Skip to main content

Ιστορικά σήματα με τον όρο «Μακεδονία» στο επιχειρείν της Β. Ελλάδος

Η Voria.gr δημοσιεύει σήματα και σφραγίδες επιχειρήσεων που περιλαμβάνουν τον όρο «Μακεδονία» και ανάγονται σε αρκετές δεκαετίες πριν.

Ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στην Ελλάδα και τα Σκόπια, που έχει στο επίκεντρο τον όρο Μακεδονία και τα παράγωγά του, αναμένεται να ενταθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Οι δύο πλευρές με φόντο τη συμφωνία Τσίπρα – Ζάεφ, που προβλέπει τριετή περίοδο επίλυσης των διαφορών στα εμπορικά σήματα, είναι βέβαιον ότι θα προσπαθήσουν να κερδίσουν στο ενδιάμεσο όσο γίνεται περισσότερα. Να δημιουργήσουν τετελεσμένα, διότι όπως έχει αποδείξει πολλές φορές η ζωή, συχνά οι πράξεις υπερισχύουν των υπογραφών και των ψηφισμάτων.

Μπορεί η «μάχη» Αθήνας – Σκοπίων να μη συγκρίνεται με τον παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο που ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει κηρύξει στον πλανήτη, αλλά σίγουρα για τις δύο χώρες –και κυρίως για τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις- το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό. Και πολυδιάστατο. Οι απευθείας εμπορικές συναλλαγές των δύο πλευρών, που διαμορφώνονται σε περίπου 900 εκατ. ευρώ ετησίως, δεν είναι το πρόβλημα. Αφενός πρόκειται για περιορισμένο και εξ’ αυτού του λόγου διαχειρίσιμο σε κάθε συνθήκη μέγεθος, ενώ αφετέρου στο διάστημα των τριών προηγούμενων δεκαετιών έχουν βρεθεί ισορροπίες και τρόποι συνεννόησης. Το πρόβλημα δημιουργείται στις ξένες αγορές, όπου δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις από τις δύο χώρες. Εκεί όπου και οι δύο προσπαθούν να πουλήσουν στους ίδιους καταναλωτές ανάλογα –αλλά διαφορετικά μεταξύ τους- προϊόντα, τα οποία χαρακτηρίζονται είτε ως μακεδονικά, είτε ότι προέρχονται από τη Μακεδονία. Σε αυτή την περίπτωση συχνά η σύγχυση είναι αναπόφευκτη. Και σχεδόν πάντα ζημιογόνα και καταστροφική. Κάτι που επιτείνεται και οξύνεται από το γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια ούτε η μία πλευρά, ούτε η άλλη έκανε αυτό που έπρεπε.

Έτσι στην Ελλάδα έχουμε 64 κατοχυρώσεις για εσωτερική χρήση, 10 για ευρωπαϊκή και καμία για διεθνή. Αντίστοιχα στη γειτονική ΠΓΔΜ, οι κατοχυρώσεις για εσωτερική χρήση είναι 137, δεν υπάρχει καμία για την Ευρώπη, ενώ υπάρχουν δύο διεθνείς κατοχυρώσεις.

Το θέμα των επωνυμιών και των εμπορικών σημάτων είναι για την ελληνική πλευρά εξαιρετικά ευαίσθητο και για ένα ακόμη λόγο. Διότι χρησιμοποιήθηκε ως δηλωτικό τοπωνυμίου σε ευρύτατη έκταση από πλήθος επιχειρήσεων αμέσως μετά την απελευθέρωση της περιοχής από τον Οθωμανικό ζυγό και την ενσωμάτωση της στον εθνικό κορμό. Η λέξη Μακεδονία και τα παράγωγά της στα προϊόντα, τις εταιρείες και το εμπόριο σήμαινε πολύ περισσότερα και πολύ βαθύτερα πράγματα απ’ ότι το πιο περιγραφικό Βόρεια Ελλάδα. Ότι είναι για την Αθήνα η Ακρόπολη, ο Παρθενώνας και ο Χρυσός Αιώνας του Περικλή είναι για τη Βόρεια Ελλάδα το Βασίλειο των Μακεδόνων, ο Μέγας Αλέξανδρος, ο Φίλιππος και ο Αριστοτέλης. Ακόμη και η Θεσσαλονίκη πήρε το όνομά της από την αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του πιο διάσημου –εν προκειμένω του πιο σπουδαίου- Έλληνα που έφτασε ποτέ στην Ινδία, όπως είπε μόλις προχθές κατά την επίσκεψη του στη χώρα μας ο Ινδός πρόεδρος.

 

 

Για όλους αυτούς τους λόγους και χωρίς κανενός είδους προτροπή από κάποιο κέντρο εκατοντάδες επιχειρήσεις του Ελληνικού Βορρά εδώ και περισσότερα από 100 χρόνια «βαφτίστηκαν» οι ίδιες και «βάφτισαν» τα προϊόντα τους με τη λέξη Μακεδονία και τα παράγωγά της. Η Voria.gr δημοσιεύει σήμερα σήματα και σφραγίδες αυτού του χαρακτήρα, που ανάγονται σε αρκετές δεκαετίες πριν και φτάνουν σχεδόν μέχρι τις ημέρες μας. Κάποιες από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν κλείσει τον κύκλο τους για διάφορους λόγους. Άλλες υπάρχουν ακόμη, αναπτύσσονται και μεσουρανούν. Επιχειρήσεις και δραστηριότητες όλων των ειδών και των… μεγεθών. Από τράπεζες και ζαχαρωτά μέχρι μεταφορές και εστίαση.

Από τρόφιμα, ενδύματα και πλαστικά μέχρι μέταλλα και καπνά. Οι αρμόδιοι που θα ασχοληθούν με τις διαπραγματεύσεις για τα εμπορικά σήματα ας τους ρίξουν μια ματιά. Η εμπειρία θα είναι χρήσιμη για τη δουλειά τους. Το παρελθόν έχει τη σημασία του. Ο χρόνος μιλάει. Αρκεί να αντιληφθούν ότι εκτός από την καθαρά πρακτική -οικονομική και εμπορική- διάσταση του θέματος, που είναι πολύ σοβαρή έως καθοριστική, πίσω από ένα όνομα, ένα σήμα, ένα εικαστικό κρύβονται ενέργεια, μεράκι, έμπνευση, ιστορικές παρακαταθήκες. Έντονα συναισθήματα που έχουν τις ρίζες τους σε χρόνια δύσκολα. Σε χρόνια που ταυτόχρονα ήταν για τους Έλληνες –μάλλον και για τους Σλάβους- ανυποψίαστα για το μακεδονικό ζήτημα. Οπότε κανείς δεν μπορεί να χρεώσει σκοπιμότητες. Ενδεχομένως πρόκειται για ένα ακόμη στοιχείο, που με την κατάλληλη επεξεργασία μπορεί να εξελιχθεί σε επιχείρημα. Για όποιον ενδιαφέρεται για την ουσία, δηλαδή για τα αποτελέσματα, του διαλόγου και όχι μόνο για τις εντυπώσεις.

Δείτε εδώ όλα τα σήματα.