Skip to main content

Τι μάθαμε από την ημερίδα της Greenagenda για την κυκλική οικονομία

Γιατί η «πράσινη οικονομία» και η «κυκλική οικονομία» αποτελούν μια μεγάλη ευκαιρία για έξοδο της Ελλάδας στο φως της ανάπτυξης.

Για δύο λόγους ήταν αποκαλυπτική η χθεσινή ημερίδα του Greenagenda.gr για την Κυκλική Οικονομία, που έγινε στη Θεσσαλονίκη.  

Πρώτον, διότι με τις θέσεις και τις εμπειρίες τους οι εισηγητές πιστοποίησαν την αξία των νέων μεθόδων και ιδεών στην οικονομία και στην παραγωγή. Μάλλον έφτασε ο καιρός να αντιμετωπίσουμε όλοι με νέο πνεύμα την παραγωγή και διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών. Να δούμε από διαφορετική οπτική γωνία το πώς δημιουργείται ο πλούτος. Η τεχνολογία –δηλαδή η εφαρμοσμένη επιστήμη- προσφέρει, πλέον, καινοτομικές διεξόδους, οι οποίες δεν αφορούν μόνο μια νέα ιδέα στο στάδιο της παραγωγής, αλλά μας οδηγούν να δούμε τα πράγματα τελείως διαφορετικά.

Δεύτερον, διότι ανέδειξε τα πολλά βήματα που έχουν κάνει αρκετές επιχειρήσεις της χώρας στο πεδίο της «πράσινης» οικονομίας. Μιας οικονομίας φιλικής προς το περιβάλλον, τα αποτελέσματα της οποίας είναι αποδεκτά –όταν δεν είναι απαιτητά- από τις ανεπτυγμένες αγορές του πλανήτη. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της βιομηχανίας παραγωγής προφίλ αλουμινίου Alumil, η οποία κατάφερε να κερδίσει τον σχεδιαστικό και παραγωγικό διαγωνισμό της Google για τα κουφώματα του στρατηγείου της αμερικάνικής εταιρίας στο Μανχάταν, αλλά για να υλοποιηθεί η συμφωνία έπρεπε να ελεγχθούν η περιβαλλοντική λειτουργία και οι καλές πρακτικές της ελληνικής βιομηχανίας. Έτσι δύο μηχανικοί της Google έφτασαν στη Θεσσαλονίκη και πριν ανάψουν το «πράσινο φως» επί μία εβδομάδα επιθεώρησαν το εργοστάσιο της Alumil στη Βιομηχανική Περιοχή του Κιλκίς για τα πάντα. Από το αν μολύνει το περιβάλλον μέχρι αν η επιχείρηση χρησιμοποιεί παιδική εργασία. Μπορεί όλα αυτά να μοιάζουν υπερβολικά για όλους εμάς που ζούμε στην Ελλάδα και στην Ευρώπη και γνωρίζουμε τι συμβαίνει, αλλά για κάποια αμερικανάκια στην άλλη όχθη του Ατλαντικού η Θεσσαλονίκη είναι μια άγνωστη λέξη, μια άγνωστη περιοχή.      

Κάθε φορά που ο «παραγωγικός κύκλος» αλλάζει κατεύθυνση, είτε λόγω νέων αναγκών, είτε λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων νέες οικονομικές δυνάμεις αναδύονται στην επιφάνεια. Όπως έχει αποδείξει η ιστορία αυτές οι αλλαγές έχουν περισσότερους κερδισμένους και λιγότερους χαμένους. Για την Ελλάδα που ποτέ δεν κατάφερε να βρεθεί πάνω στο κύμα των παραγωγικών εξελίξεων ίσως η «πράσινη οικονομία» και η «κυκλική οικονομία» να αποτελούν μια μεγάλη ευκαιρία για έξοδο στο φως της ανάπτυξης. Ως φαίνεται η επιχειρηματική επιλογή υφίσταται, το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό υπάρχει, η τεχνολογία είναι δεδομένη και διαδεδομένη. Εκείνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση, που θα απελευθερώσει δυνάμεις, θα απλουστεύσει διαδικασίες, θα συντομεύσει αδειοδοτήσεις και θα κινητροδοτήσει τις απαιτούμενες επενδύσεις. Δεν είναι δυνατόν –για παράδειγμα- η κείμενη νομοθεσία της χώρας να μην επιτρέπει στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης να χρησιμοποιούν για τις ανάγκες τους ηλεκτρικά οχήματα, αλλά να επιβάλει τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα!

Οι λίγες ώρες που διήρκεσε η ημερίδα στη φιλόξενη αίθουσα του Porto Palace ήταν εξόχως διδακτικές και διαφωτιστικές. Το συμπέρασμα είναι ότι η ευκαιρία υπάρχει και είναι πολύ καλή. Ο εκσυγχρονισμός της χώρας –μια έννοια φθαρμένη, αλλά με ουσιαστικό περιεχόμενο- δεν επιτυγχάνεται μόνο με σύγχρονους αυτοκινητόδρομους που διαθέτουν «επώνυμα» τούνελ. Περνάει από την τεχνολογική αναβάθμιση, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την «πράσινη» επιχειρηματικότητα. Λέξεις και έννοιες που κρύβουν μεγάλες δυνατότητες και η εφαρμογή τους είναι δυνατόν να αναδείξουν στο προσκήνιο νέες δυνάμεις. Ίσως γι’ αυτό το παλιό –ότι είναι και ότι αισθάνεται παλιό- κάνει πως δεν καταλαβαίνει ή ίσως πραγματικά να μην καταλαβαίνει. Εντελώς ξεπερασμένο από τις εξελίξεις δίνει μάχη χαρακωμάτων, που –δυστυχώς- στην Ελλάδα είναι ικανή αν όχι να ανακόψει σίγουρα να επιβραδύνει τις εξελίξεις. Ίσως μέχρι του σημείου να είναι και πάλι αργά.