Skip to main content

Τα ελληνικά σχέδια στις μεταφορές και οι ανταγωνισμοί στα Βαλκάνια

Τι αναφέρουν βουλγαρικοί κύκλοι για τη συμφωνία σιδηροδρομικής ένωσης έξι πόλεων των δύο χωρών αλλά και για τη συμφωνία με τους Σέρβους.

Είναι περίεργο, ότι αντιπολιτευόμενοι Βούλγαροι πολιτικοί μάς καταλογίζουν υπαιτιότητα για την πρόσφατη συμφωνία που υπογράψαμε με τη Βουλγαρία για την σιδηροδρομική ένωση έξι πόλεων των δύο χωρών, ενώ κυβερνητικοί πολιτικοί δυσαρεστήθηκαν επειδή υπογράψαμε συμφωνία με τη Σερβία για τον εκσυγχρονισμό του ελληνοσερβικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Πώς έχουν τα πράγματα. Υπάρχουν δύο οδοί στα Βαλκάνια, που από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, σχεδιάστηκαν από κοινοτικά όργανα για ανακατασκευή και εκσυγχρονισμό. Ο κάθετος διάδρομος Νο 10, ο οποίος από την Θεσσαλονίκη διασχίζοντας την παλαιά Γιουγκοσλαβία, φτάνει στην Κεντρική Ευρώπη. Και ο άλλος διάδρομος, Νο 8, είναι οριζόντιος από την Μαύρη Θάλασσα στην Αδριατική [αποκλήθηκε και παραεγνατία].

Για τον Νο 8 αναφέρθηκα προ ημερών στην δυσαρέσκεια βουλγαρικών κύκλων, που θεωρούν ότι η συμφωνία για το σιδηροδρομικό δίκτυο που υπογράψαμε με την βουλγαρική κυβέρνηση, είναι και ταφόπλακα για τον διάδρομο 8, αφού τα προϊόντα ανατολικοευρωπαϊκών χωρών θα μεταφέρονται στην Ευρώπη και μέσω Εγνατίας πλέον.

Για τον ίδιο λόγο ενοχλήθηκαν και με την πρόσφατη συμφωνία που υπογράψαμε με τους Σέρβους. Ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού διαδρόμου Νο 10 αποτελεί στρατηγικό ενδιαφέρον για τη Σερβία και την Ελλάδα. Αυτό δήλωσαν στο Βελιγράδι οι υπουργοί μεταφορών των δύο χωρών:  «Δεν αρκεί να έχουμε μόνο ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο από το Βελιγράδι στη Βουδαπέστη, ζωτικής σημασίας είναι ο εκσυγχρονισμός της επικοινωνίας προς το νότο», δήλωσε η υπουργός Κατασκευών και Υποδομών, Ζοράνα Μιχαΐλοβιτς, μετά τη συνάντηση της με τον Έλληνα υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Επικοινωνιών, Χρήστο Σπίρτζη.

Οι σερβικές εταιρίες θα αποκτήσουν στοιχεία ανταγωνιστικότητας με τον   εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής από την Σερβία στα Σκόπια και εν συνεχεία στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, και μέσω Εγνατίας στην Ιταλία. Τα ίδια πλεονεκτήματα επεσήμανε και ο Σπίρτζης: «Η σύνδεση Ελλάδας και Σερβίας θα βελτιώσει όχι μόνο τις συνδέσεις στο εσωτερικό των Βαλκανίων, αλλά και ολόκληρης της περιοχής της Κεντρικής Ευρώπης», δήλωσε.

Και έρχεται το βουλγαρικό πρακτορείο BGNES, σε μετάφραση Εχεδώρου, να δημοσιεύσει ρεπορτάζ με τίτλο "Οι δύο χώρες κράτησαν σε απομόνωση τις μεταφορές της Βουλγαρίας επί δεκαετίες". Γράφει συγκεκριμένα ότι ο  διάδρομος 10 προηγείται από τον άξονα Αθήνας-Βελιγραδίου, που καθιερώθηκε μετά την αποτυχία της Βουλγαρίας στους πολέμους του 1913 και του Παγκόσμιου Πολέμου 1914-1918. Στη συνέχεια, η Σερβία και η Ελλάδα μοιράζονταν κοινά σύνορα εξαιτίας των κερδών τους στην κοιλάδα του Βαρδάρη.

Αυτό επέτρεψε τις δύο χώρες, υποστηρίζουν οι Βούλγαροι, να κρατήσουν σε απομόνωση τις μεταφορές και την οικονομία της Βουλγαρίας επί δεκαετίες, εκτρέποντας την κυκλοφορία των αγαθών και των ανθρώπων στη γραμμή Βελιγραδίου - Θεσσαλονίκης. Το τέλος αυτής της αρνητικής κατάστασης για τη Βουλγαρία ήρθε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν κατέρρευσε η Γιουγκοσλαβία.

Η κατάρρευση αυτή, έδωσε τη δυνατότητα της δημιουργίας του ανεξάρτητου κράτους των Σκοπίων, που διέκοψε την άμεση σύνδεση μεταξύ Βελιγραδίου και Αθήνας. Στη συνέχεια, στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ήρθε η ιδέα της κατασκευής του Διαδρόμου 8, ο οποίος θα συνέδεε τα Σκόπια με τη Βουλγαρία, καθώς και την Αλβανία, ενώνοντας την Αδριατική Θάλασσα με τον Εύξεινο Πόντο, παρέχοντας μια ευκαιρία για την ανάπτυξη του άξονα Δύσης-Ανατολής μέσα από αυτές τις χώρες.

Οι Βούλγαροι φοβούνται, ότι η επαναφορά τώρα του σχεδίου εκσυγχρονισμού του διαδρόμου 10, αναστέλλει για δεκαετίες ή και ματαιώνει την κατασκευή του διαδρόμου 8. Πέραν των άλλων, θεωρούν ότι και η Αθήνα θέτει εμπόδια, για να μην υποβαθμιστεί η Εγνατία οδός.