Skip to main content

Τεχνητά εμπόδια και κώνοι στο σχέδιο του δήμου για το κυκλοφοριακό

Ποιες είναι οι άμεσες παρεμβάσεις, με επίκεντρο το νέο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, που κατά το Δήμο θα αλλάξουν τα δεδομένα μετακίνησης στην πόλη.

«Συνεκτική και ρεαλιστική κυκλοφοριακή πολιτική», με εννέα δέσμες μέτρων και μάλιστα σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα έχει προγραμματίσει να εφαρμόσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, προκειμένου να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη. Μια πολιτική που στον πυρήνα της έχει το νέο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, το οποίο ο ίδιος ο δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης, έχει επιλέξει να στηρίξει, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει κόστος... εκλογικό.

Ο δήμαρχος άλλωστε το έχει δηλώσει και ο ίδιος ότι πρέπει να μπουν κανόνες στη στάθμευση στην πόλη και πως είναι βέβαιος ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις διότι πολλοί θα ξεβολευτούν από τη χαώδη και άναρχη κατάσταση που επικρατούσε μέχρι σήμερα, όμως είναι της λογικής ότι χωρίς να σπάσεις αυγά ομελέτα δεν κάνεις...

Τη νέα αυτή στρατηγική, το σχέδιο για το κυκλοφοριακό, εκπόνησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, με την καθοδήγηση του αντιδημάρχου Περιβάλλοντος και Τεχνικών Έργων, Θανάση Παππά, τη συμβολή του αντιδημάρχου, Γιώργου Δημαρέλου, κατά τη θητεία του ως αρμόδιος εντεταλμένος σύμβουλος και την επιστημονική «σφραγίδα» τελευταία του συγκοινωνιολόγου και ειδικού συμβούλου του δημάρχου, Σταύρου Κωνσταντινίδη.

«Όλο αυτό το διάστημα επισκεφτήκαμε σύγχρονες πόλεις της Ευρώπης κι έχουμε λάβει τα μηνύματα των νέων τάσεων. Οι πόλεις εστιάζουν πλέον στην ανθρώπινη διάσταση. Το μοντέλο της αυτοκινητούπολης έχει εκλείψει προ πολλού. Ο νέος σχεδιασμός μας υπακούει ακριβώς σε αυτήν την ανθρωποκεντρική διάσταση και προτάσσει για τη Θεσσαλονίκη το τρίπτυχο : ζωντανή, ασφαλής, βιώσιμη πόλη», επισημαίνουν οι συντάκτες του σχεδίου.

Αυτό το διάστημα ολοκληρώνεται η κυκλοφοριακή τεκμηρίωση και αδειοδότηση των έργων που προβλέπονται για την υλοποίηση του σχεδιασμού και οι αρμόδιοι του Δήμου τονίζουν ότι θα αρχίσουν στο επόμενο διάστημα οι δημοπρατήσεις. Το σχεδιασμό με όλες τις λεπτομέρειές του θα παρουσιάσει το επόμενο διάστημα, όταν θα έχουν προσδιοριστεί και μια σειρά τεχνικών στοιχείων, αλλά και τα ακριβή χρονοδιαγράμματα, ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Τεχνικών Έργων, Θανάσης Παππάς.

Σήμερα, η Voria.gr, παρουσιάζει τα βασικά σημεία και κυρίως τις εννέα δέσμες μέτρων της στρατηγικής του Δήμου Θεσσαλονίκης για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού.

Έργα... σημαίες

Συνοπτικά χαρακτηριστικές παρεμβάσεις – μέτρα που προβλέπονται στο σχέδιο είναι:

-Τεχνητά εμπόδια στις μεγαλύτερες κεντρικές οδικές αρτηρίες για να περιοριστεί η παράνομη στάθμευση παρά την οδό.

-Ελαστικοί κώνοι για να προστατευτούν οι πολυσύχναστες διαβάσεις πεζών.

-Τάξη στα τραπεζοκαθίσματα και στην κίνηση των μοτοσικλετών σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους.

-Mini buses με κυκλικές διαδρομές για την εξυπηρέτηση του δικτύου ιδιωτικών πάρκινγκ και μεγάλων χώρων στάθμευσης όπως τα πάρκινγκ Δημαρχείου, Λιμανιού και Κουντουριώτη.

