Skip to main content

Στα διόδια αναζητά πηγή «ζεστού» χρήματος η Εγνατία οδός ΑΕ

Υπολογισμοί που έχουν γίνει, με βάση τον κυκλοφοριακό φόρτο πάνω στον άξονα, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως κατά μέσο όρο η απώλεια εσόδων από τη μη λειτουργία των διοδίων ανέρχεται, σε ετήσια βάση, στ
Στην τοποθέτηση και την έναρξη λειτουργίας των σταθμών διοδίων, κατά μήκος του πανευρωπαϊκού οδικού άξονα της Εγνατίας οδού, εναποθέτει, εν πολλοίς, τις ελπίδες της η «Εγνατία οδός ΑΕ», προκειμένου να βρει μια πηγή «ζεστού χρήματος» για τα ταμεία της, που θα έχει σταθερή ροή.

Υπολογισμοί που έχουν γίνει, με βάση τον κυκλοφοριακό φόρτο πάνω στον άξονα, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως κατά μέσο όρο η απώλεια εσόδων από τη μη λειτουργία των διοδίων ανέρχεται, σε ετήσια βάση, στο ποσό των περίπου 100 εκατ. ευρώ.

Με αυτά τα έσοδα η εταιρεία θα μπορούσε άνετα να καλύπτει το ετήσιο κόστος συντήρησης της Εγνατίας, που απαιτεί σχεδόν 60 εκ. ευρώ και να αξιοποιεί τα υπόλοιπα 40 εκατ. ευρώ για την κάλυψη άλλων αναγκών που υπάρχουν στη λειτουργία της.

Δόσεις δανείων

Το θέμα της εξεύρεσης εσόδων, μάλιστα, τίθεται πλέον ιδιαίτερα πιεστικά, καθώς από την προσεχή άνοιξη ξεκινά ένας πολύ ανηφορικός δρόμος για την Εγνατία Οδός ΑΕ. Κι αυτό γιατί τότε αναμένεται να αρχίσουν να έρχονται οι πρώτες δόσεις από τα δάνεια που έχει συνάψει η εταιρεία στο παρελθόν, για να διευκολύνει το ελληνικό δημόσιο, χρηματοδοτώντας, αντί αυτού, την κατασκευή κάποιων τμημάτων του οδικού άξονα. Για το σκοπό αυτό έχουν ληφθεί δύο ομολογιακά δάνεια, συνολικού ύψους 650 εκατ. ευρώ, με εγγύηση τα έσοδα από τα διόδια, καθώς και άλλα 550 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμου δανεισμού, των οποίων η περίοδος χάριτος έχει φθάσει στη λήξη της και ως εκ τούτου χρειάζεται πλέον ρευστότητα.

Εκτός, πάντως, από το πρακτικό πρόβλημα των εσόδων, η λειτουργία των διοδίων θα εκτονώσει και τις πιέσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία από τις αρχές του 2006, με αλλεπάλληλες επισκέψεις και επιστολές υπενθυμίζει στην Ελλάδα ότι είναι συμβατική της υποχρέωση να το κάνει που απορρέει από τη σύμβαση συγχρηματοδότησης του έργου, που έχει υπογραφεί στη δεκαετία του 1990.

Εκτόνωση πιέσεων

Υπό το πρίσμα αυτό, το ιδανικό σενάριο για την Εγνατία οδός ΑΕ (αφού με ένα σμπάρο θα λύσει δύο σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει) θα ήταν να υλοποιηθεί χωρίς παρεκκλίσεις η ανακοίνωση της κυβέρνησης, μέσω του υπουργείου Υποδομών, ότι τα διόδια θα μπουν στην Εγνατία από την άνοιξη του 2010. Σε μια τέτοια περίπτωση, οι πληροφορίες λένε πως υπάρχει ετοιμότητα (από άποψη υποδομής) να τοποθετηθούν οι δύο πρώτοι σταθμοί στον Πολύμυλο και τον κόμβο της Παμβώτιδας, άμεσα και με μικρή χρονική υστέρηση δύο μηνών, να ακολουθήσει κι ο σταθμός στο Βαλακάσι. Για τους υπόλοιπους 10 σταθμούς που έχουν σχεδιαστεί να αναπτυχθούν κατά μήκος των 680 χλμ., της Εγνατίας, σύμφωνα με πληροφορίες η ομώνυμη εταιρεία έχει υποσχεθεί ότι μπορεί να τους θέσει σε λειτουργία έως το τέλος του έτους.

Για να συμβεί, βέβαια, αυτό, θα πρέπει τα υπουργεία, Οικονομικών και Υποδομών να υπογράψουν τη σχετική ΚΥΑ, που εξακολουθεί να παραμένει σε εκκρεμότητα.