Skip to main content

ΟΑΣΘ: Ρήγμα μεταξύ μετόχων και συνδικάτου για το μαχαίρι στους μισθούς

Οι πρώην σύμμαχοι βρίσκονται πλέον στα χαρακώματα: Τι προβλέπει η πρόταση του ΟΑΣΘ στο υπουργείο, τι λένε στη Voria.gr Στεφανίδης και Τσερμενίδης.

του Αλέξη Ανδρεάδη

Τα γραφεία της διοίκησης του ΟΑΣΘ στεγάζονται στο βόρειο τμήμα του δίδυμου κτηρίου, στη συμβολή των οδών Παπαναστασίου με Μπότσαρη και εκτείνονται ως τον έκτο όροφο όπου βρίσκονται τα γραφεία του προέδρου και του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού. Αντιθέτως, τα γραφεία του συνδικάτου των εργαζομένων φιλοξενούνται στον πρώτο όροφο στο απέναντι, νότιο τμήμα του δίδυμου κτηρίου.

Ο συμβολισμός είναι προφανής και αποδίδει με ακρίβεια την ταξική θέση που θα έπρεπε να έχει ο καθένας. Ωστόσο, παρά τη χωροταξική τους διαφοροποίηση, επί σειρά ετών, ακόμη και δεκαετιών οι σχέσεις μεταξύ διοίκησης του ΟΑΣΘ και συνδικάτου ήταν κάτι παραπάνω από αγαστές. Μία προφανής εξήγηση είναι ότι κατά το παρελθόν μεγάλος αριθμός εργαζομένων είχε και την ιδιότητα του μετόχου της εταιρείας. Πλέον, αυτοί οι οποίοι διαθέτουν και τις δύο ιδιότητες είναι περίπου διακόσιοι σε σύνολο 2.300 εργαζομένων.

Όμως, η βασική συνεκτική ύλη μεταξύ των δύο ταξικώς αντιτιθέμενων πόλων, ήταν οι πολύ καλές συνθήκες εργασίας και κυρίως το υψηλό επίπεδο αμοιβών και τα κάθε λογής προνόμια τα οποία απολάμβαναν οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, με αντάλλαγμα την εργασιακή ειρήνη που εξασφάλιζε ο εργοδότης. Οι σχέσεις μεταξύ διοίκησης και συνδικάτου είχαν φτάσει σε τέτοιο σημείο που πριν από λίγα χρόνια οι εργαζόμενοι δάνεισαν μεγάλο μέρος του αποθεματικού τους προκειμένου να διευκολύνουν ταμιακά τους εργοδότες τους, όταν άρχισαν εκείνοι να αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες. Μ’ αυτά και μ’ αυτά στο συνδικάτο των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ κόλλησε η ρετσινιά του «εργοδοτικού» σωματείου, προφανώς όχι άδικα.

Οι πρώτες τριβές

Όμως, εδώ και μερικούς μήνες τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν. Η καθυστέρηση στην καταβολή των μισθών η οποία απέκτησε τον τελευταίο χρόνο σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα, τροφοδότησε τις πρώτες τριβές, πραγματικές, όχι εικονικές, μεταξύ διοίκησης και συνδικάτου. Οι πολυήμερες κινητοποιήσεις το φθινόπωρο του 2016 μπορεί αρχικά να εξυπηρέτησαν τα σχέδια της διοίκησης, καθώς τις χρησιμοποίησε ως μέσο πίεσης προς την κυβέρνηση, προκάλεσαν όμως και δυσφορία αφού κάθε μέρα που τα λεωφορεία παραμένουν ακινητοποιημένα, ο ΟΑΣΘ χάνει περί τα 150.000 ευρώ από τα εισιτήρια, σύμφωνα τουλάχιστον με τον πρόεδρο του Οργανισμού Χρήστο Στεφανίδη. Την ίδια ώρα η εταιρία καταβάλλει κανονικά τους μισθούς ακόμη και για τις ημέρες των κινητοποιήσεων, αφού αυτές έχουν τη μορφή της επίσχεσης εργασίας και όχι της απεργίας.

