Skip to main content

Τι μας έμαθε η 1η Σύνοδος της Θεσσαλονίκης - Thessaloniki Summit

Τα 3+1 συμπεράσματα που βγάζουν όσοι παρακολούθησαν τη διήμερη 1η Σύνοδο της Θεσσαλονίκης (Thessaloniki Summit), που διοργάνωσε ο ΣΒΒΕ.

Η διήμερη 1η Σύνοδος της Θεσσαλονίκης (Thessaloniki Summit), που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) σε συνεργασία με τον Σ. Τσομώκο και στην οποία συμμετείχαν πολιτικοί, επιχειρηματίες, διπλωμάτες και ακαδημαϊκοί είχε ενδιαφέρον για πολλούς λόγους. Κατ’ αρχήν διότι είχε πολύ καιρό να γίνει οργανωμένη συζήτηση για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Θεσσαλονίκης, που τα χρόνια της κρίσης μαραζώνει. Επίσης, διότι επανέφερε στο προσκήνιο –αν και όχι με ιδιαίτερη ένταση- το θέμα των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δηλαδή της φυσικής ενδοχώρας του ελληνικού Βορρά, τουλάχιστον σε ότι αφορά την οικονομία και το εμπόριο. Τρίτον, διότι η παρουσία του Μ. Σχοινά συνέβαλε στο να πάρουν όλοι ένα «άρωμα Βρυξελλών» σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία. Διότι είναι γεγονός ότι από απόσταση –και μάλιστα από το συγκεκριμένο πολιτικό και οικονομικό κέντρο- η θέα στην περιοχή είναι διαφορετική, σαν με ευρυγώνιο φακό.

Το κυριότερο, όμως, συμπέρασμα, για όσους παρακολούθησαν τη Σύνοδο με κάποια συνέπεια, δεν είναι ευχάριστο. Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώθηκε η απόσταση ανάμεσα στις απόψεις και τις θέσεις των πολιτικών και των λοιπών δημοσίων λειτουργών και την πραγματικότητα που βιώνει ο ιδιωτικός τομέας, δηλαδή οι επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση οι πολίτες. Από τη μια έχουμε όσα «φοβερά και τρομερά επιτυχημένα» έχουν γίνει ή έχουν δρομολογηθεί και από την άλλη την καθημερινότητα της ταλαιπωρίας. Αμφιβάλλει κανείς ότι υπάρχουν δύο Ελλάδες, μία των υπουργών και μία των πολιτών, που δεν έχουν καμία σχέση η μία με την άλλη;   

- Μπορεί ο κ. Γιώργος Σταθάκης, ως αρμόδιος υπουργός  Ανάπτυξης, να προσπάθησε να εξηγήσει τους λόγους που η οικονομία στέκεται, πλέον, στα πόδια της (sic) και η ανάπτυξη είναι προ των πυλών, αλλά οι επιχειρηματίες μίλησαν για την έλλειψη ρευστότητας, τα capital controls, το υψηλό κόστος  του χρήματος, την πλήρη κατάρρευση της εσωτερικής αγοράς, την ασυνέπεια του δημοσίου έναντι του ιδιωτικού τομέα.

- Μπορεί ο αρμόδιος για το ΕΣΠΑ υφυπουργός Αλέξανδρος Χαρίτσης να ανακοίνωσε το πόσο καλά «έκλεισε» το προηγούμενο ΕΣΠΑ και το πόσο καλά πάει το νέο ΕΣΠΑ, αλλά όσοι βρίσκονται στο χορό γνωρίζουν –και το είπαν- για κακό σχεδιασμό σε ορισμένες περιπτώσεις, για υπερβολική γραφειοκρατία σε άλλες και για καθυστέρηση στους ελέγχους, τις πιστοποιήσεις και τις εκταμιεύσεις σε όλες.

- Μπορεί η αρμόδια για τη βιομηχανία υφυπουργός Θεοδώρα Τζάκρη να παρουσίασε ολόκληρη λίστα μέτρων για τη στήριξη της μεταποίησης και του δευτερογενούς τομέα, αλλά δύο περίπου χρόνια από τη στιγμή που ανέλαβε η σημερινή κυβέρνηση τα φουγάρα εξακολουθούν να σβήνουν και όχι να ανάβουν.

- Μπορεί ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής να αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του να γεμίσει τα ταμεία του κράτους αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, αλλά το ζήτημα είναι αν οι Έλληνες πολίτες και οι επιχειρήσεις της χώρας έχουν, πλέον, τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται σε όλους αυτούς τους φόρους.  

- Μπορεί ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Άδωνις Γεωργιάδης να εκθείασε στην ομιλία του τα έργα και τις ημέρες της κυβέρνησης Σαμαρά στην οικονομία, αλλά ξέχασε δύο πράγματα: την καταστροφή εκείνων των χρόνων στην πραγματική οικονομία και το γεγονός ότι από τότε δύο φορές οι Έλληνες πολίτες «μαύρισαν» τη συγκεκριμένη πολιτική. Το ίδιο ισχύει και για τον πρώην αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος υπερασπίστηκε τις προσπάθειες του κατά τη διάρκεια της κρίσης, αλλά οι πολίτες έχουν ανάγκη να ακούσουν προτάσεις που αφορούν το μέλλον και το τι μπορεί να γίνει από σήμερα και πέρα.

Πολλά ακόμη ακούστηκαν από επιχειρηματίες και τεχνοκράτες στις δύο ημέρες της Συνόδου χωρίς πολιτικό αντίλογο, αφού κάποιοι υπουργοί δεν προσήλθαν, κυρίως λόγω Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ. Θα είχε –για παράδειγμα- ενδιαφέρον να ακούσουμε τι έχει να πει ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων  Χρήστος Σπίρτζης στο ότι η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα στον ανεπτυγμένο κόσμο που η γραφειοκρατία διευρύνεται και γιγαντώνεται στα χρόνια της ψηφιακής εποχής και διακυβέρνησης, αντί να μειώνεται μέχρι εξαφανίσεως.  Ή τι θα απαντούσε για τις ευθύνες του στην υπόθεση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, που ταλαιπωρεί με πρωτοφανή ένταση πάνω από ένα εκατομμύριο πολίτες και την οικονομία της περιοχής. Όπως δεν εμφανίστηκε στη Σύνοδο ούτε ο Στέργιος Πιτσιόρλας να μας «εξηγήσει» τι γίνεται με την ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ, που –όπως υπογράμμισε στην παρέμβασή του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Δ. Μακρής- είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ουσιαστική ανάπτυξη και οικονομική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης.