Skip to main content

Μείον 50 ατυχήματα τον χρόνο με την παράκαμψη Τεμπών - Πλαταμώνα

Θεαματική αναμένεται η βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των μετακινήσεων, με την παράδοση του νέου δρόμου. Τα ατυχήματα κατά την περίοδο 2008 - 2016.

Σημαντική βελτίωση στις συνθήκες ασφαλούς κυκλοφορίας δεκάδων χιλιάδων οχημάτων καθημερινά αναμένεται να φέρει ο νέος δρόμος της παράκαμψης των Τεμπών και του Πλαταμώνα που εγκαινιάζεται αύριο από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.

Τα περίπου 50 τροχαία ατυχήματα ετησίως στο συγκεκριμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου αναμένεται να αποτελέσουν παρελθόν, όπως άλλωστε έγινε και με την παράδοση του νέου δρόμου στο άλλο φονικό κομμάτι της εθνικής οδού, στο πέταλο του Μαλιακού.

Ένας νέος δρόμος εκτός από την άνεση και την ταχύτητα έχει μεγάλη συμβολή και στην ασφάλεια των μετακινήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχε στη Voria.gr η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ», που υλοποίησε το έργο της παράκαμψης Τεμπών – Πλαταμώνα και διαχειρίζεται το δρόμο, σε μια περίοδο εννέα ετών από τότε που ανέλαβε την ευθύνη για τον αυτοκινητόδρομο (2008 – 2016) στην περιοχή έχουν συμβεί 537 ατυχήματα, εκ των οποίων τρία θανατηφόρα και 52 με τραυματισμό.

Ο απολογισμός αυτός δεν είναι καθόλου αμελητέος, δεδομένου ότι μιλάμε για την κεντρική οδική αρτηρία της χώρας, δηλαδή τον δρόμο που θα έπρεπε να είναι ο πιο ασφαλής. Ο μέσος όρος δείχνει ότι στο σημείο που εγκαινιάζεται τις επόμενες μέρες καταγράφονται ετησίως 53 – 54 ατυχήματα.

Στην ερώτηση για τη συμβολή του νέου τμήματος, που παρακάμπτει τις επικίνδυνες στροφές, στη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των μετακινήσεων, η εταιρία απαντά ότι «η επίπτωση της λειτουργίας των νέων τμημάτων στην ασφάλεια των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου θα είναι ιδιαιτέρως σημαντικά, δεδομένου ότι στο εξής τα οχήματα θα κινούνται καθ' όλη τη διαδρομή τους σε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πλήρη διαχωρισμό των δυο κατευθύνσεων κυκλοφορίας. Επιπλέον, οι χρήστες που επιθυμούν να ταξιδέψουν μέσω της κοιλάδας των Τεμπών και να μην κάνουν χρήση των σηράγγων, θα έχουν στη διάθεσή τους έναν δρόμο χωρίς βαριά κυκλοφορία, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να οδηγήσουν με ασφάλεια και να απολαύσουν το φυσικό τοπίο της περιοχής».

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της εταιρίας, η μέση ημερήσια κυκλοφορία και για τις δυο κατευθύνσεις στην περιοχή των Τεμπών υπολογίζεται σε περίπου 10.000 οχήματα και περίπου το 25% της μέσης ημερήσιας κυκλοφορίας (ένα στα τέσσερα οχήματα) αποτελείται από οχήματα των κατηγοριών 3 και 4 (φορτηγά, λεωφορεία, νταλίκες κτλ.).

Δρόμοι καρμανιόλες

Τα έργα στην οδική ραχοκοκαλιά της χώρας, τον άξονα Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων (ΠΑΘΕ) ώστε να γίνει κλειστός αυτοκινητόδρομος με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας και ταχύτητας, ξεκίνησαν από τη δεκαετία του 1980, όμως ουσιαστικές παρεμβάσεις άρχισαν να γίνονται από τη δεκαετία του 1990 και μέχρι το 2005.