Η αιτία της ρήξης

Μετά την προκήρυξη των τελευταίων κινητοποιήσεων και την πλήρη αδυναμία της διοίκησης να πληρώσει έστω και έναν από τους δύο οφειλόμενους μισθούς, οι τριβές μεταξύ μετόχων και συνδικάτου άρχισαν να αποκτούν πλέον μόνιμα χαρακτηριστικά. Κάποιοι μάλιστα, δεν διστάζουν να μιλούν ακόμη και για ρήγμα το οποίο διαρκώς διευρύνεται. Σε αντίθεση με παλιότερες κινητοποιήσεις, αυτή τη φορά η διοίκηση του ΟΑΣΘ κατέθεσε αμέσως ασφαλιστικά μέτρα σε βάρος των εργαζομένων, ενώ στράφηκε εναντίον τους και με αγωγή, απειλώντας ότι θα διεκδικήσει από τους ίδιους τις απώλειες από τις εισπράξεις των εισιτηρίων.

Ωστόσο, σύμφωνα με όσους γνωρίζουν καλά όσα συμβαίνουν στον ΟΑΣΘ, η πραγματική αιτία αυτής της διαφαινόμενης ρήξης είναι η απόφαση την οποία φαίνεται να έχει πάρει η διοίκηση του Οργανισμού να προχωρήσει σε γενναίες περικοπές δαπανών, με πρώτα και μεγαλύτερα θύματα τους εργαζόμενους. Στο κατ’ ιδίαν τετ α τετ που είχαν την περασμένη Τρίτη στην Αθήνα ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Χρήστο Στεφανίδη, πριν από την προγραμματισμένη συνάντηση στην οποία συμμετείχε και το συνδικάτο, ο κ. Στεφανίδης δεσμεύτηκε ότι εντός της προσεχούς εβδομάδας θα καταθέσει στον υπουργό πρόταση για την αναθεώρηση της ισχύουσας σύμβασης που έχει το ελληνικό δημόσιο με τον ΟΑΣΘ.

Βασικό συστατικό αυτής της πρότασης θα είναι οι ριζικές περικοπές στις δαπάνες, αρχής γενομένης από τους μισθούς των 2.300 υπαλλήλων. Αυτό προκάλεσε τη δυσφορία του προέδρου του συνδικάτου Δημήτρη Τσερμενίδη, καθώς η διοίκηση φαίνεται για πρώτη φορά να κινείται αυτόνομα, αποφεύγοντας κάθε επαφή και συνεννόηση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. «Όταν βρίσκεσαι στα πρόθυρα χρεοκοπίας, ‘ο σώζων ευατόν σωθήτω’, φαίνεται να σκέφτονται οι κύριοι της διοίκησης», δηλώνει στη Voria.gr στέλεχος του συνδικάτου.

Μεγάλες περικοπές

Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Στεφανίδης στην τριμερή σύσκεψη στην Αθήνα, η πρόταση της διοίκησης θα περιλαμβάνει περικοπές περίπου 30% στη μισθολογική δαπάνη η οποία για το 2017 αγγίζει τα 90 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, θα κοπούν και άλλα προνόμια των εργαζομένων (ρεπό, υπερωρίες κ.λπ.). Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ στη Voria.gr «εάν ο υπουργός αποδεχθεί την πρότασή μας, στη συνέχεια θα καλέσουμε το συνδικάτο για να ξεκινήσουμε συζητήσεις προκειμένου να υπογράψουμε νέα επιχειρησιακή σύμβαση η οποία θα περιλαμβάνει αυτές τις μειώσεις». Στο ερώτημα «τι θα γίνει εάν οι εργαζόμενοι αρνηθούν να συναινέσουν σε αυτές τις περικοπές;» ο κ. Στεφανίδης ήταν ξεκάθαρος:

