθμού ( σε ισχύ ο κώδικας ασφαλείας ISPS).

Το εμβληματικό αυτό κτίσμα, που θεμελιώθηκε το 1910 και ήταν το πρώτο που κατασκευάστηκε στη Θεσσαλονίκη με οπλισμένο σκυρόδεμα, πέρασε από το ΥΠΟΙΚ στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ.). Το οικοδόμημα αποτελείται από τρία κτίρια των τριών ορόφων, με τα δύο ακραία να ενώνονται με το κεντρικό με διώροφα κτίρια/κατασκευές. Να σημειωθεί ότι το κεντρικό κτίριο, στο οποίο στεγάζονταν μέχρι το 2001 η Διεύθυνση Τελωνείων και το Α' Τελωνείο, ξεχωρίζει εξωτερικά από την ιδιαίτερη κεραμοσκεπή του και, εσωτερικά, από το μεγάλο σκεπαστό αίθριο που διαθέτει.

Στο ανατολικό κτίσμα, μεταξύ των ετών 1965-1985 λειτουργούσε η γερμανική βιοτεχνία ετοίμων ενδυμάτων Rheiner, η οποία έφυγε από την χώρα μας όταν άλλαξε το φορολογικό καθεστώς.

To νεοκλασικό κτήριο του Παλιού Τελωνείου αποτελεί χαρακτηριστικό τοπόσημο της ευρύτερης περιοχής του λιμένα και οπωσδήποτε θα παίξει καθοριστικό ρόλο σε οποιοδήποτε σχέδιο αναβάθμισης της χερσαιας έκτασης του ΟΛΘ.