Δευτέρα 25 Ιουνίου 2018
x

ΠΕΤΙΠΑ, Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ ΚΛΑΣΙΚΟ ΜΠΑΛΕΤΟ


Γιορτή η σημερινή για το χορό: σαν σήμερα πριν από 200 χρόνια γεννήθηκε ο χορογράφος Μαριούς Πετιπά.

Οι λευκές φούστες και οι τεχνητές κινήσεις μπορεί να κάνουν το κλασικό μπαλέτο να φαίνεται σήμερα παλιομοδίτικο. Αλλά αν παρακολουθήσει κανείς τη «Λίμνη των Κύκνων» στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας με τους χορευτές-κύκνους να γεμίζουν κατά μήκος τη σκηνή όταν η πριγκίπισσα των κύκνων Οντέτ απελευθερώνεται από τα φτερά της, είναι αδύνατο να μην γοητευτεί.

Δημιουργός αυτού του κλασικού χορού είναι ο γαλλορώσος χορογράφος Μαριούς Πετιπά, ο οποίος γεννήθηκε πριν από 200 χρόνια, στις 11 Μαρτίου 1818, στη Μασσαλία. Χορευτικοί σύλλογοι σε ολόκληρο τον κόσμο τιμούν σήμερα τη μνήμη του μεγάλου αυτού χορογράφου διότι το έργο του συνεχίζει να επιδρά μέχρι και σήμερα. «Χωρίς την κληρονομιά του Μαριούς Πετιπά δεν θα μπορούσε να φτιάξει κανείς σήμερα μια ομάδα κλασικού μπαλέτου», λέει η εκπρόσωπος του Μπολσόι Κατερίνα Νοβίκοβα. Οι χορογραφίες του καθιέρωσαν έργα όπως τη «Λίμνη των Κύκνων», την «Ωραία Κοιμωμένη», τον «Καρυοθραύστη», τη «Bayadère» και τη «Raimonda», όπως λέει, προσθέτοντας: «Είναι ιδιαίτερα σημαντικός για το Θέατρο του Μπολσόι γιατί δημιούργησε για εμάς το μπαλέτο Δον Κιχώτης».

Η ζωή και η παρακαταθήκη του Πετιπά

Για τους μεγάλους σύγχρονους χορογράφους ο Πετιπά είναι ένα συνεχές σημείο αναφοράς. «Ο Μαριούς Πετιπά διαμόρφωσε με το ύφος του αυτό που λέμε σήμερα κλασικό μπαλέτο», είπε ο επικεφαλής του μπαλέτου του Αμβούργου Τζον Νοϊμάιερ στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων. Παρότι το κλασικό μπαλέτο έχει εξελιχθεί έκτοτε, ο Πετιπά κατάφερε να δημιουργήσει κάτι το διαχρονικό.

Ο Πετιπά μεγάλωσε σε μια οικογένεια χορευτών, έζησε και ταξίδεψε στη Γαλλία, την Ισπανία, το Βέλγιο και τις ΗΠΑ. Ήταν και ο ίδιος χορευτής και μάλιστα σε αυτό το διάστημα ανέδειξε το μεγάλο ταλέντο του ως χορογράφος. Το 1847 πήγε ως πρώτος χορευτής στο Αυτοκρατορικό Θέατρο της Αγίας Πετρούπολης. Η Ρωσία έγινε πατρίδα του για έξι δεκαετίες. Το 1871 έγινε ο βασικός δάσκαλος μπαλέτου στο θέατρο του τσάρου, του οποίου η παράδοση συνεχίζεται μέχρι και σήμερα από το θέατρο Μιριίνσκι.

Τότε ξεκίνησε μια εποχή λαμπρών παραστάσεων. «Είχε το ταλέντο να ευχαριστεί το κοινό και να χειρίζεται τη γραφειοκρατία του Βασιλικού Θεάτρου, διαρητώντας όμως παράλληλα την καλλιτεχνική ακεραιότητά του», γράφει ένα ειδικευμένο λεξικό μπαλέτου για τον Πετιπά ο οποίος έφερε τη γαλλική, την ιταλική και ισπανική χορευτική παράδοση στη Ρωσία, συνδέοντάς τη με τη ρωσική παράδοση.

Οι μεγαλύτερες επιτυχίες του ήταν τα μπαλλέτα με τη μουσική του Πιότρ Τσαϊκόφσκι (1840-1893): «Η Ωραία Κοιμωμένη», «Ο Καρυοθραύστης» και η «Λίμνη των Κύκνων».

Μέχρι σήμερα οι χορευτές διδάσκονται τις χορογραφίες που δημιούργησε ο ίδιος ο Πετιπά.

Ο σπουδαίος χορογράφος πέθανε στο Γκουρσούφ της Κριμαίας το 1910 σε ηλικία 92 ετών. Ο τάφος του βρίσκεται στην Αγία Πετρούπολη.

Φρίντεμαν Κόλερ (dpa) / Νατάσα Κουκουγιάννη
Πηγή άρθρου: Deutsche Welle




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