«Θα προχωρήσουμε στην καταγγελία της σύμβασης η οποία λήγει έτσι κι αλλιώς στο τέλος του έτους και θα ακολουθήσουμε ό,τι λέει ο νόμος». Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ προσθέτει πως «ήταν λάθος μας που όλα τα προηγούμενα χρόνια αφήσαμε τη μισθολογική δαπάνη να φτάσει εδώ που έφτασε. Είναι αδύνατον να επιβιώσει μια επιχείρηση όταν το 60% των δαπανών της αφορά μισθοδοσία».

Επίσης πρόταση της διοίκησης είναι να αυξηθεί και το εισιτήριο από 1 ευρώ, που είναι η τιμή του αυτή τη στιγμή, σε 1,30 ευρώ. Αντίστοιχα, προτείνεται το μισό εισιτήριο να αυξηθεί αντίστοιχα κατά 20 λεπτά και να διαμορφωθεί στα 0,70 ευρώ. 

Λανθασμένη η εντύπωση για τους μισθούς μας

«Σε μας δεν έχει φτάσει καμία πρόταση. Οι μόνοι που μέχρι τώρα καταθέσαμε προτάσεις είμαστε εμείς. Όμως υπάρχει μεγάλη στρέβλωση όσον αφορά τους μισθούς που φέρεται να λαμβάνουν οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ», δηλώνει από την πλευρά του ο κ. Τσερμενίδης. Εξηγεί ότι σήμερα τα χρήματα τα οποία καταβάλλει ο ΟΑΣΘ μηνιαία στους 2.300 εργαζόμενους είναι 3 εκατ. ευρώ. «Αυτό σημαίνει ότι ο μέσος καθαρός μισθός δεν ξεπερνά τα 1.300 ευρώ, μέσα στα οποία είναι και υπερωρίες, βραδινά, εξαιρέσιμα κ.ο.κ.» επισημαίνει.

Ο πρόεδρος του συνδικάτου εμφανίζεται πάντως, ενοχλημένος από την τακτική την οποία ακολουθεί η διοίκηση η οποία, όπως λέει, επιχειρεί να φορτώσει στους εργαζόμενους όλα τα δεινά. Διερωτάται, μάλιστα, η πρόταση για περικοπές την οποία ετοιμάζει η διοίκηση εάν θα αφορά και τους μετόχους και σε ποιο βαθμό.

Γιατί όχι και κρατικοποίηση;

Οι κακές σχέσεις μεταξύ των δύο πλευρών έχουν και άλλου είδους προεκτάσεις. Συζητώντας με στελέχη του συνδικάτου διαβλέπει κανείς μια στροφή όσον αφορά στην κρατικοποίηση ή μη των αστικών συγκοινωνιών. Στη δική τους πρόταση την οποία κατέθεσαν προς τον υπουργό οι εργαζόμενοι τάσσονται σαφώς υπέρ της παραχώρησης των συγκοινωνιών σε ιδιώτη, μέσω διαγωνισμού, όπως προβλέπει οι κοινοτική οδηγία. Ωστόσο, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, στους κόλπους του συνδικάτου, ακούγονται φωναχτά, πλέον, σκέψεις περί κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ. «Εμείς τι έχουμε να χάσουμε;» διερωτάται στέλεχος του δ.σ. του συνδικάτου.

«Το μόνο που θα χάσουμε», προθέτει, «είναι περί τα 150 ευρώ το μήνα, τόσα είναι τα παραπανίσια που παίρνουμε σε σχέση με τους συναδέλφους μας στην Αθήνα. Ας πάμε λοιπόν στο δημόσιο, να έχουμε τουλάχιστον το κεφάλι μας ήσυχο ότι ο μισθός μας, έστω και λιγότερος θα καταβάλλεται στην ώρα του».