Skip to main content

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για μεταπτυχιακά και λειτουργία ΑΕΙ

Ο κ. Γαβρόγλου, στη σύνοδο των πρυτάνεων, εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια στάθηκαν όρθια μέσα στην παρατεταμένη κρίση.

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα μεταπτυχιακά και γενικότερα για τη λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, κατά τη σημερινή έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων.

Ο κ. Γαβρόγλου εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια στάθηκαν όρθια μέσα στην παρατεταμένη κρίση και ζήτησε συνεχή συνεργασία και συναίνεση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των Πανεπιστημίων.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλέιται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι προτάσεις του υπουργείου ήταν στην ίδια κατεύθυνση με τα όσα ήθελαν να ακούσουν οι πρυτάνεις, χωρίς ωστόσο να λείψει η διατήρηση κάποιων επιφυλάξεων από μεριάς τους για ζητήματα που αφορούν στα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών (ΠΜΣ). Οι επιφυλάξεις, όμως, αφορούν σε τεχνικά θέματα, θέματα υλοποίησης δηλαδή των βασικών προτάσεων του υπουργείου και είναι θέματα που, σύμφωνα με το υπουργείο, θα υπάρξει χρόνος για να συζητηθούν και να αποφασιστούν. 'Αλλωστε, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά θα είναι έτοιμο να κατατεθεί στη Βουλή προς το Μάιο.

Αναλυτικότερα, η πρόταση του υπουργείου για τα μεταπτυχιακά έχει ως εξής:

- Αποκλειστική ευθύνη για την ίδρυση, λειτουργία και οικονομική διαχείριση των ΠΜΣ έχουν τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Το πλαίσιο ίδρυσης, λειτουργίας και οικονομικής διαχείρισης των ΠΜΣ καθορίζεται από την Πολιτεία.

- Κάθε μέλος ΔΕΠ, αν θέλει να διδάξει σε δεύτερο ΠΜΣ, είναι υποχρεωμένο να διδάξει σε ΠΜΣ του Τμήματος του χωρίς αμοιβή. Αν το Τμήμα στο οποίο ανήκει δεν έχει ΠΜΣ, τότε μπορεί να διδάξει σε άλλο, χωρίς να αμείβεται. Εφ' όσον πληροί αυτή την προϋπόθεση, δικαιούται επίσης να διδάξει κατά μέγιστο σε ένα ΠΜΣ αμειβόμενος. Τα Τμήματα, σε περίπτωση που έχουν δυνατότητες αμοιβής, θα πρέπει να έχουν προτεραιότητα την πρόσληψη νέων επιστημόνων, και μόνον αν δεν υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες, θα μπορούν να διδάσκουν το μάθημα μέλη ΔΕΠ αμειβόμενα με ποσό που να μην υπερβαίνει το 25% του μισθού τους.

- Κάθε ΠΜΣ καθορίζει τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες εισαγωγής των υποψηφίων σε αυτό. Με ευθύνη των Τμημάτων θα πρέπει να γίνονται συνεννοήσεις ανάμεσα σε Τμήματα με ομοειδή γνωστικά αντικείμενα, ώστε να ακολουθούνται κατά το δυνατόν οι ίδιες διαδικασίες εισαγωγής στα ΠΜΣ.

- Κάθε ΠΜΣ καταθέτει αναλυτικό και αιτιολογημένο κόστος λειτουργίας του. Οι κατηγορίες κόστους θα πρέπει να αποτυπώνονται στον γενικό κανονισμό ΠΜΣ του κάθε Ιδρύματος.

- Το κάθε Ίδρυμα με απόφαση της Συγκλήτου αποφασίζει το ύψος του τέλους εγγραφής. Ο καθορισμός αυτός γίνεται στο πλαίσιο της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας και παίρνοντας υπόψη το αναλυτικό κόστος του κάθε ΠΜΣ και τον μη αποκλεισμό των μεταπτυχιακών φοιτητών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταβάλουν το τέλος εγγραφής. Το ύψος του τέλους εγγραφής θα πρέπει να υπόκειται στην αρχή της ανταποδοτικότητας ώστε τα τέλη να επιστρέφουν ως υπηρεσίες στους φοιτητές που τα κατέβαλαν.

- Θα πρέπει να γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια όχι μόνο να συνεχίσουν την λειτουργία τους τα ΠΜΣ που δεν έχουν τέλη εγγραφής αλλά και να αυξηθεί ο αριθμός τους σε κάθε Ίδρυμα. Η ύπαρξη δωρεάν ΠΜΣ, θα συνυπολογίζεται «θετικά» στην κατανομή των κρατικών πιστώσεων από το Υπουργείο στα Ιδρύματα.

- Όλα τα ΑΕΙ έχουν την υποχρέωση να δημοσιεύουν ετησίως και απολογιστικά εκθέσεις με το ύψος των εσόδων και την κατανομή των δαπανών των ΠΜΣ ανά κατηγορία. Στις εκθέσεις θα συμπεριλαμβάνονται όλες οι κύριες δαπάνες, καθώς και το ύψος των αμοιβών κι ο αριθμός των διδασκόντων που τις εισέπραξαν. Η πρώτη έκθεση θα αφορά απολογιστικά τα παραπάνω στοιχεία για την περίοδο 2012-16.

Όπως ανακοίνωσε η σύνοδος των πρυτάνεων, η επεξεργασία των θεμάτων που τέθηκαν σήμερα επί τάπητος θα συνεχιστεί στην επόμενη, προγραμματισμένη σύνοδο, στις 26-28 Ιανουαρίου 2017, στην Αλεξανδρούπολη.