Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Το δίδαγμα του Σαββατοκύριακου που πρέπει να γίνει μάθημα

Στην προσπάθεια της διαμόρφωσης του τουριστικού προϊόντος η καθιέρωση σημαντικών κοινωνικών εκδηλώσεων συνιστούν δημιουργική πρωτοβουλία.

Η παρατήρηση ενός φίλου της αγοράς, ο οποίος γνωρίζει άριστα τους ρυθμούς της Θεσσαλονίκης, ότι το Σαββατοκύριακο που πέρασε το κέντρο της πόλης ήταν πολύ ζωηρό, με ένα πολύχρωμο πλήθος όλο ζωή, είναι σωστή. Μέσα στη μουνταμάρα του καιρού, αλλά και των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων που εύλογα δημιουργούν προβληματισμό στους ανθρώπους της πραγματικής οικονομίας, η αυξημένη κίνηση του Σαββατοκύριακου συνιστά κάτι θετικό.

Και φυσικά δεν είναι τυχαίο, αφού συνδυάστηκε με δύο γεγονότα: Κυρίως με τον 11ο μαραθώνιο από την Πέλλα προς τη Θεσσαλονίκη που πραγματοποιήθηκε χθες και συγκέντρωσε δεκάδες χιλιάδες δρομείς, μικρούς και μεγάλους, ντόπιους και ξένους. Αλλά και με το 7ο TedxThessaloniki, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Μέγαρο Μουσικής και εξέπεμψε –σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Voria.gr- ένα αισιόδοξο μήνυμα για την αναπόφευκτη δύναμη ενός κόσμου σε κίνηση και διαρκή εξέλιξη. Μια διοργάνωση που αποδεικνύει με πρακτικό τρόπο ότι «τα πάντα ρει» και ότι οι αλλαγές είναι η μόνη σταθερά στην ανθρώπινη ιστορία. Όχι μόνο σε κορυφαίο και γενικό επίπεδο, αλλά και στα χαμηλότερα, στο επίπεδο της παρέας και του ατόμου.

Για τους παράγοντες της Θεσσαλονίκης, που επιζητούν τη βελτίωση της εξωστρέφειας και την αύξηση της επισκεψιμότητας της πόλης για οικονομικούς λόγους, το δίδαγμα του Σαββατοκύριακου, πρέπει να γίνει μάθημα. Δηλαδή ένα από τα μαθήματα για να αυξηθεί η τουριστική κίνηση στην πόλη, με σαφή οφέλη για την αγορά και την κοινωνία. Πολύ περισσότερο που η Θεσσαλονίκη δεν αξιοποιεί συστηματικά τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στον τομέα του τουρισμού, αλλά υπολείπεται εμφανώς, έναντι των όσων θα μπορούσε να επιτύχει και των όσων δικαιούται με βάση την ιστορία, τα μνημεία, τη γεωγραφική της θέση και το σύγχρονο πρόσωπό της.  

Στην προσπάθεια της διαμόρφωσης του τουριστικού προϊόντος της Θεσσαλονίκης η καθιέρωση σημαντικών κοινωνικών εκδηλώσεων, όπως οι δύο του Σαββατοκύριακου, συνιστούν δημιουργική πρωτοβουλία. Αθλητικές, πολιτιστικές, επιστημονικές εκδηλώσεις κοινωνικού χαρακτήρα, που με την εμβέλεια τους θα προσελκύσουν επισκέπτες με ειδικά ενδιαφέροντα. Σε συνδυασμό βέβαια με τη διασκέδαση, την ψυχαγωγία, τα ψώνια και τη γαστρονομία, που απλόχερα προσφέρει η πόλη, ως ιδανικός προορισμός Σαββατοκύριακου. «Πόλη city break», σύμφωνα με την ορολογία της τουριστικής αγοράς.

Το καλό με τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης είναι ότι δεν απαιτεί ιδιαίτερες υποδομές, ενώ τα οφέλη του διαχέονται σε μεγάλο κομμάτι της αγοράς και της κοινωνίας. Το κακό είναι ότι η έλλειψη στοιχειώδους οργάνωσης και συντονισμού των φορέων της πόλης (αυτοδιοίκηση, επαγγελματίες, κεντρική εξουσία) έχει ως αποτέλεσμα να παραμένουν οι τουριστικές δυνατότητες αναξιοποίητες ή –στην καλύτερη περίπτωση- η αξιοποίησή τους να είναι μικρή και χαμηλής απόδοσης. Είναι κρίμα μόνο η σύμπτωση ενός Σαββατοκύριακου, όπως το περασμένο, να τις αναδεικνύει.

Τους τελευταίους μήνες την ευθύνη του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ Θεσσαλονίκης έχει αναλάβει η αντιπεριφερειάρχης Βούλα Πατουλίδου. Πληροφορίες για το τι ακριβώς κάνει η χρυσή Ολυμπιονίκης δεν υπάρχουν πολλές, κάτι που σημαίνει ή ότι δεν κάνει τίποτα εκτός από το να προσπαθεί να συμμαζέψει σε γραφειοκρατική βάση ένα «μαγαζί» που επί χρόνια ήταν εγκαταλελειμμένο ή ότι δουλεύει σε βάθος για να βάλει τις βάσεις δημιουργίας του τουριστικού προϊόντος της Θεσσαλονίκης, κάτι που ενδεχομένως απαιτεί πολύ δουλειά μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Ας ελπίσουμε ότι ισχύει το δεύτερο σενάριο.