Skip to main content

Υπέρ του συστήματος κλήσεων έκτακτης ανάγκης «eCall» το ΕΚ

Σε όλα τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και στα ελαφρά φορτηγά θα πρέπει πλέον να τοποθετηθούν, έως τον Οκτώβριο του 2015, συσκευές κλήσεων έκτακτης ανάγκης από το όχημα.

Σε όλα τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και στα ελαφρά φορτηγά θα πρέπει πλέον να τοποθετηθούν, έως τον Οκτώβριο του 2015, συσκευές κλήσεων έκτακτης ανάγκης από το όχημα («eCall»), που θα ειδοποιούν αυτόματα τις σωστικές υπηρεσίες στην περίπτωση αυτοκινητιστικών ατυχημάτων.

Όπως σημειώνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μόνο το 2012, άλλωστε, 28.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε οδικά ατυχήματα, ενώ 1,5 εκατ. τραυματίστηκαν. Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν το σχετικό νομοσχέδιο την Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου.

«Η ανάπτυξη ενός δημόσιου πανευρωπαϊκού συστήματος κλήσεων έκτακτης ανάγκης αποτελεί ένα πολύ σημαντικό επίτευγμα για την ασφάλεια των ευρωπαίων χρηστών του οδικού δικτύου. Περίπου 2.500 ζωές θα μπορούσαν να σωθούν κάθε χρόνο στην Ευρώπη, ενώ η σοβαρότητα πολλών τραυματισμών θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Το σύστημα «eCall» θα είναι δωρεάν, ώστε να μπορεί να επωφεληθεί από αυτό κάθε οδηγός στην Ευρώπη, ανεξάρτητα από το αυτοκίνητο που αυτός ή αυτή οδηγεί», δήλωσε η εισηγήτρια Olga Sehnalova (Σοσιαλιστές, Τσεχία).

Με την κλήση από το όχημα του αριθμού έκτακτης ανάγκης 112, οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης θα ειδοποιούνται αυτομάτως στην περίπτωση σοβαρών τροχαίων. Το σύστημα «eCall» θα παράσχει την ακριβή θέση του ατυχήματος και θα βοηθά με τον τρόπο αυτό τις σωστικές υπηρεσίες να φτάνουν πιο γρήγορα, να σώζουν ζωές, αλλά και να μειώνουν τόσο τη σοβαρότητα των τραυματισμών όσο και το κόστος της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Yποχρεωτικό το σύστημα «eCall» από το 2015

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών θα πρέπει να εγκαταστήσουν τις συσκευές κλήσεων έκτακτης ανάγκης σε όλα τα νέα μοντέλα έως τον Οκτώβριο του 2015. Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές άφησαν ανοικτό το ενδεχόμενο αναβολής της προθεσμίας αυτής προκειμένου να ικανοποιηθούν αιτήματα από τον βιομηχανικό κλάδο να δοθεί περισσότερος χρόνος για την ανάπτυξη και τη δοκιμή του συστήματος.

Διαβίβαση των δεδομένων με στόχο τη διάσωση, όχι τον συνεχή εντοπισμό του οχήματος

Οι ευρωβουλευτές ενίσχυσαν μια ρήτρα προστασίας των προσωπικών δεδομένων που υπήρχε στο νομοσχέδιο, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με το σύστημα «eCall» δεν θα είναι ανιχνεύσιμα παρά μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Τα μέλη του ΕΚ διευκρινίζουν ότι σε περίπτωση ατυχήματος και αυτόματης κλήσης του αριθμού 112, τα δεδομένα που αποστέλλονται στα κέντρα έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να περιορίζονται στον τύπο της ενεργοποίησης, την κλάση του οχήματος, τον τύπο του χρησιμοποιούμενου καυσίμου, την ώρα του ατυχήματος, την ακριβή θέση του οχήματος, την κατεύθυνση της πορείας του και τον αριθμό των προσδεμένων ζωνών ασφαλείας.

Δωρεάν η κλήση προς τις σωστικές υπηρεσίες

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η εγκατάσταση τής κάθε συσκευής «eCall» θα κοστίζει περίπου 100 ευρώ. Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές τονίζουν ότι το σύστημα «eCall» αποτελεί μια δημόσια υπηρεσία που χρησιμοποιεί τον αριθμό 112 και θα πρέπει, συνεπώς, να είναι δωρεάν για τους χρήστες.

Επόμενα βήματα

Ο κανονισμός σχετικά με το σύστημα «eCall» εγκρίθηκε στο στάδιο της πρώτης ανάγνωσης από την ολομέλεια με 485 ψήφους υπέρ, 151 κατά και 32 αποχές. Το Συμβούλιο μπορεί να αποδεχθεί τη θέση του Κοινοβουλίου ή να υιοθετήσει τη δική του θέση που θα πρέπει στη συνέχεια να διαπραγματευθεί με τους ευρωβουλευτές.