Skip to main content

Τι απαντά η «Ανοιχτή Πόλη» για τη χρήση της 1ης Προβλήτας του ΟΛΘ

Η δημοτική κίνηση «Ανοιχτή Πόλη», υποστηρίζει ότι με τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στην 1η Προβλήτα.

Με ανακοίνωσή της η «Ανοιχτή Πόλη» απαντά σε προηγούμενη ανακοίνωση της «Πρωτοβουλίας για την υπεράσπιση των ελεύθερων χώρων της Θεσσαλονίκης», την οποία και κρίνει ότι παραπληροφορεί σχετικά με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΘ, που διασφαλίζει τις υπάρχουσες χρήσεις πολιτισμού, εξασφαλίζει νέες πρόσθετες όπως και την πρόσβαση των πολιτών στην 1η Προβλήτα του ΟΛΘ

Στην ανακοίνωσή της η «Ανοιχτή Πόλη» επισημαίνει τα παρακάτω:

«Στην ανακοίνωση της νεοεμφανιζόμενης «Πρωτοβουλίας για την υπεράσπιση των ελεύθερων χώρων της Θεσσαλονίκης» (εδώ) παρατηρείται αποσιώπηση των πραγματικών δεδομένων της Πρώτης Προβλήτας αλλά και νομικές ακροβασίες προκειμένου να υποστηριχτεί ότι δεν δίνεται η πρώτη προβλήτα στον λαό της Θεσσαλονίκης και ότι υπάρχουν «παραπλανόντες» και «παραπλανημένοι».

 Τι αγνοεί η ανακοίνωση της «Πρωτοβουλίας»:

  • Ότι τέσσερα κτίρια δίνονται στον Δήμο Θεσσαλονίκης
  • Ότι ένα κτίριο η Αποθήκη Γ δίνεται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
  • Ότι δύο κτίρια δίνονται στην Δημόσια Αρχή Λιμένα.

Σημειωτέον ότι αυτές είναι ΝΕΕΣ παραχωρήσεις, ενώ διατηρούνται όλες οι υπόλοιπες και ήδη υφιστάμενες, όπως Μουσείο Φωτογραφίας, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Κινηματογράφου.

Για παράδειγμα το σφάλμα της ανακοίνωσης είναι ότι αναφέρει ότι οι αποθήκες Δ και 1 «θα διατίθεται για 2 δεκαπενθήμερα στο Φεστιβάλ», όταν ρητά και κατηγορηματικά η σύμβαση προβλέπει ότι η Αποθήκη Δ παραχωρείται στον Δήμο Θεσσαλονίκης και ότι η Αποθήκη 1 έχει χρήση κινηματογράφου. Η άγνοια είναι κακός σύμβουλος αλλά εάν αγνοείς δεν έχεις δικαίωμα να παραπληροφορείς.

Και στο σημείο αυτό ερχόμαστε στις νομικές ακροβασίες της ανακοίνωσης. Η ανακοίνωση αναφέρεται στην απόφαση του έτους 2001, όπως τροποποιήθηκε το 2014, απόφαση που ρύθμιζε τις χρήσεις της Πρώτης Προβλήτας. Στην παλαιότερη εκείνη απόφαση  υπήρχε η χρήση των 15 ημερών που αναφέρει η ανακοίνωση της «πρωτοβουλίας», η οποία βέβαια έχει αλλάξει σήμερα, καθώς η σύμβαση ήδη προβλέπει ότι το σύνολο της Αποθήκης Δ παραχωρείται στον Δήμο.

Τι άλλο λέει όμως η σύμβαση; Τι γίνεται με τον υπαίθριο χώρο ανάμεσα στα κτίρια, καθώς οι χρήσεις των κτηρίων και οι δικαιούχοι καθορίζονται ρητά στη σύμβαση, προς απογοήτευση της «Πρωτοβουλίας»;

Ο όρος 6.6 της σύμβασης αναφέρει ότι η «συνεχής, ανεμπόδιστη κι ελεύθερη πρόσβαση του κοινού, πεζή, θα διασφαλίζεται σε όλους τους εξαιρούμενους χώρους και στοιχεία του Προβλήτα Ι και στους υπαίθριους χώρους αυτού». Η σύμβαση προβλέπει επίσης στο ίδιο άρθρο ότι ο «ΟΛΘ χωρίς την προηγούμενη γραπτή συναίνεση του Ελληνικού Δημοσίου... (ii) δεν θα εισαγάγει οποιοδήποτε έλεγχο πρόσβασης ή παρόμοιο περιορισμό  (μέσω της αναθεώρησης οποιουδήποτε Σχεδίου Ασφαλείας Λιμενικής Εγκατάστασης ή με άλλον τρόπο) με σκοπό ή αποτέλεσμα τον περιορισμό της πρόσβασης σε οποιονδήποτε χώρο του Προβλήτα Ι..».

Συνεπώς από τη σύμβαση διασφαλίζεται και σήμερα και στο μέλλον η ελεύθερη πρόσβαση όλων στην Προβλήτα Ι και δεν μπορεί αυτό να αλλάξει, ούτε με πρόφαση την ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων.

Στο ερώτημα ποιος δίνει άδεια για να γίνουν πολιτιστικές και δημόσιες δράσεις στον υπαίθριο χώρο της Προβλήτα Ι, η σύμβαση προβλέπει ότι θα υπάρχει διαβούλευση του ΟΛΘ, με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και την Δημόσια Αρχή Λιμένα. Αυτό είναι λογικό, καθώς μέχρι σήμερα η άδεια για οποιαδήποτε εκδήλωση δινόταν αποκλειστικά από το ΔΣ του ΟΛΘ. Πλέον αυτό θα γίνεται σε συνεργασία του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Δημόσιας Αρχής Λιμένα. Που είναι λοιπόν η παραπλάνηση και ποιος ο παραπλανηθείς και ο παραπλανών;

Η επαρχιώτικη εθελοδουλία δημοσιογράφων και άλλων παραγόντων, που αναφέρει η ανακοίνωση της «Πρωτοβουλίας», δεν ξέρουμε εάν υπάρχει, σίγουρα όμως υπάρχει η επαρχιώτικη γκρίνια περί κατσίκας του γείτονα».