Τα δυο πιο κρίσιμα σημεία, λόγω των πολλών και συνεχόμενων τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων ήταν η παράκαμψη του πετάλου του Μαλιακού και η παράκαμψη Τεμπών – Πλαταμώνα.

Η παράκαμψη του Μαλιακού άρχισε να γίνεται πράξη ουσιαστικά από το 2007, με την τμηματική παράδοση του νέου δρόμου. Απέμειναν τότε τα έργα στη Στυλίδα και τη Λαμία, τα οποία πάγωσαν για τα επόμενα χρόνια και τελικά επανεκκίνηση έγινε το 2013 και η κυκλοφορία του δρόμου στο σύνολό του άρχισε το 2015. Ουσιαστικά πλέον θεωρείται ολοκληρωμένο έργο.

Με ανάλογες καθυστερήσεις ολοκληρώνεται και το έργο της παράκαμψης Τεμπών – Πλαταμώνα. Η επανεκκίνηση των έργων έγινε το 2014 και η ολοκλήρωσή του έγινε τη φετινή Πρωταπριλιά. Σαν ψέμα...

Στο φονικό πέταλο του Μαλιακού των 78 χιλιομέτρων είχαν χάσει τη ζωή τους σε διάστημα 15 χρόνων περίπου 400 άτομα, ακόμη περισσότερα τραυματίστηκαν και καταγράφηκαν εκατοντάδες τροχαία ατυχήματα. Κάθε χρόνο σκοτώνονταν από 15 – 35 άτομα, ενώ μετά την έναρξη κυκλοφορίας (το έργο ολοκληρώνεται στο 100% μέχρι το καλοκαίρι) του νέου δρόμου, τα τροχαία σχεδόν μηδενίστηκαν... Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο ένα τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης περιλαμβανόταν στα σημεία του οδικού δικτύου με τη μεγαλύτερη συχνότητα σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων το 2014 κι αυτό είναι από το 50ο ως το 70ο χλμ. του δρόμου εκτός πετάλου Μαλιακού.

Τα τρία πολύνεκρα

Τα τρία πολύνεκρα τροχαία δυστυχήματα, που σημάδεψαν αυτά τα δυο τμήματα – καρμανιόλα της οδικής ραχοκοκαλιάς της χώρας, τα οποία μνημονεύονται και θα μνημονεύονται διαρκώς για να θυμίζουν πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια των μετακινήσεων είναι:

-1999 – Τέμπη: Στις 4 Οκτωβρίου έξι οπαδοί του ΠΑΟΚ από τους 77 που επέβαιναν σε τουριστικό λεωφορείο, το οποίο συγκρούστηκε με διερχόμενο φορτηγάκι, έχασαν τη ζωή τους, επιστρέφοντας από τον ποδοσφαιρικό αγώνα στην Αθήνα με τον Παναθηναϊκό.

-2003 – Τέμπη: Στις 13 Απριλίου 21 μαθητές από το Μακροχώρι Ημαθίας επιστρέφοντας από εκδρομή στην Αθήνα με λεωφορείο του ΚΤΕΛ Βέροιας έχασαν τη ζωή τους, όταν τα νοβοπάν και οι μελαμίνες, που αποτελούσαν το φορτίο της «λύθηκαν» και έπεσαν στο δρόμο και το λεωφορείο.

-2004 – Μαλιακός: Στις 27 Σεπτεμβρίου, σχολικό λεωφορείο με 37 μαθητές και τέσσερις καθηγητές του Λυκείου Φαρκαδόνας Τρικάλων, με κατεύθυνση την Αθήνα για τους παραολυμπιακούς αγώνες συγκρούεται με νταλίκα, που μεταφέρει υαλοπίνακες. Επτά μαθητές έχασαν τη ζωή τους και ένας ακρωτηριάστηκε. Το φορτίο της νταλίκας μετατοπίστηκε, ο οδηγός έχασε τον έλεγχο, μπήκε στο αντίθετο ρεύμα και συγκρούστηκε με το λεωφορείο.