Skip to main content

Δώδεκα γυναίκες καταράστηκαν την κρίση από τη Θεσσαλονίκη (video)

Δώδεκα μαυροντυμένες γυναίκες εξέφρασαν με λόγια που έβγαιναν σαν σφαίρες από τα στόματα τους τον θυμό που που αισθάνεται μια μέση γυναίκα στην κρίση

«Κατάρα στο ξεσπίτωμα, τους κλέφτες της ζωής μας. Κατάρα στη φτώχεια και την εκμετάλλευση. Κατάρα σε αυτούς που μας ανάγκασαν να ψάχνουμε το φαγητό μας στα σκουπίδια». Σταματημό δεν είχαν οι κατάρες που εκτοξεύτηκαν από τα χείλη των δώδεκα γυναικών που πρωταγωνίστησαν στην περφόρμανς του Ιταλού καταξιωμένου καλλιτέχνη Lanfranco Aceti (δείτε εδώ) «Accursed» (Κατηραμένος) που πραγματοποιήθηκε απόψε στο Μέγαρο Μουσικής και «άνοιξε» το Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης.

Στο «Accursed», δώδεκα μαυροντυμένες γυναίκες εξέφρασαν με λόγια που έβγαιναν σαν σφαίρες από τα στόματα τους τον θυμό και την οργή που αισθάνεται μια μέση γυναίκα που ζει την οικονομική και πολιτική κρίση στις χώρες της Μεσογείου. Κάθε κατάρα συνοδεύοταν ρυθμικά και μουσικά από  τα μέλη της Μικτής Χορωδίας Θεσσαλονίκης που έδιναν το τέμπο στην παράσταση.

«Θα μπορούσε να είναι Ελληνίδα, Ιταλίδα, Ισπανίδα, Τουρκάλα» δηλώνει στη Voria.gr ο καλλιτέχνης που σχεδίασε την περφόρμανς αποκλειστικά για το Φεστιβάλ, το οποίο αποτελεί μέρος του προγράμματος της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

«Αυτό που θέλω με την περφόρμανς μου είναι να φέρω τα συναισθήματα, τον θύμο, τη μαυρίλα που υπάρχει μέσα στο σπίτι στη δημόσια σφαίρα. Στην Ιταλία τουλάχιστον είναι σύνηθες κάποιος να πει στο σπίτι του ότι θέλει να ξεριζώσει τα έντερα ενός πολιτικού και να τα ταΐσει στη γάτα του. Αυτό όμως δεν λέγεται ποτέ εκτός σπιτιού. Αυτό που θέλω να δείξω είναι ότι δεν υπάρχει ανάγκη να κρύβουμε τα συναισθήματά μας» τονίζει ο ίδιος.

Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί γυναίκες στην περφόρμανς του καθώς, όπως λέει, επιθυμεί να αντιπαραθέσει «τη μητριαρχική θέαση της κοινωνίας με την πατριαρχική φαλλοκρατική απληστία που έχει καταστρέψει τις χώρες της Μεσογείου».

«Οι γυναίκες κουβαλούν για χιλιάδες χρόνια τις αξίες της κοινότητας, τις αξίες της συνεργασίας, τη δύναμη μέσα στις αντιξοότητες. Αν δεν υπήρχε η αντοχή της γυναίκας, δεν θα ήμασταν εδώ που είμαστε σήμερα. Είναι μια περφόρμανς για όλες τις γυναίκες. Τις γυναίκες αυτές που, όπως η γιαγιά μου, συνέχισαν μέχρι τα γεράματά τους να φυτεύουν σπόρους για να μεγαλώσουν δέντρα τους καρπούς των οποίων δεν θα γεύονταν ποτέ. Τα φύτευαν για τις επόμενες γενιές. Ίσως πρέπει να χτίσουμε γύρω από αυτή τη λογική» σημειώνει ο κ. Aceti.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η περφόρμανς του δεν αποτελεί μόνο έναν θρήνο μα είναι ταυτόχρονα και μια παρότρυνση να σταματήσουμε να κλαίμε και να σκεφτούμε πώς να αντιδράσουμε με τον καλύτερο τρόπο σε αυτό που μας συμβαίνει.

