Skip to main content

Πότε τελειώνουν τα έργα στη δυτική περιφερειακή Θεσσαλονίκης

Δυο εργολαβίες στα 8,5 χλμ. της δυτικής περιφερειακής. Τα προβλήματα, οι καθυστερήσεις, η σημασία του έργου και η παράδοση σε δύο φάσεις.

Με σχεδόν τριετή καθυστέρηση θα ολοκληρωθούν στο σύνολό τους τα έργα αναβάθμισης του δυτικού τμήματος της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης. Το συμβατικό χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε ολοκλήρωση στο τέλος του 2015 έχει παρέλθει και πλέον από τις δυο εργολαβίες που είναι σε εξέλιξη η πρώτη αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του ερχόμενου Σεπτεμβρίου και η δεύτερη το καλοκαίρι του 2018.

Οι αρμόδιοι της «Εγνατία Οδός ΑΕ» αποδίδουν τις καθυστερήσεις σε μια σειρά προβλημάτων που ανέκυψαν κυρίως με τη μετακίνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας. Πυλώνες της ΔΕΗ που καθυστέρησαν πολύ να απομακρυνθούν, αγωγοί της ΕΥΑΘ που ακόμη μετακινούνται, αλλά και απαλλοτριώσεις που ακόμη δεν έγιναν αποτελούν τις κύριες αιτίες των καθυστερήσεων. Ανάμεσα σε αυτούς και ένας οικισμός Ρομά, στον οποίο πρέπει να καταργηθεί η πρόσβαση στην περιφερειακή οδό, αλλά παράλληλα να εφαρμοστούν οι προβλέψεις του σχεδίου πόλης ώστε να διασφαλιστούν άλλες προσβάσεις.

Οι διαμαρτυρίες των κατοίκων της δυτικής Θεσσαλονίκης για τις συνεχείς εργασίες, που έχουν δημιουργήσει πολλά προβλήματα από τον αναγκαστικό περιορισμό των λωρίδων κυκλοφορίας στο μεγαλύτερο μήκος του δρόμου των 8,5 χλμ., είναι έντονες. Η αλήθεια είναι πως μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα, που πράγματι θα αναβαθμίσουν όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη και θα δώσουν την ευκαιρία για αξιοπρεπείς μετακινήσεις στους κατοίκους της περιοχής, αλλά και όσους χρησιμοποιούν την δυτική περιφερειακή οδό, η ταλαιπωρία θα συνεχιστεί με τον ίδιο έντονο τρόπο.

Κόμβος Βιοκαρπέτ

Κάτοικοι τόνιζαν στη Voria.gr ότι σε ορισμένα σημεία βλέπουν να εκτελούνται συνεχώς εργασίες, όμως υπάρχουν και σημεία που ενώ τα περιοριστικά μέτρα είναι σε ισχύ, συνεργεία έχουν να φανούν εδώ και πολύ καιρό. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα έφεραν τον λεγόμενο κόμβο Βιοκαρπέτ (είναι ο κόμβος μετά την άνω διάβαση της οδού Βέμπο προς τα δυτικά). Οι αρμόδιοι της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που παρακολουθούν την εξέλιξη των εργολαβιών επισήμαναν ότι η συγκεκριμένη ισόπεδη διασταύρωση πρόκειται να καταργηθεί έτσι κι αλλιώς, οπότε θα καταργηθεί και η διαμπερής κυκλοφορία με την περιφερειακή οδό και η επικοινωνία των περιοχών εκατέρωθεν της περιφερειακής θα γίνεται μέσω της άνω διάβασης που λειτουργεί στην οδό Βέμπο. Η στένωση (δηλαδή η κυκλοφορία μέσω μιας λωρίδας) έγινε για να τοποθετηθούν τα στηθαία ασφαλείας για τον οριστικό αποκλεισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας και σε περίπου δυο μήνες, όταν ολοκληρωθεί και η ασφαλτόστρωση σε μήκος ενός χιλιομέτρου, πλέον θα απελευθερωθεί το αποκλεισμένο κομμάτι του δρόμου και η κυκλοφορία θα γίνεται με τις νέες συνθήκες, τονίζουν οι αρμόδιοι της «Εγνατία Οδός ΑΕ».

Πώς εξελίσσεται το έργο

Η βελτίωση – αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής οδού από τον κόμβο της Λαχαναγοράς Κ16 (που παραδόθηκε την Παρασκευή στην κυκλοφορία από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και είναι ξεχωριστό έργο κόστους 52,6 εκ. ευρώ) μέχρι τον κόμβο Κ5 στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου χωρίστηκε σε δυο εργολαβίες, με το συνολικό κόστος να ξεπερνά τα 50 εκ. ευρώ.

