Skip to main content

Ποιες αλυσίδες από Ελλάδα και εξωτερικό συμμετέχουν στη Freskon

Οι καλλιέργειες με εξαγωγική προοπτική. Ανεβαίνει η αγορά της Πολωνίας. Καθυστερεί τα προγράμματα ενίσχυσης το υπ. ΑΑ&Τ.

Freskon σημαίνει business για τον δυναμικό εξαγωγικό κλάδο των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, που φέτος, μεταξύ 26-28 Απριλίου, στο συνεδριακό κέντρο της ΔΕΘ- Helexpo, θα συναντήσει εκτός από τους μεγάλους λιανεμπόρους της εγχώριας αγοράς και ορισμένες από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ- μάρκετ της Ευρώπης.

Στη Freskon Market, που συνδιοργανώνουν η ΔΕΘ- Helexpo και το ειδικό περιοδικό "Φρουτονέα", ξεχωρίζει η συμμετοχή της κεντρικής ομάδας αγοράς φρέσκων φρούτων και λαχανικών του ομίλου Μetro, που εδρεύει στη Βαλένθια και εξυπηρετεί 18 χώρες σε Ευρώπη και Ασία. Από την Ελλάδα είναι οι αλυσίδες Μασούτης, Κρητικός, Metro, Xαλκιαδάκης και Discount Mark. Στη διοργάνωση έρχονται επίσης τα δίκτυα Fantastico και Τ- Market από την Βουλγαρία, από την Ουκρανία τα ATB Market, Brusnichka, Tavria V και Velyka Kyshenya, από την Ρουμανία η Mega Image και από την Λευκορωσία η Dionis.

Η άλλη καινοτομία που συμπεριλαμβάνεται στη φετινή, 4η, Freskon, είναι το 1ο Διεθνές Συνέδριο για το Σταφύλι, που θα πραγματοποιηθεί στις 26 Απριλίου με τη συμμετοχή καταξιωμένων ομιλητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ η καλλιέργεια του σταφυλιού θα συνδεθεί και με το digital farming.

H Freskon από την πρώτη της διοργάνωση είχε δείξει τη δυναμική της και φέτος είναι ακόμη μεγαλύτερη, πιο διεθνοποιημένη, είπε ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ΔΕΘ- Helexpo, Αλέξης Τσαξιρλής.

Συνολικά, από Ελλάδα και εξωτερικό, στην 4η Freskon συμμετέχουν 210 εκθέτες, έναντι 191 το 2017, οι οποίοι άμεσα και έμμεσα προέρχονται από 22 χώρες, μεταξύ των οποίων Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία, Ντουμπάι, Κύπρος, Βουλγαρία, Αίγυπτος, Ινδία, Μαρόκο, Ισραήλ και ΠΓΔΜ. Στο πλαίσιο της Έκθεσης έχουν προγραμματιστεί πάνω από 2.500 ραντεβού μεταξύ εκθετών και hosted buyers.

Η Θεσσαλονίκη το κέντρο στις εξαγωγές φρούτων

"Όλη η Ευρώπη κοιτάζει πλέον τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά και δεν επιλέχθηκε τυχαία, το 2015, η Θεσσαλονίκη, για να φιλοξενεί τη Freskon. Στη Θεσσαλονίκη συγκεντρώνονται τα φρούτα που εξάγονται σε Βαλκάνια και Ανατολική Ευρώπη, μία δυναμική που θα ενισχυθεί από την απόφαση της Lidl να μπει στην αγορά της Σερβίας διοχετεύοντας στο δίκτυό της, που ενισχύει, ελληνικά φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Άλλωστε η Lidl, σε συνεργασία με εταιρεία logistics, έχει δημιουργήσει στην Ημαθία κέντρο συγκέντρωσης των προϊόντων αυτών", δήλωσε ο εκδότης των Φρουτονέων κ. Παναγιώτης Ορφανός.

Nα σημειωθεί ότι η συνολική αξία του κλάδου είναι στην περιοχή των 3 δισ ευρώ, από τα οποία οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν 800 εκατ ευρώ και πλέον. Σε ότι αφορά τις εξαγωγές ελληνικών φρούτων και λαχανικών, δυναμικά ανεβαίνει η Πολωνία και πάει να ξεπεράσει την Γερμανία. Η Πολωνία, που αναπτύσσει τις εμπορικές της σχέσεις με την Ελλάδα, αποτελεί και κέντρο εφοδιασμού των Βαλτικών Χωρών, ενώ στα επόμενα χρόνια αναμένεται να ανεβεί και η αγορά της Σερβίας.

"Επιλέξαμε να οργανώσουμε το Συνέδριο για το Σταφύλι, όλες τις εξελίξεις γύρω από τις νέες πατενταρισμένες ποικιλίες, τις τάσεις στη παγκόσμια αγορά, καθώς το συγκεκριμένο φρούτο έχει τα χαρακτηριστικά που θέλουμε για το εξαγωγικό μας εμπόριο, στα 10 εξαγόμενα προϊόντα μας, τα σταφύλια είναι στην 7η θέση βάσει όγκου αλλά στην 2η βάσει αξίας", τόνισε ο κ. Ορφανός.

Σήμερα η Ελλάδα εξάγει τρεις ποικιλίες σταφυλιού, τη Σουλτανίνα, τα Victoria και τα Crimson, αλλά νέες πατενταρισμένες ποικιλίες φαίνεται να έχουν καλλιεργητική και εμπορική προοπτική. Μάλιστα ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πάρει από την Jupiter τα δικαιώματα εισαγωγής και καλλιέργειας της ποικιλίας Arra, που αναμένεται να αναπτυχθεί σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, σε περιοχές που υπάρχουν διαθέσιμες μεγάλες εκτάσεις για καλλιέργεια.



Αλλάζει δραστικά ο αγροτικός τομέας

Ο κ. Ορφανός μίλησε για την εξέλιξη του κλάδου, για την ελληνική γεωργια που περνάει από την εποχή του "αγρότη του Σαββατοκύριακου" στην εποχή της μεγαλύτερης, καλά οργανωμένης επαγγελματικής αγροτικής επιχείρησης, για προϊόντα υψηλής ποιότητας σε καλές συσκευασίες, αλλά για επιχειρήσεις συσκευαστηρίων  που απαιτούν επενδύσεις σε εξοπλισμούς. Τα προγράμματα για τον αγροτικό τομέα δυστυχώς όμως καθυστερούν στο υπουργείο ΑΑ&Τ, που δίνει συνεχείς παρατάσεις και δεν ολοκληρώνει τις αξιολογήσεις των φακέλων.

Στη διεθνή διάσταση της Freskon αναφέρθηκε η υπεύθυνη της Έκθεσης κ. Τόνια Νικολαίδου, λέγοντας ότι η ΔΕΘ- Helexpo, με την πρωτοβουλία Freskon Greece θέλει να βγάλει την "ομάδα της Freskon", στο εξωτερικό. Έτσι, θα συμμετέχει και φέτος τον Οκτώβριο στην Fruit Attraction της Μαδρίτης, με περίπτερο 150 τ.μ. και διπλάσιους παραγωγούς και επιχειρήσεις, από ότι πέρυσι, χρονιά της πρώτης της συμμετοχής.

Επίσης η κ. Νικολαίδου υπογράμμισε ότι η Freskon, με τις συμμετοχές της, αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο ποσοστό του κλάδου φρέσκων φρούτων και λαχανικών της Ελλάδας.