-Διαχωριστικά στις λεωφορειολωρίδες της Μητροπόλεως, Τσιμισκή και Λ. Στρατού.

-Ένας ενιαίος ποδηλατόδρομος που θα διατρέχει όλη την πόλη.

-Ποδηλατόδρομος η λωρίδα κυκλοφορίας της παραλιακής λεωφόρου Νίκης, που καταλαμβάνουν συνεχώς παράνομα σταθμευμένα ΙΧ.

-Πεζόδρομος η Αγ. Σοφίας και κάτω από την Τσιμισκή και ανάπλαση της Στρ. Καλλάρη για να ενωθεί και η Δ. Γούναρη με τη θάλασσα.

Η φιλοσοφία της στρατηγικής

Το τρίπτυχο που υπηρετούν για τη διοίκηση του Δήμου είναι: «Ανοιχτοί δρόμοι - Ελεύθεροι πεζοί - Πόλη ποδηλάτων»

Χαρακτηρίζεται δε «η Χάρτα των άμεσων συγκοινωνιακών παρεμβάσεων». Αποσκοπεί και συμβολίζει, όπως τονίζει ο Δήμος, τη βιώσιμη αλλά και αναπτυξιακή προοπτική της Θεσσαλονίκης. «Συμβολίζει την προσπάθειά της να είναι ανθρώπινη και ελκυστική, ανοιχτή και προσβάσιμη Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και κάθε πόλης ακουμπάει τουλάχιστον σε τρεις συναρμοδιότητες: της αυτοδιοίκησης, της περιφέρειας και της κεντρικής κυβέρνησης. Η διαπίστωση αυτή από μόνη της δεν είναι καθόλου ενθαρρυντική, και σίγουρα δείχνει πόσο μακριά βρισκόμαστε από μια ουσιαστική αποκέντρωση προς την αυτοδιοίκηση. Παράλληλα συνηθίζεται η συζήτηση να μονοπωλείται στα μεγάλα έργα υποδομής, χωρίς να δίνεται η δέουσα σημασία σε δεκάδες μεσαίες ή μεγάλες παρεμβάσεις, καθαρόαιμα δημοτικά έργα που λειτουργούν ανακουφιστικά στην καθημερινότητα των πολιτών. Τέτοιου είδους έργα έχουν εκτελεστεί ήδη από τη διοίκηση του Δήμου με χαρακτηριστικά παραδείγματα την ανάπλαση της Νέας Παραλίας, την πεζοδρόμηση της Αγ. Σοφίας, την ανάπλαση της πλατείας Χρηματιστηρίου, την κατασκευή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και αρκετές αναπλάσεις οδών, τη θεσμοθέτηση σχολικών δακτυλίων οδικής ασφαλείας για τους μαθητές, τη σήμανση πεζών και τη συνεχή συντήρηση δρόμων και προβληματικών περιοχών. Αλλά είναι πολλά περισσότερα αυτά που ετοιμάζονται να προχωρήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς απαιτήθηκε ένας εύλογος χρόνος μελετητικής ωρίμανσης και χρηματοδοτικής ένταξης», επισημαίνουν οι συντάκτες του κυκλοφοριακού σχεδίου του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Εξάλλου, σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και η υπό εκπόνηση κυκλοφοριακή μελέτη, που αναμενόταν εδώ και πολλά χρόνια και φαίνεται ότι εντός του 2018 θα έχει ολοκληρωθεί. Αυτή η αναγκαία για κάθε μεγαλούπολη μελέτη θα δώσει μια σαφέστερη και επιστημονικώς τεκμηριωμένη εικόνα της κατάστασης του κυκλοφοριακού στην πόλη, οδηγώντας προφανώς και σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις, μέτρα και έργα, που θα είναι οι λύσεις στα προβλήματα που υφίστανται.

