Skip to main content

Θεσσαλονίκη:Λόγοι αισιοδοξίας στην αγορά για το τελευταίο τρίμηνο 2016

Ειδικά το κέντρο της Θεσσαλονίκης έχει λόγους να αισιοδοξεί, έστω συγκρατημένα, παρότι οι οικονομικές εξελίξεις δεν αναμένονται θεαματικές.

Ανακουφισμένοι είναι οι παράγοντες της αγοράς του κέντρου της Θεσσαλονίκης με την αποκατάσταση της αστικής συγκοινωνίας. Τις 15 περίπου ημέρες που τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ έλειπαν από τους δρόμους η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα υποχώρησε βίαια και απότομα, σε σημείο –σύμφωνα με τους εμπόρους- να υπάρχουν μαγαζιά με μηδενικό τζίρο, με είσπραξη 30 – 40 ευρώ.

Το πρόβλημα της προσβασιμότητας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι μεγάλο ακόμη και με τα αστικά λεωφορεία, φανταστείτε χωρίς. Μόνο η πλήρης ανάπτυξη των γραμμών του μετρό –εάν και όταν υπάρξει- θα δώσει λύση σε ένα θέμα που συνδέεται απολύτως με την οικονομική –κυρίως εμπορική- δραστηριότητα στην περιοχή.  

Σήμερα είναι μια κρίσιμη ημέρα. Είναι Σάββατο 1 Οκτωβρίου με καλό καιρό και δεδομένης της ομαλοποίησης των κυκλοφοριακών συνθηκών η αγορά περιμένει να δουλέψει. Άλλωστε όση απογοήτευση κι αν έχουν σωρεύσει τα τελευταία χρόνια οι έμποροι, πάντα το φθινόπωρο έχει ενδιαφέρον. Το τελευταίο τρίμηνο κάθε χρονιάς, η περίοδος Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου, περιέχει πολλές μεγάλες γιορτές, πολλούς γάμους, πολλά βαφτίσια και βέβαια τα Χριστούγεννα. Όλα αυτά μαζί και το καθένα ξεχωριστά σημαίνει τζίρος για την αγορά κι επομένως την ελπίδα ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα.

Ειδικότερα το κέντρο της Θεσσαλονίκης έχει λόγους να αισιοδοξεί –έστω συγκρατημένα-, παρά το γεγονός ότι οι οικονομικές εξελίξεις δεν αναμένονται θεαματικές, καθώς η πραγματική οικονομία «πονάει» ακόμη πολύ. Όσα καταστήματα επιβίωσαν τα τελευταία χρόνια απέδειξαν πως έχουν αντοχές κι επομένως με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αναμένεται να βγάλουν και τον φετινό χειμώνα.

Στις αρχές Νοεμβρίου, στις 4,5 και 6 του μηνός, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης στηρίζει μια σειρά εκδηλώσεων με τίτλο «Βυζαντινή Θεσσαλονίκη», που έχουν ως στόχο την ανάδειξη του βυζαντινού προσώπου της πόλης. Μια κίνηση που έχει ως στόχο να επαναφέρει τη Θεσσαλονίκη στην πρώτη γραμμή μιας σημαντικής περιόδου για τα Βαλκάνια, όπως είναι το Βυζάντιο. Η ανάδειξη της σημασίας της Θεσσαλονίκης στα χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και των εξαιρετικών θρησκευτικών και άλλων μνημείων της εποχής είναι ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης στην προσπάθεια της να προσελκύσει τουρισμό. Η αύξηση της αναγνωρισιμότητας και της επισκεψιμότητας της Θεσσαλονίκης αποτελεί διέξοδο για την χειμαζόμενη αγορά, που δεν μπορεί να βασίζεται, πλέον, στους καθημαγμένους οικονομικά Έλληνες, που δεν έχουν πολλές καταναλωτικές δυνάμεις, ούτε ιδιαίτερη διάθεση για ψώνια.

Όσο για την περίοδο του Δεκεμβρίου και των Χριστουγέννων ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει υποσχεθεί για φέτος φωτισμό και διάκοσμο υψηλού επιπέδου, που θα «ζωγραφίζουν» το παραμύθι της Θεσσαλονίκης, όπως το εμπνεύστηκε ο γνωστός σκηνογράφος και καθηγητής της σχολής θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Απόστολος Βέττας. Ένα γοητευτικό σκηνικό που θα προσελκύσει στο κέντρο τους Θεσσαλονικείς, αλλά θα είναι ικανό να συγκινήσει και τους βαλκάνιους, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για τις εορταστικές τους αποδράσεις.

Φυσικά όλα αυτά θα είναι ευκολότερα εάν η οικονομία αναπτύξει ρυθμούς, κάτι που –σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς- δε μοιάζει πιθανό σενάριο. Με την πραγματική οικονομία στο κόκκινο και το κυβερνητικό ενδιαφέρον σχεδόν αποκλειστικά στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές, στα δημοσιονομικά και στον στόχο της διευκόλυνσης αποπληρωμής ή της απομείωσης του χρέους, η αγορά δεν έχει να περιμένει και πολλά από την εγχώρια κατανάλωση, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.