Η πρώτη εργολαβία είναι από τον Κ16 ως τον ανισόπεδο κόμβο της Μαιάνδρου. Βασικά έργα σε αυτή την πρώτη εργολαβία είναι οι ανισόπεδοι κόμβοι της Μαιάνδρου και της 3ης Σεπτεμβρίου, η άνω διάβαση της οδού Βέμπο, η δημιουργία και αναδιαμόρφωση υφιστάμενων κλάδων εισόδου και εξόδου στην αρτηρία πριν την οδό Μοναστηρίου, η αντικατάσταση των στηθαίων ασφαλείας και της κεντρικής νησίδας, η κατασκευή του εμπλεκόμενου με τη λειτουργία της αρτηρίας αστικού δικτύου αποχέτευσης ομβρίων, καθώς και η βελτίωση του ασφαλτοτάπητα σε όλο το μήκος του τμήματος επέμβασης. Στο έργο περιλαμβάνονται εργασίες αποτυπώσεων, χωματουργικών, τεχνικών, οδοστρωσίας, ασφαλτικών, φωτισμού, σήμανσης, ασφάλειας αλλά και πρασίνου εκατέρωθεν της αρτηρίας.

Η πρώτη αυτή εργολαβία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 30 Σεπτεμβρίου 2017, παρά το γεγονός ότι υπήρξε η μεγάλη καθυστέρηση με την εμπλοκή στη μετακίνηση των αγωγών της ΕΥΑΘ. Είναι ενδεικτικό ότι αντί για τρεις μήνες η μετακίνηση χρειάστηκε περισσότερο από ένα χρόνο (υπήρξε θέμα με το κόστος και την προμήθεια των υλικών).

Ωστόσο, οι αρμόδιοι θεωρούν ότι το έργο «έτρεξε» και η καθυστέρηση καλύφθηκε σε μεγάλο βαθμό, οπότε θα μπορέσουν να το παραδώσουν στην κυκλοφορία μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου.

«Δεν υπάρχουν εκτεταμένες εργασίες να ολοκληρωθούν», σημείωσαν. Ωστόσο, δεν παρέλειψαν να αναφέρουν ότι εκκρεμεί και η απόδοση γης με τις απαλλοτριώσεις, που επέφερε καθυστερήσεις και το ειδικό πρόβλημα του οικισμού των Ρομά έξω από την ανατολική περίφραξη των διυλιστηρίων της ΕΚΟ. Σήμερα ο συγκεκριμένος οικισμός έχει μια απαράδεκτη και επικίνδυνη απευθείας πρόσβαση στην περιφερειακή οδό, η οποία έχει σχεδιαστεί να κλείσει με την τοποθέτηση στηθαίων. Όμως το σχέδιο πόλης με τις προβλέψεις εναλλακτικών συνδέσεων και προσβάσεων του οικισμού δεν έχει εφαρμοστεί, υπάρχουν συνεχείς καταλήψεις χώρων και αυθαίρετες καταστάσεις κι έτσι η... πληγή εκεί είναι ανοιχτή. Για να κλείσει η απευθείας πρόσβαση στην περιφερειακή, πρέπει να έχει εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα στον οικισμό, δηλαδή να γίνει μια σειρά από διανοίξεις οδών.

Τα συνεργεία σήμερα εργάζονται στην κάτω διάβαση της Μακρυγιάννη.

Η δεύτερη εργολαβία από τον ανισόπεδο κόμβο της Μακρυγιάννη μέχρι τον Κ5 του νοσοκομείου Παπαγεωργίου αναμένεται να ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο από σήμερα. Παρότι τα περισσότερα έργα έχουν ολοκληρωθεί, απομένει μια σειρά εργασιών, ώστε να ολοκληρωθεί και η μεγάλη «γέφυρα πάνω από τη γέφυρα» στη συμβολή της περιφερειακής οδού με την οδό Λαγκαδά.

Τα πιο σημαντικά έργα, πέρα από τη μεγάλη γέφυρα και τη συνολική αναβάθμιση του ανισόπεδου κόμβου της οδού Λαγκαδά, που είναι εντυπωσιακή και μερικώς κυκλοφορείται εδώ και αρκετό καιρό, είναι οι δυο άλλοι ανισόπεδοι κόμβοι, της οδού Μακρυγιάννη και της 25ης Μαρτίου. Επίσης, αντικαθίστανται τα στηθαία ασφαλείας, δημιουργείται κεντρική νησίδα βάσει νέων προδιαγραφών και αλλάζει ο ασφαλτοτάπητας σε όλο το μήκος, με παράλληλες παρεμβάσεις στο παράπλευρο και τοπικό οδικό δίκτυο.

Τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών αυτές έχουν προχωρήσει σημαντικά, όμως δεν πρόκειται να ολοκληρωθούν πριν το επόμενο καλοκαίρι. Τα συνεργεία δουλεύουν σε όλες τις εκκρεμείς συνδέσεις, ενώ έχουν γίνει και σημαντικές παρεμβάσεις στη συμβολή με τη Μοναστηρίου, όπως και μια σειρά νέων κυκλοφοριακών συνθηκών, που άλλαξαν τα δεδομένα ήδη στην Ευκαρπία, στο δήμο Παύλου Μελά κ.α.

Το δυτικό τμήμα της περιφερειακής οδού κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, με χαρακτηριστικά τριών λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης και με όριο ταχύτητας τα 80 χλμ./ώρα.