Οι 9 δέσμες μέτρων

Οι εννέα δέσμες μέτρων που σκοπεύει το επόμενο διάστημα να εφαρμόσει ο Δήμος, όπως περιγράφονται στο σχεδιασμό του, είναι:

1.Ανοιχτοί δρόμοι

Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις η παράνομη στάθμευση επιβαρύνει ασφυκτικά τους βασικούς οδικούς άξονες της πόλης που λειτουργώντας απερίσπαστοι θα μπορούσαν να διατηρούν την κυκλοφορία σε ένα επίπεδο βελτιωμένης λειτουργίας κατά 20-30%. Στην κατεύθυνση αυτή προγραμματίζεται η φυσική αποθάρρυνση της παράνομης στάθμευσης με την τοποθέτηση τεχνητών εμποδίων από την Τσιμισκή και την Αγ. Δημητρίου μέχρι την Παύλου Μελά και την Ιωνος Δραγούμη και σε μεγάλο αριθμό ακόμη δρόμων στο κέντρο και στην περιφέρεια. Ήδη έχουν λειτουργήσει με απόλυτη επιτυχία και συντριπτική αποδοχή δύο πιλοτικά προγράμματα ένα στην οδό Ερμού στο ύψος των αγορών Μοδιάνο, Καπάνι και Βλάλη, καθώς και στην οδό Λέοντος Σοφού. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις που είναι τριών κατηγοριών, επεξεργασμένες σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημονικές πρακτικές θα ξεκινήσουν να επεκτείνονται σταδιακά στο κρίσιμο οδικό δίκτυο.

2.Ελεύθερες διαβάσεις

Κατά τη διοίκηση του Δήμου κριτήριο για μια ανοιχτή και φιλόξενη πόλη, την άνεση και ασφάλεια που αισθάνεται ο πεζός. Όλες οι κρίσιμες και πολυσύχναστες διαβάσεις πεζών θα οριοθετηθούν σε πρώτη φάση με ελαστικούς κώνους απελευθερώνοντας ταυτόχρονα την απρόσκοπτη κίνηση των πεζών, και την μεγιστοποίηση της οδικής ασφαλείας. Ήδη έχουν εφαρμοστεί αρκετές πετυχημένες πιλοτικές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα στην οδό Παλαιών Πατρών Γερμανού. Η υλοποίηση του έργου θα γίνει σε δεκάδες διαβάσεις.

3.Ανθρώπινα πεζοδρόμια

Πάνω στα πεζοδρόμια επιδιώκεται η επίτευξη διπλού στόχου: Από τη μία η αποτροπή της παράνομης επέκτασης των τραπεζοκαθισμάτων τόσο με τους στοχευμένους ελέγχους της δημοτικής αστυνομίας όσο και με τη βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου, που ελπίζουμε να εξασφαλίσει την συμφωνία όλων των παραγόντων και κυρίως των καταστηματαρχών. Από την άλλη θα ελεγχθεί αυστηρά η τόσο επικίνδυνη και ενοχλητική κίνηση των δικύκλων πάνω στα πεζοδρόμια. Για την επίτευξη του στόχου θα τρέξει καμπάνια ενημέρωσης. Αυτού του είδους τα προβλήματα ωστόσο προϋποθέτουν τη συνείδηση του συλλογικού συμφέροντος, παραμερίζοντας τη στιγμιαία ατομική εξυπηρέτηση.

4.Ελεγχόμενη στάθμευση

Η ολοκλήρωση της πιλοτικής εφαρμογής, με τις βελτιώσεις που θα έχουν μεσολαβήσει, θα σημάνει και την έναρξη κανονικής λειτουργίας του νέου Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης, από την 1η Ιανουαρίου 2018. Ουσιαστικά από τότε θα αρχίσει η πόλη να μετρά τα οφέλη από το νέο σύστημα. Με μοντέρνες τεχνολογίες και εξυπηρετήσεις από το κινητό τηλέφωνο και αυτόματες πληρωμές, το νέο αυτό έργο θα εξασφαλίζει θέσεις επισκεπτών και κατοίκων. Θα επιτευχθεί αύξηση της εναλλαγής στάθμευσης και άρα στην ουσία μεγαλύτερη προσφορά εξυπηρέτησης. Θα γίνονται παράλληλα βελτιωτικές προσαρμογές και σε δεύτερο επίπεδο χρόνου ο Δήμος επιχειρεί να εντάξει το πάρκινγκ του Δημαρχείου και τα πάρκινγκ της Κουντουριώτη και του Λιμανιού, καθώς και τα άλλα ιδιωτικά σε ένα ενιαίο σύστημα που μέσω κυκλικών mini buses θα αναβαθμίσουν την εξυπηρέτηση των πολιτών.

