Skip to main content

Ζέρβας: ΘεσσαΛΛονίκη erga omnes, πλέον εντός και εκτός της πόλης

Οι στόχοι θα αποδειχτούν ανέφικτοι για τη Θεσσαλονίκη, όσο ο Δήμος δεν ασχολείται σοβαρά με την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων της πόλης.

του Κωνσταντίνου Ζέρβα*, kvzervas@gmail.com

Με αντιπροσωπεία οκτώ ατόμων από το Δήμο Θεσσαλονίκης περιοδεύει αυτές τις μέρες ο Γιάννης Μπουτάρης στη Ντόχα του Κατάρ, προκειμένου να συνάψει συνεργασίες και να προσελκύσει τουρίστες από τον αραβικό κόσμο στην πόλη. Η εκπροσώπηση (τον συνόδευσαν στελέχη μόνο του στενού του περιβάλλοντος) αλλά και η προσοχή που δόθηκε στην προετοιμασία της παρουσίασης ήταν μάλλον αντιστρόφως ανάλογη του μεγέθους της αντιπροσωπείας και των χιλιάδων ευρώ που δαπανήθηκαν. Κανείς από την πολυάριθμη αποστολή δεν αντιλήφθηκε ότι το όνομα του Δήμου –και της πόλης– που αντιπροσωπεύουν, δε γράφεται με διπλό λάμδα.

Μικρό το κακό θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος. Και ακόμα περισσότερο, από τη στιγμή που οι κάτοικοι της πόλης είμαστε γνωστοί για την «βαριά» προφορά του λάμδα, οπότε το λάθος αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί και ένα είδος… επισημοποίησης. «ΘεσσαΛΛονίκη» erga omnes (έναντι όλων) πλέον και όχι μόνο για εσωτερική χρήση! Πέραν του χαλαρού πάντως, κάτι για το οποίο φημιζόμαστε στην πόλη μας, αποτελεί δείγμα της προχειρότητας με την οποία αντιμετωπίζονται από τη διοίκηση τα θέματα που άπτονται του τουρισμού, και όχι μόνο.

Και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι το περίπτερο πληροφοριών του Δήμου Θεσσαλονίκης στο πλακόστρωτο της Παραλίας, (δίπλα στο Βασιλικό Θέατρο), είναι ακόμη αναξιοποίητο. Σύμφωνα με δήλωση του αρμόδιου αντιδημάρχου σε πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο δε λειτουργεί ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η τουριστική περίοδος γιατί «μπάζει νερά όταν βρέχει». Για τη λειτουργία (και) του περιπτέρου αυτού όμως ο Δήμος Θεσσαλονίκης (δια μέσω του Thessaloniki Conventional Bureau, ενός ακόμη «φορέα» του τουρισμού της πόλης) έχει λάβει δωρεά από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος ύψους 507.000 Ευρώ!

Ο Γ. Μπουτάρης έχει αναγάγει την προσέλκυση τουριστών στη Θεσσαλονίκη ως ναυαρχίδα της πολιτικής του. Τα στοιχεία που παρουσίασε πριν από λίγες μέρες η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ) –που και αυτή τα «έσπασε» πρόσφατα με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, διακόπτοντας τη συνεργασία της μαζί του– δείχνουν μια θετική εικόνα: Τη χρονιά που πέρασε παρουσιάστηκε μια αύξηση της τάξης του 3,3% σε σχέση με το 2016 όσον αφορά στην αύξηση των διανυκτερεύσεων επισκεπτών στην πόλη.

Ωστόσο ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Και οι λεπτομέρειες βρίσκονται πίσω από αυτή τη «βιτρίνα». Τα στοιχεία της έρευνας της ΕΞΘ καταγράφουν για τη χρονιά που πέρασε μικρότερη ικανοποίηση των τουριστών!

Ειδικότερα, αρνητικά κινήθηκε η ικανοποίησή τους σε τομείς όπως η καθαριότητα, τα πάρκα, οι πλατείες, η ρύπανση, τα μέσα μαζικής μεταφοράς και η πληροφόρηση, καθώς και ο δείκτης «value for money». Πρόκειται για δείκτη που απεικονίζει την καθημερινότητα της ζωής σε μια πόλη, και ταυτόχρονα επηρεάζει καθοριστικά την εικόνα της στα μάτια των τουριστών, που πολύ εύκολα θα μιλήσουν, όταν επιστρέψουν στον τόπο τους, για όσα τους έκαναν κακή εντύπωση στο μέρος που επισκέφτηκαν. Και οι άνθρωποι του τουρισμού έχουν ένα χρυσό κανόνα: 10 ικανοποιημένοι τουρίστες σου φέρνουν 1 καινούριο ενώ 1 δυσαρεστημένος τουρίστας θα αποτρέψει 10 πιθανούς νέους να έρθουν!

Ίσως μάλιστα να μην είναι τυχαίο που τα στοιχεία της ΕΞΘ δείχνουν για το πρώτο τρίμηνο του 2018 μείωση της τάξης 5,5% της πληρότητας των ξενοδοχείων (τον Ιανουάριο 7%, τον Φεβρουάριο 8,1% και τον Μάρτιο 2,5%). Ούτε  ότι ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης Ανδρέας Μανδρίνος, ανακοινώνοντας τη διακοπή συνεργασίας στον τομέα του μάρκετινγκ με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, έκανε λόγο «για...μαθητευόμενους μάγους που εμπλέκονται στο μάρκετινγκ του τουρισμού».

Σε μια από τις συνηθισμένες του, πλέον, κινήσεις, ο Γιάννης Μπουτάρης θέλησε να ρίξει το μπαλάκι των ευθυνών για τη μείωσης της ικανοποίησης των επισκεπτών, στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, δηλώνοντας ότι αυτοί ευθύνονται για την κακή εικόνα που αντικρίζουν οι επισκέπτες στον τομέα καθαριότητας, στα πάρκα και στις πλατείες.

Οι δηλώσεις του αυτές έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι ο ίδιος και η διοίκηση του ουσιαστικά δεν ασχολούνται με θέματα της καθημερινότητας της πόλης. Αντιθέτως, η όποια δραστηριότητά του περιορίζεται στην εκπόνηση μεγαλόπνοων σχεδίων και στρατηγικών, που ηχούν όμορφα στα αυτιά αλλά συνήθως αποδεικνύονται ανεφάρμοστα. Φαίνεται ότι το Γ. Μπουτάρη θα το θυμόμαστε για όλα όσα ΔΕΝ έκανε, αλλά πανηγυρικά και επαναλαμβανόμενα τα εξαγγέλλει.

Έτσι και στο θέμα της προσέλκυσης τουρισμού, πολύ φοβάμαι ότι οι στόχοι που κυνηγάει θα αποδειχτούν ανέφικτοι για τη Θεσσαλονίκη, όσο ο Δήμος δεν ασχολείται σοβαρά με την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων της πόλης και με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής σε αυτή. Σε αυτή την περίπτωση, το όφελος θα είναι διπλό, και για τους κατοίκους και για τους επισκέπτες της, στα μάτια των οποίων η πόλη θα καταστεί πιο φιλική και προσιτή και κατά συνέπεια πιο επιθυμητή ως τουριστικός προορισμός.

*Ο Κ. Ζέρβας είναι Πολ. Μηχανικός και Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Θεσσαλονίκης