Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Η «λευκή νύχτα» των εμπόρων έγινε «λευκό… βραδάκι»

Ξέφρενο πάρτι στην αγορά της Θεσσαλονίκης ετοίμαζαν οι έμποροι της πόλης, αλλά τελικά κατέληξαν σε... χαμομήλι – πάρτι. Γράφει ο Γιώργος Μητράκης

Για να οργανώσουν «λευκή νύχτα» ξεκίνησαν οι έμποροι της Θεσσαλονίκης, σε «λευκό… βραδάκι» κατέληξαν. Για ξέφρενο πάρτι της αγοράς έκαναν λόγο, σε χαμομήλι  – πάρτι κατέληξαν.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι πέρα από την κρίση –ή ίσως λόγω της κρίσης- το ηθικό του εμπορικού κόσμου είναι πεσμένο, κάτι που επιδεινώνει την ήδη προβληματική λόγω της χαμηλής κατανάλωσης κατάσταση.

Χθες Τετάρτη, μετά από μια μαραθώνια συνεδρίαση που ξεκίνησε στις 5 το απόγευμα και ολοκληρώθηκε μετά τις 10 το βράδυ, το Διοικητικό Συμβούλιο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης «ψαλίδισε» την πρόταση του προέδρου Παντελή Φιλιππίδη, ο οποίος ήθελε να παραμείνουν ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα το Σάββατο 30 Ιανουαρίου μέχρι τις 11 το βράδυ, ώστε να αξιοποιήσουν τη μεγάλη επισκεψιμότητα που θα έχει η Θεσσαλονίκη εκείνη την ημέρα λόγω της αγροτικής έκθεσης Agrotica. Τελικά το ΔΣ του ΕΣΘ συμφώνησε να προτείνει στα μέλη του να κρατήσουν τα μαγαζιά τους ανοιχτά μέχρι τις 8 το βράδυ. Στην ουσία, δηλαδή, να παρατείνουν το ωράριο τους για μερικές ώρες, αφού τα Σάββατα ελάχιστα είναι τα μαγαζιά –πέραν των πολυκαταστημάτων και των εμπορικών κέντρων- που  παραμένουν ανοιχτά μετά τις 4 το απόγευμα. Έτσι η λαμπρή γιορτή που ονειρεύτηκε ο πρόεδρος Φιλιππίδης, ώστε να τιμήσει τους 100.000 και παραπάνω επισκέπτες της Θεσσαλονίκης λόγω της αγροτικής έκθεσης, δεν θα πραγματοποιηθεί. Τη θέση της θα πάρει μια μικρή παράταση, που –όπως είναι λογικό- πιθανότατα δε θα την καταλάβει, δε θα την αντιληφθεί και δε τη θυμάται κανείς ντόπιος ή επισκέπτης.

Τα τελευταία χρόνια της κρίσης και των λουκέτων έχει γίνει απολύτως αντιληπτό ότι το εμπόριο –δηλαδή η κυκλοφορία του χρήματος από ιδιώτες σε καταστήματα- έχει αλλάξει. Κατ’ αρχήν η έννοια επεκτείνεται, πλέον, σε κάθε μορφή κατανάλωσης. Έτσι είτε κάποιος αγοράζει ρούχα, παπούτσια ή βιβλία, είτε τρώει και πίνει, ενισχύει την αλυσίδα της αγοράς και στο τέλος της ημέρας όλοι κερδίζουν. Επίσης, είναι σαφές ότι η καλή και δίκαιη σχέση ποιότητας – τιμής στο ράφι δεν αρκεί. Όπως δεν αρκούν οι προσφορές και οι εκπτώσεις, που άλλωστε είναι συνεχείς. Χρειάζεται παράλληλες ενέργειες, ώστε ο καταναλωτής όχι μόνο να βλέπει βιτρίνες και να ψωνίζει, αλλά και να νιώθει καλύτερα. Να ευχαριστιέται τη βόλτα του, να νιώθει πως διασκεδάζει και ξεδίνει. Να έχει την αίσθηση ότι αξιοποιεί το χρόνο του κάνοντας κάτι παραπάνω. Γι’ αυτό –άλλωστε- οι φορείς της αγοράς οργανώνουν χάπενινγκς, με πιο χαρακτηριστικό το φωτεινό στολισμό των Χριστουγέννων.

Σε αυτή τη λογική τα τελευταία χρόνια σε πολλές πόλεις της χώρας οργανώνονται «λευκές νύχτες», με τα καταστήματα να παραμένουν ανοιχτά μέχρι τη μία μετά τα μεσάνυχτα ή και αργότερα. Είναι μια ιδέα που ήρθε από το εξωτερικό –πραγματοποιείται με μεγάλη επιτυχία στην Κωνσταντινούπολη- και εφαρμόστηκε επειδή έχει αποτέλεσμα. Τα μαγαζιά δουλεύουν, δηλαδή, παραπάνω από το κανονικό.

Η ιδέα του Παντελή Φιλιππίδη για την επέκταση του ωραρίου βαθειά μέσα στη σαββατιάτικη νύχτα και την παροχή έξτρα εκπτώσεων εκείνες τις ώρες ήταν εξαιρετική. Δεν πέρασε κι έτσι δεν θα δοκιμαστεί στην πράξη, ώστε να βγουν βέβαια συμπεράσματα. Οι επισκέπτες της Agrotica θα καταναλώσουν χρόνο και χρήμα στα καφέ, τα μπαρ και τα εστιατόρια. Στις 29 Φεβρουαρίου, ημέρα που τελειώνουν οι επίσημες εκπτώσεις και αρχίζουν οι συνεχείς προσφορές, ο ΕΣΘ θα βγάλει ανακοίνωση, που είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι θα υποστηρίζει πως η περίοδος των εκπτώσεων δεν πήγε καλά και ότι σε σχέση με πέρσι η πτώση του τζίρου ήταν κάπου τόσο επί τοις εκατό!