5.Διαχωριστικά στις λεωφορειολωρίδες

Στην οδό Μητροπόλεως, στην Τσιμισκή και στη Λεωφόρο Στρατού θα τοποθετηθούν διαχωριστικά ώστε η κίνηση των λεωφορείων να γίνεται απρόσκοπτα και γρηγορότερα.

6. Πόλη ποδηλάτων

«Ίσως και να αργήσαμε λίγο στο θέμα των ποδηλάτων», λέει ο Δήμος και τονίζει ότι «ένας ποδηλατόδρομος πρέπει να διατρέχει ολόκληρη την πόλη. Έτσι θα ανεβάσουμε το βαθμό ποδηλατοκίνησης και θα εκτρέψουμε σημαντικό ποσοστό από τις ιδιωτικές μετακινήσεις. «Παραλάβαμε έναν ψευδο- ποδηλατόδρομο με πρόχειρα υλικά, που καταστρατηγούνταν με μεγάλη ευκολία από τα ΙΧ. Ήταν σαν να μην υπάρχει. Δεν επιδέχονταν ούτε βελτίωση, ούτε αναβάθμιση», σημειώνουν οι συντάκτες του σχεδίου. Απαρέγκλιτος στόχος είναι η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει έναν μόνιμο και διευρυμένο ποδηλατόδρομο, που να δημιουργεί μελλοντικά τις προϋποθέσεις για συνεχή επέκταση, ακόμη και στις μικρογειτονιές. Ήδη η προκήρυξη της μελέτης «δικτύου ποδηλατοδρόμων» που θα ενώνει το κέντρο της πόλης με τις περιφερειακές περιοχές και θα αποτελεί τον πρώτο κορμό του δικτύου είναι γεγονός. Με μόνιμες όμως κατασκευές και ακριβείς προδιαγραφές. Στους επόμενους μήνες αναμένεται να προκηρυχθεί η κατασκευή του έργου.

7.Ποδηλατόδρομος στη Λεωφόρο Νίκης

Έχει ήδη ανακοινωθεί το έργο επέκτασης της παλαιάς παραλίας με ξύλινο deck προς τη θάλασσα, ώστε να προκύψει επαρκής χώρος για την ασφαλή κίνηση πεζών και ποδηλάτων. Μέχρι την κατασκευή του, που θα απαιτήσει μια διετία, προωθείται η λειτουργία του ποδηλατόδρομου εις βάρος μιας λωρίδας κυκλοφορίας στη Λεωφόρο Νίκης, που σήμερα «σπαταλιέται» δυστυχώς από τη συνεχή παράνομη στάθμευση.

8.ΤΑΧΙ – Φορτοεκφορτώσεις

Σε συνδυασμό με την εφαρμογή του νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, επαναχωροθετούνται οι πιάτσες ΤΑΧΙ και τίθεται σε λειτουργία νέο εγκεκριμένο ωράριο φορτοεκφόρτωσης. Πρόκειται για μικρές αλλαγές και προσαρμογές που συνδυασμένα όμως με μεγαλύτερες παρεμβάσεις μεγιστοποιούν την λειτουργικότητα της πόλης.

9.Επέκταση πεζόδρομου Αγίας Σοφίας και ανάπλαση Καλλάρη

Η συμπλήρωση του έργου πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας και κάτω από την Τσιμισκή θα ολοκληρώσει την ιδιαίτερη αυτή αστική παρέμβαση. Μαζί με την Αριστοτέλους θα αποτελέσουν ένα δίδυμο εμβληματικών πεζοδρόμων που θα διασυνδέουν την Εγνατία με τη θάλασσα. Στην ίδια ακριβώς φιλοσοφία λειτουργεί και η ανάπλαση της οδού Καλλάρη, που από τη μια θα αναμορφώσει την περιοχή που κατακερματίζεται σήμερα, και θα αποκαταστήσει τη λειτουργική ενοποίηση του πεζόδρομου της Δημητρίου Γούναρη με τη θάλασσα.