«Δεν γίνεται να είμαστε οι αποδέκτες μιας κατάστασης στην οποία υποφέρουμε και να είμαστε υποχρεωμένοι να ζούμε σε κράτη που έχουν παραβεί όλους τους βασικούς κανόνες του συμφώνου που υπογράψαμε ως πολίτες. Μας συμπεριφέρονται χειρότερα από σκλάβους» τονίζει ο κ. Aceti υποστηρίζοντας ότι πλέον ζούμε σε μετα-δημοκρατίες. 

O καλλιτέχνης αναφέρει ότι ήρθε η ώρα οι πολίτες να βρούν έναν άλλο τρόπο ζωής και συνύπραξης. «Είναι ένα κάλεσμα για να βρούμε έναν καινούριο τρόπο να ζούμε μαζί χωρίς να υποστηρίζουμε αυτές τις κυβερνήσεις» σημειώνει χαρακτηριστικά.

Όπως αναφέρει ο Ιταλός καλλιτέχνης, εδώ και τριάντα χρόνια κάνει αυτού του είδους τις δουλειές, οι οποίες πλέον έχουν γίνει πιο επίκαιρες από ποτέ καθώς όπως λέει «το κράτος έχει πεθάνει, η ΕΕ καταρρέει και η δημοκρατία συρρικνώνεται».

Ο Lanfranco Aceti έχει κάνει πολλές εκθέσεις και εικαστικές παρεμβάσεις σε ένα πλήθος χώρων και μουσείων, όπως η Tate στο Λονδίνο και το MoMA στη Νέα Υόρκη. Είναι ο υπέυθυνος του Τμήματος Τεχνών στο ΠΑνεπιστημίο της Βοστώνης και έχει παραδώσει διαλέξεις σε πανεπιστήμια όπως το Γέιλ, το Χάρβαρντ και το Γκόλντσμιθς.

Η περφόρμανς του είναι η εναρτκήρια του Φεστιβάλ Περφόρμανς.

Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης

«Καλλιτέχνες από έξι χώρες για δέκα ημέρες από σήμερα έως και τις 21 Οκτωβρίου θα παρουσιάσουν τη δική τους εκδοχή για τη Σύγχρονη Τέχνη μέσα από το σώμα τους αλλά και τη συμμτεχοή των θεατών. Είμαστε πάντα χαρούμενοι όταν προετοιμάζουμε το Φεστιβάλ Περφόρμανς για στη δομή του έχει να κάνει με τον ίδιο τον άνθρωπο» δήλωσε στη Voria.gr η Χρύσα Ζαρκαλή, υπεύθυνη του τμήματος Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. 

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο φεστιβάλ ακολουθώντας το σκεπτικό της φετινής διοργάνωσης που θέτει στον πυρήνα της την έννοια του «σπιτιού», θα διερευνήσουν πώς οι καθιερωμένες έννοιες και αξίες έχουν τροποποιηθεί, καθώς βίαια έχουν προσαρμοστεί στην νέα πραγματικότητα μεταβαλλόμενων συνθηκών ζωής, οραμάτων και προσδοκιών, προτείνοντας νέες θεωρήσεις οικειότητας και συνύπαρξης. Ειδικό αφιέρωμα στην Ana Mendieta την εικαστικό που διεκδικεί εμβληματική θέση στη φεμινιστική ιστορία της τέχνης, φιλοξενείται ήδη στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Μονή Λαζαριστών, έως τις 14 Ιανουαρίου 2018.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες στο φετινό φεστιβάλ είναι οι: Lanfranco Aceti (Λανφράνκο Ατσέτι), Maria Jose Arjona (Μαρία Χοσέ Αρχόνα), Filippo Berta (Φίλιπο Μπέρτα), Fuku Cosmonaut, Ευθύμης Θέου & Ηλέκτρα Αγγελοπούλου, oμάδα geopoetics, Ana Mendieta (Άνα Μεντιέτα), Julie Tolentino (Τζούλι Τολεντίνο) & Stosh Fila (Στος Φίλα), Παρασκευή Φρασιόλα, VestAndPage.

Δείτε εδώ το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Περφόρμανς.