Skip to main content

Επενδύσεις από 250- 450 εκατ. μέχρι το 2026 στον ΟΛΘ

Οι θετικές επιπτώσεις στην ΟΛΘ ΑE και στην οικονομία της Κεντρικής Μακεδονίας από την ιδιωτικοποίηση. Για ψήφιση με τη διαδικασία του επείγοντος.

Ζεστό επενδυτικό χρήμα πρόκειται να τρέξει μέχρι και το 2026 στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση που έχει κατατεθεί στη Βουλή και η οποία συνοδεύει το σχέδιο νόμου για την κύρωση της Αναθεωρημένης Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ ΑΕ και ελληνικού δημοσίου.

Σε ό,τι αφορά στην ψήφιση του κυρωτικού σχεδίου νόμου, εκτιμάται ότι θα γίνει έως το τέλος Φεβρουαρίου, ενδεχομένως στις 26 τρέχοντος, αφού προηγουμένως περάσει από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, στην οποία θα συζητηθεί σήμερα, στις 5 μ.μ. Επισημαίνεται ότι το σχέδιο νόμου έχει χαρακτηριστεί από την κυβέρνηση ως επείγον. 

Τα προσδοκώμενα οφέλη από την πώληση του 67% του ελληνικού δημοσίου στην ΟΛΘ Α.Ε. στην Κοινοπραξία DIEP- Terminal Link- Belterra Investments, είναι πολύ σημαντικά και σημαντικότερα όλων είναι αυτά που αφορούν τις επενδύσεις στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, την ανάπτυξη της τοπικής και περιφερειακής οικονομίας και την ενίσχυση της απασχόλησης.

Πιο συγκεκριμένα, εκτός των 180 εκατ.ευρώ, που η Κοινοπραξία δεσμεύεται να επενδύσει στην πρώτη επταετία από την ανάληψη της διαχείρισης του ΟΛΘ (σ.σ. κατά δήλωσή τους σκοπεύουν να υλοποιήσουν αυτές τις υποχρεωτικές επενδύσεις σε μικρότερο χρόνο, 4-5 ετών), οι συνολικές επενδύσεις μέχρι το 2026, θα ανέλθουν στα 256,9 εκατ. ευρώ, βάσει κεντρικού σεναρίου ή, ακόμη και στα 441,6 εκατ. ευρώ, με βάση το αισιόδοξο σενάριο.

Οι επενδύσεις αφορούν βεβαίως, όπως έχει επανειλημμένως σημειωθεί, την επέκταση του 6ου προβλήτα, επενδύσεις στο συμβατικό λιμάνι και σύγχρονο μηχανικό εξοπλισμό και συστήματα διαχείρισης των λιμενικών εργασιών, όπως επίσης αξιοποίηση του διατηρητέου κτηρίου του Παλαιού Τελωνείου μα και άλλων κτηριακών όγκων.

Οι επενδύσεις, όμως, θα φέρουν αύξηση στη διακίνηση φορτίων και κατ’ επέκταση, αυξημένα έσοδα για τον ΟΛΘ. Σύμφωνα με αναφορά σε μελέτη του ΙΟΒΕ (Ιούνιος 2017), ως το 2026 τα συνολικά έσοδα του ΟΛΘ, με βάση το κεντρικό σενάριο, θα ανέλθουν σε 834 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη σε 698 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, το οικοσύστημα του Λιμένα(σ.σ. μεταφορές, αποθήκευση, τροφοδοσία πλοίων), θα έχει στο διάστημα ως το 2026 υπολογιζόμενα έσοδα 465,1 εκατ. ευρώ, ενώ το ΑΕΠ της χώρας θα επαυξηθεί κατά 1,47 δισ. έως και 1,93 δισ. με το αισιόδοξο σενάριο. Το μεγαλύτερο όφελος από την επαύξηση του ΑΕΠ θα έχει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία η απασχόληση θα ενισχυθεί από 0,39% έως 0,52%.

Έσοδα για το ελληνικό δημόσιο

Το Δημόσιο, που πωλεί το 67% των μετοχών, από το 74% που σήμερα έχει στην ιδιοκτησία του, θα εισπράξει κατά πρώτον το τίμημα της εξαγοράς που ανέρχεται σε 231,9 εκατ. ευρώ.

Πέραν αυτού, από το αυξημένο αντάλλαγμα της παραχώρησης(σ.σ. από το 2% επί του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ ΑΕ, γίνεται 3,5%) θα έχει ετήσιο έσοδο τουλάχιστον 1,8 εκατ. ευρώ, το οποίο ενδέχεται να αυξηθεί σε περίπτωση πλεονασματικής απόδοσης των ιδίων κεφαλαίων.

Τα συνολικά έσοδα για το Δημόσιο ως το 2026, πέραν του τιμήματος και μέχρι το 2026, υπολογίζονται σε 234 εκατ. ευρώ. (από αντάλλαγμα, φόρους, ασφαλιστικές εισφορές).

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για την καλή εκτέλεση της συναλλαγής προβλέπεται τραπεζική εγγυητική επιστολή ύψους 10 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχει η υποχρέωση προσκόμισης μίας ακόμη εγγυητικής, ύψους 20 εκατ. ευρώ, που αφορά ειδικά στην εκτέλεση των επενδύσεων.

Όπως αναφέρεται και στην Αιτιολογική Έκθεση, με την Αναθεωρημένη Σύμβαση Παραχώρησης, ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στον δημόσιο έλεγχο του Λιμένα (σ.σ παραχωρείται έως το 2051) καθώς μέσω και της αναβάθμισης του θεσμικού πλαισίου(λειτουργία των ΡΑΛ και ΔΑΛ), παρακολουθείται και διασφαλίζεται η εφαρμογή των εθνικών στρατηγικών στόχων όσον αφορά το λιμενικό σύστημα και εν προκειμένω τον ΟΛΘ.

Σημειώνεται ότι σήμερα το μεσημέρι, στην Αθήνα, θα πραγματοποιηθεί η έκτακτη γενική συνέλευση της ΟΛΘ ΑΕ, με μοναδικό θέμα την εκλογή του μεταβατικού διοικητικού συμβουλίου, το οποίο φυσικά με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του μετοχικού πακέτου, θα αντικατασταθεί. Στο δ.σ. που θα ελέγχεται από τους ιδιώτες επενδυτές, θα υπάρχει και ένα μέλος που θα εκπροσωπεί το Ελληνικό Δημόσιο καθώς αυτό θα συνεχίσει να έχει στην ιδιοκτησία του μετοχικό πακέτο 7%.