Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Γιατί δεν ξεκινάει η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία

Ώριμο το έργο από πλευράς μελετών. Επί δέκα μήνες περιμένουν να συζητηθούν οι περιβαλλοντικοί όροι στην ΕΣΑΛ. Σε τι αντιδρά το υπ. Περιβάλλοντος.

Οι Θεσσαλονικείς περιμένουν την θαλάσσια αστική συγκοινωνία να θέσει επιτέλους στη διάθεσή τους ένα σύγχρονο, τακτικό, ταχύ και αξιόπιστο μέσο μαζικής μεταφοράς που θα τους εξυπηρετεί στις μετακινήσεις τους στον άξονα από το Λιμάνι, μέχρι τους Νέους Επιβάτες. Ωστόσο, το έργο παραμένει κολλημένο στη γραφειοκρατία, καθώς βρίσκεται εδώ και μία διετία στα συρτάρια της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων(ΕΣΑΛ) αναμένοντας να εισαχθεί προς εξέταση και έγκριση.

Οι φορείς της Θεσσαλονίκης που υποστηρίζουν τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία και συγκεκριμένα οι Δήμοι Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού μαζί με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας – αυτοί δηλαδή που θα είναι και οι κύριοι του έργου- εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για τις καθυστερήσεις, όταν μάλιστα ένα πολεοδομικό συγκρότημα του ενός και πλέον εκατομμυρίου κατοίκων προσπαθεί να εξυπηρετηθεί από το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς, τον ΟΑΣΘ, με τα γνωστά πολλά του προβλήματα.

Υπενθυμίζεται ότι η προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης (Π.Κ.Μ.) και των δήμων Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού, υπογράφηκε το Φεβρουάριο του 2014. Η Εγνατία Οδός ανέλαβε να κάνει τις απαραίτητες μελέτες και να δημοπρατήσει το έργο, το οποίο εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 10 εκατ. ευρώ. 

Για την χρηματοδότηση του έργου από το Πλαίσιο Στήριξης 2014-2020 έχει δώσει διαβεβαιώσεις ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας.

«Οι φορείς τα βάζουν μαζί μας, ο κόσμος τρόπον τινά μας βρίζει, αλλά δεν ξέρει τι αγώνα κάνουμε επί δέκα μήνες για να πάρουμε αυτή την τελευταία έγκριση», δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Απόστολος Αντωνούδης, που σήμερα, μαζί με στελέχη της εταιρείας, βρίσκεται στην Αθήνα και σε συναντήσεις από υπουργείο, σε υπουργείο, προπσθώντας να πετύχει την εισαγωγή και εξέταση του θέματος σε επόμενη συνεδρίαση της ΕΣΑΛ.

Αντιδρά το υπ. Περιβάλλοντος

Η υπόθεση έχει ως εξής: Το έργο είναι ώριμο μελετητικά. Η Μελέτη για τους Περιβαλλοντικούς Όρους έχει εγκριθεί από πάμπολλους εμπλεκόμενους φορείς(Δήμους, Περιφέρεια, ΥΠΑ κ.αλ.) και έχει κολλήσει στην ΕΣΑΛ, στην οποία στάλθηκε προ διετίας με αίτημα να εισαχθεί προς εξέταση και έγκριση.

Η ΕΣΑΛ είναι μία διϋπουργική επιτροπή στην οποία όμως τον πρωτεύοντα λόγο έχει το Υπουργείο Ναυτιλίας. Αν δεν δώσει η ΕΣΑΛ το πράσινο φως για να εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Όρων το έργο δεν μπορεί να δημοπρατηθεί, για να κατασκευαστεί στη συνέχεια με την αξιοποίηση πόρων από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Όμως, η ΕΣΑΛ δεν συνεδρίαζε για πάνω από ένα χρόνο, γιατί από τα υπουργεία δεν είχαν οριστεί εκπρόσωποι στην Επιτροπή. Όταν τελικά ορίστηκαν τα μέλη και η ΕΣΑΛ άρχισε να ξανασυνεδριάζει περί τον Φεβρουάριο του 2017 τα θέματα προς εξέταση που είχαν συσσωρευτεί ήταν πολλά. Επιπλέον, δεν εισήγαγαν προς εξέταση το θέμα της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης γιατί το υπουργείο Περιβάλλοντος είχε αντίρρηση με την κατασκευή των κτηρίων που προβλέπεται να δημιουργηθούν στις εξέδρες, που θα είναι μέσα στη θάλασσα και στα οποία κτήρια θα λειτουργούν εκδοτήρια εισιτηρίων και θα υπάρχει χώρος αναμονής για τους επιβάτες.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει διαμηνύσει πως ή θα αφαιρεθούν τα κτήρια ή θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ώστε να προβλέπεται η αδειοδότηση κτηρίων εντός λιμενικής ζώνης.

Επί δέκα μήνες λοιπόν, από τότε που άρχισε να ξανασυνεδριάζει η ΕΣΑΛ με την νέα της σύνθεση, τα στελέχη της ΕΟΑΕ ανεβοκατεβαίνουν στην Αθήνα και τα υπουργεία, για να βρεθεί λύση στο θέμα και τουλάχιστον να συμπεριληφθεί το θέμα σε ημερήσια διάταξη συνεδρίασης της Επιτροπής.

Τα χαρακτηριστικά του έργου είναι:

  • Θα δρομολογηθούν ταχύπλοα σκάφη τύπου καταμαράν (κλειστά), χωρητικότητας 200-250 επιβατών, που θα αναπτύσσουν ταχύτητα 20-25 κόμβων.
  • Θα γίνουν έξι στάσεις, που σε πρώτη φάση θα συνδέουν την περιοχή του λιμανιού με τους Νέους Επιβάτες (Πλατεία Ελευθερίας μεταξύ Βενιζέλου και Κομνηνών, Δημαρχείο, Μέγαρο Μουσικής, Μαρίνα Αρετσούς, περιοχή Αεροδρομίου, Νέοι Επιβάτες).
  • Προβλέπονται εξέδρες μέσα στη θάλασσα μήκους 700 μέτρων, χώροι εμβαδού 150 τ.μ. για τα εκδοτήρια εισιτηρίων και ένας διάδρομος πλάτους πέντε μέτρων που θα οδηγεί στις εξέδρες. Επίσης προβλέπονται πλωτοί κυματοθραύστες.
  • Τα δρομολόγια προβλέπεται να έχουν συχνότητα ανά 15 λεπτά, ενώ ο χρόνος ταξιδιού εκτιμάται σε 40 λεπτά για τη συνολική διαδρομή, με όλες τις ενδιάμεσες στάσεις και 20 λεπτά για τα απευθείας δρομολόγια από Πλ. Ελευθερίας στους Ν. Επιβάτες.

Πηγή φωτογραφίας: Έπαινος αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για τις στάσεις της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης. Μελετητές αρχιτέκτονες: Αναστασία Τζάκα (υπεύθυνη ομάδας), Ιωάννα Συμεωνίδου, Κωνσταντίνος Νάστου, Ανδρέας Γκουμάς, Ελένη Γεωργιάδου