Skip to main content

Πρόταση για μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας στην οδό Εγνατία

Μειωμένος αριθμός λωρίδων κυκλοφορίας για τα οχήματα και απόδοση του δημόσιου χώρου μεταξύ των προτάσεων για την αναβάθμιση της οδού Εγνατίας

Κινητικότητα, μεταφορές, περιβάλλον, αναβάθμιση δημοσίου χώρου, πολιτισμός και τεχνολογία, είναι μεταξύ άλλων, τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ο σχεδιασμός για μια συνολική αναβάθμιση και ανάπτυξη όλου του άξονα της οδού Εγνατίας.

Με αφορμή την ολοκλήρωση των εργασιών του Μετρό, εξετάστηκαν οι αλλαγές τόσο κυκλοφοριακά όσο και αρχιτεκτονικά που θα μπορούσαν να δρομολογηθούν συνολικά μέσα από μια συνεργασία όλων των φορέων.  

Οι προτάσεις και τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν οι συμμετέχοντες στις εργασίες του διεθνούς εργαστηρίου «Μετρό και Αστική Ανάπτυξη: Ο άξονας της οδού Εγνατίας», το οποίο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της συμμετοχής του δήμου στο δίκτυο των 100 Ανθεκτικών πόλεων, παρουσιάστηκαν σήμερα στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης.

Μειωμένο αριθμό λωρίδων κυκλοφορίας για τα οχήματα και απόδοση του δημόσιου χώρου πρότεινε η Γεωργία Αϋφαντοπούλου, Συγκοινωνιολόγος Αναπλ. Διευθύντρια Ι.ΜΕΤ..

«Η πρόταση μας είναι οτι πρέπει να αναπτυχθεί ένα σχέδιο για όλο τον άξονα. Να βάλει τις βάσεις για εναν σωστό, γρήγορο και αποτελεσματικό επανασχεδιασμό. Με διαφορετικά κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά, με μειωμένο αριθμό λωρίδων για τα οχήματα και απόδοση του δημοσίου χώρου. Με έμφαση στις κάθετες συνδέσεις και τις πεζοδρομήσεις που ήδη προβλέπονται και μπορούν να επεκταθούν», σημείωσε η κ. Αϋφαντοπούλου.

Τόνισε ότι για την υλοποίηση του σχεδίου απαιτούνται πέντε βήματα και συγκεκριμένα η διαμόρφωση συνεργαζόμενων φορέων, άμεσα ανταλλαγή υφιστάμενων σχεδίων και μελετών, άμεση συνεργασία Μετρο και δήμου Θεσσαλονίκης, χρονοδιάγραμμα που θα τηρηθεί για να μπορέσουμε να δεσμευτούμε καθώς και διαβούλευση με όλους τους φορείς.

Μέσα στις προτάσεις που παρουσιάστηκαν είναι η αναζωογόνηση των κτηρίων τόσο προς τη χρήση και την κατασκευή τους καθώς και η λειτουργία μικρών κτιριακών υποδομών. Για τη διαμόρφωση μιας περιοχής με αστικό τοπόσημο και γρήγορη ροή έκανε λόγο η κ. Παρασκευή Τζουμάκα, προϊσταμένη του Τμήματος Περιβάλλοντος του δήμου.  

Για τη δημιουργία ενός Βουλεβάρτου για την Εγνατία, μιας νέας λεωφόρου που θα διαθέτει έξι θεματικούς σταθμούς, μίλησε η Μαρία Ζουρνά, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης. Όπως ανέφερε, «η Εγνατία πρέπει να μετατραπεί σε ένα τοπόσημο για την πόλη, ένα σημείο έλξης και να αποκτήσει ένα brand name. Μια σκέψη είναι να δοθεί προσωπικότητα σε κάθε ένα από τους σταθμούς του μετρό».

Κατά τη διάρκειά του εργαστηρίου τέθηκαν προς συζήτηση θέματα που αφορούν στη μεγιστοποίηση των ωφελειών από την κατασκευή και ολοκλήρωση του Μετρό, όπως η βιώσιμη μετακίνηση, τα ανεκμετάλλευτα ακίνητα, η αξιοποίηση των ανοιχτών χώρων, η ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών, καθώς και οι αστικές προκλήσεις που θα δημιουργηθούν με την παράδοση του Μετρό στον άξονα της οδού Εγνατίας.

Αναφερόμενος ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης στον συγκεκριμένο άξονα τόνισε πως πρέπει να κάτσουν όλοι μαζί οι φορείς για να βρεθεί μια άκρη, καθώς η Εγνατία έχει πολύ πλούτο. «Τώρα φυτοζωεί, τα κτήρια είναι υποβαθμισμένα, οι επαγγελματίες εφυτοζωούν, η κυκλοφορία είναι τραγική, το μετρό θα εξυπηρετήσει μια κατάσταση», ανέφερε. Όπως ανέφερε, «ανάλογα προβλήματα υπάρχουν στην Άνω Πόλη, στην ανατολική πλευρά, η Θεσσαλονίκη δεν είναι φιλική. Εάν θέλουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση στην πόλη, πρέπει να δουλέψουμε πολλά χρόνια και να εξοικονομήσουμε λεφτά και να πιστέψουμε ότι μπορεί να γίνει πολύ ωραία».

«Έχουμε την ευθύνη ως δήμος να σχεδιάσουμε έναν άξονα ο οποίος είναι απαξιωμένος εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των καθυστερήσεων του Μετρό», επισήμανε από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας Γιώργος Δημαρέλος, ο οποίος ουσιαστικά «έτρεξε» το τριήμερο εργαστήριο με τη συμμετοχή φορέων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και με την παρουσία ξένων funds.

«Ο δήμος έχει τον αρμόδιο φορέα για να μπορέσει να υλοποιήσει τον σχεδιασμό και να παίξει σημαντικό ρόλο. Αυτός ο φορέας είναι η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή, η οποία ήδη εργάζεται σε τέτοια σχέδια», τόνισε η πρόεδρος της ΜΑΘ Γιούλη Ρανέλλα.

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ Γιάννης Κρεστενίτης, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ Κώστας Αμπατζάς, η προϊσταμένη του Γραφείου του πρωθυπουργού Κατερίνα Νοτοπούλου, καθώς και ο Διευθυντής Δικτύου της Τράπεζας Πειραιώς.

Στο εργαστήριο συμμετείχαν μεταξύ άλλων, εκπρόσωποι από ιδιωτικούς, δημόσιους, ακαδημαϊκούς και μη κερδοσκοπικούς τομείς της Θεσσαλονίκης και του εξωτερικού, όπως: AT Osborne, IMG Rebel, Arup, British Council, Cisco, Αττικό Μετρό, ΟΣΕΘ, Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΚΕΤΑ, Επαγγελματικό Επιμελητήριο, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, Εφορία Αρχαιοτήτων, ΑΠΘ, ΓΑΙΟΣΕ, CBR Ellis, Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης και υπηρεσίες του Δήμου.