Skip to main content

Οι εξαγωγείς της Β.Ελλάδος ποντάρουν στη δυναμική των διεθνών εκθέσεων

Η εξωστρέφεια μαζί με την καινοτομία είναι οι δύο βασικοί ποιοτικοί παράγοντες που μπορούν να στηρίξουν τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Η εκδήλωση την οποία πραγματοποιεί την επόμενη εβδομάδα –Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου, 6 μμ, ξενοδοχείο The Met- ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος με τίτλο «Εκθέσεις του μέλλοντος - Παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον & εξελίξεις - Στόχος η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων» μπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιμη για τον επιχειρηματικό κόσμο.

Τα εχέγγυα υπάρχουν, καθώς στην εκδήλωση πρωταγωνιστούν οι εκθεσιακοί οργανισμοί της Φρανκφούρτης και της Νυρεμβέργης, που συγκαταλέγονται στους πιο δυναμικούς της Γερμανίας, μιας αγοράς με ειδικό ελληνικό ενδιαφέρον - η Messe Frankfurt (φωτο) είναι στους μεγαλύτερους του κόσμου. Η εξωστρέφεια είναι μαζί με την καινοτομία οι δύο βασικοί ποιοτικοί παράγοντες που μπορούν να στηρίξουν τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους να συμβάλλουν στην ανόρθωση της εθνικής οικονομίας. Ο στόχος της διατηρήσιμης ανάπτυξης, η οποία επιπλέον θα αφορά όσο το δυνατόν περισσότερους Έλληνες, «περνάει» από την ιδιωτική οικονομία, τις επιχειρήσεις και τις παραγωγικές επενδύσεις.

Στην προσπάθεια ανάπτυξης της εξωστρέφειας και των εξαγωγών μιας ελληνικής επιχείρησης –δηλαδή στην τοποθέτησή της στις ξένες αγορές- η συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού είναι χωρίς αμφιβολία ένα χρήσιμο βήμα. Στην αρχή αναγνωριστικό και διερευνητικό. Στη συνέχεια, όταν οι δουλειές προχωρήσουν, οι εκθέσεις γίνονται σημεία συνάντησης με παλαιούς και νέους πελάτες. Ένα ραντεβού που ενισχύει και ανανεώνει την εμπορική, επιχειρηματική και οικονομική σχέση, η οποία έτσι κι αλλιώς καλλιεργείται εκ του μακρόθεν με παραγγελίες, παραδόσεις, πληρωμές, πιστώσεις, εξοφλήσεις. Όλα αυτά όμως υπακούουν σε κάποιους κανόνες. Κάθε αγορά και κάθε φάση προσέγγισης έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και σίγουρα όσοι παρακολουθήσουν την εκδήλωση της επόμενης εβδομάδας έχουν πολλά να μάθουν.

Με δεδομένη τη χρησιμότητα των εκθέσεων διεθνώς, πολύ σωστά το κράτος από τη δεκαετία του 1970 οργάνωσε δημόσιο φορέα για τη στήριξη των εξαγωγέων, με αιχμή του δόρατος την αξιοποίηση του συγκεκριμένου εργαλείου, τη βοήθεια για συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού. Η ιδέα ήταν καλή, η εφαρμογή της, όμως, ενίοτε υπήρξε προβληματική. Από τα χρόνια του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών μέχρι το σημερινό Enterprise Greece χιλιάδες επιχειρήσεις υποστηρίχθηκαν οικονομικά και οργανωτικά για να πάρουν μέρος σε εκθεσιακές διοργανώσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη του ορίζοντα, στις πέντε ηπείρους. Κατά γενική ομολογία των εμπλεκομένων στις πρωτοβουλίες αυτές, αν και ορισμένες επιχειρήσεις ωφελήθηκαν το συνολικό αποτέλεσμα δεν υπήρξε ικανοποιητικό. Διότι η επαφή με μια ξένη αγορά απαιτεί προεργασία και προετοιμασία, που ξεφεύγουν από την απλώς αξιοπρεπή εκθεσιακή παρουσία. Πολύ περισσότερο που συνήθως η ελληνική συμμετοχή σε αυτές τις εκθέσεις είναι ομαδική και στο ελληνικό περίπτερο πρέπει να προβληθούν πολλές επιχειρήσεις, που παράγουν πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους προϊόντα.

Αυτά τα προβλήματα, που έχουν κατ’ επανάληψη επισημανθεί, σε συνδυασμό με αντιρρήσεις στην επιλογή των διοργανώσεων και στη διαμόρφωση του κόστους, έχουν κατά καιρούς οδηγήσει στη διατύπωση προτάσεων για ενεργότερο ρόλο των επιχειρηματικών φορέων στην εκθεσιακή προσπάθεια. Κυρίως των τριών Συνδέσμων Εξαγωγέων –του Πανελληνίου, της Κρήτης και της Βορείου Ελλάδος-, ώστε να υπάρχει αυθεντική έκφραση των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων και όσων ενδιαφέρονται να ξεπεράσουν τα ελληνικά σύνορα. Σε αυτό το πλαίσιο έγιναν προσπάθειες, πολλές εκ των οποίων από τον ΣΕΒΕ, στον οποίο εδώ και καιρό συμμετέχουν και επιχειρήσεις εκτός βορειοελλαδικού τόξου.

Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, ο ΣΕΒΕ σκοπεύει στο προσεχές μέλλον να συνεχίσει να παρέχει προς τα μέλη του πληροφορίες και υπηρεσίες για την εκθεσιακή αγορά της Ευρώπης και του κόσμου. Η εκδήλωση για την ενημέρωση πέριξ των εκθεσιακών εξελίξεων από εκπροσώπους των Εκθέσεων της Φραγκφούρτης και της Νυρεμβέργης είναι η πρώτη μιας σειράς ανάλογων προσεγγίσεων που προγραμματίζονται. Όσοι, μάλιστα, έχουν ενημερωθεί για τις συζητήσεις στον τέταρτο όροφο της πολυκατοικίας που βρίσκεται στην πλατεία Μοριχόβου 1, δεν αποκλείουν η βεντάλια των κινήσεων του Συνδέσμου στο συγκεκριμένο πεδίο να ανοίξει. Ήδη από τις 10 έως τις 12 Μαρτίου ο ΣΕΒΕ θα συμμετάσχει στην μεγάλη έκθεση τροφίμων και ποτών FoodExpo, που πραγματοποιείται στο Metropolitan Expo, στην Αθήνα. Πρόκειται για διοργάνωση την οποία οι επιχειρηματίες του συγκεκριμένου κλάδου αναγνωρίζουν ως μια πραγματικά εξαγωγική ευκαιρία, λόγω των δυνατοτήτων που δίνει η καλή προετοιμασία, σε συνδυασμό με την ευρεία και οργανωμένη συμμετοχή εμπορικών επισκεπτών, που καλύπτουν ξένες αγορές με ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον. Ένα βήμα που ενδέχεται να οδηγήσει τον ΣΕΒΕ σε πιο ενεργή εμπλοκή στα εκθεσιακά ζητήματα –κάτι ακούγεται για επαφές με τον εκθεσιακό οργανισμό που είναι υπεύθυνος για τις εκθέσεις τροφίμων SIAL- επ’ ωφελεία των εξαγωγικών επιχειρήσεων κυρίως της Β. Ελλάδος, αλλά και της υπόλοιπης χώρας.