Skip to main content

Σε ποια σημεία του κέντρου θα τοποθετηθούν «έξυπνα» πασαλάκια (χάρτες)

Ηλεκτρονική διαχείριση των πεζόδρομων στον δήμο Θεσσαλονίκης με δωρεά του ιδρύματος Νιάρχου. Βυθιζόμενα εμπόδια για ελεγχόμενη πρόσβαση.

Στην ηλεκτρονική διαχείριση των πεζόδρομων, με αυτοματοποιημένα βυθιζόμενα εμπόδια και με εκσυγχρονισμό της σήμανσης πεζοδρομίων, προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης, αξιοποιώντας δωρεά από το Κέντρο Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης και χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Πρόκειται για ένα έργο, προϋπολογισμού 720.000 ευρώ, το οποίο εντάσσεται στα επτά έργα που θα πραγματοποιηθούν με δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχου, συνολικού κόστους πάνω από 5 εκατ. ευρώ.

Το έργο, το οποίο αναμένεται να λάβει την ερχόμενη Τρίτη το πράσινο φως από το δημοτικό συμβούλιο, περιλαμβάνει την προμήθεια και τοποθέτηση σύγχρονου αστικού εξοπλισμού για την αναβάθμιση και προστασία των δημοσίων χώρων του κέντρου της Θεσσαλονίκης.

Στόχος του έργου είναι αποτρέψει την παράνομη είσοδο και στάθμευση οχημάτων τροφοδοσίας και αυτοκινήτων σε πεζόδρομους και πλατείες της πόλης.

Συγκεκριμένα, πρόκειται να τοποθετηθούν περίπου 35 αυτοματοποιημένα (ηλεκτρονικά) και 30 ημιαυτόματα ανοξείδωτα βυθιζόμενα εμπόδια, για την ελεγχόμενη πρόσβαση οχημάτων σε σημαντικούς πεζόδρομους του ιστορικού εμπορικού κέντρου.

Τα πασαλάκια θα κατεβαίνουν και θα επιτρέπουν τη διέλευση σε συγκεκριμένα οχήματα μέσω ηλεκτρικών καρτών. Ειδικότερα, σε κάθε σηµείο που θα υποδειχθεί από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου θα τοποθετηθεί ένα σύστηµα µε αυτόµατα βυθιζόµενο αποτρεπτικό εµπόδιο-κολωνάκι το οποίο θα µπορεί να ελεγχθεί κατ’ αρχήν µε δύο τρόπους:

α) Μέσω των ασύρµατων δεκτών µεγάλης εµβέλειας. Σε όσα οχήµατα θα έχουν εξουσιοδότηση (Αστυνοµία, Πυροσβεστική, Ασθενοφόρα κλπ. και οπωσδήποτε τα οχήµατα του ∆ήµου) θα επικολληθούν στα παρµπρίζ τους αυτοκόλλητες ταινίες (tags) µέσω των οποίων σε απόσταση 4 µέτρων από τον δέκτη, θα δίνεται η εντολή καθόδου στο βυθιζόµενο κολωνάκι, το οποίο µετά την έλευση του οχήµατος, θα επανέρχεται στην αρχική του θέση. Θα διατεθούν 500 τεμάχια ηλεκτρονικών καρτών για τα οχήματα.

β) Μέσω µεταλλικού πληκτρολογίου στο οποίο θα πληκτρολογούνται κωδικοί που θα παρέχονται από την Υπηρεσία και θα ελέγχεται η λειτουργία του συστήµατος.

Η εγκατάσταση με τα πασσαλάκια αποσκοπεί στην προστασία και ανάδειξη περιοχών αναπλάσεων, όπως οι πεζόδροµοι Αριστοτέλους, Ικτίνου και Ζεύξιδος, ∆ηµ. Γούναρη, Θεοτοκά στο ιστορικό – εµπορικό κέντρο της πόλης, τα θεµατικά πάρκα και ο παραθαλάσσιος περίπατος της Νέας Παραλίας, ιστορικών τόπων, όπως τα «Λαδάδικα», παραδοσιακών αγορών τροφίµων, όπως οι αγορές Βλάλη και Βατικιώτη.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό πασσαλάκια θα τοποθετηθούν «έξυπνα» 26 πασαλάκια στον άξονα της Αριστοτέλους – πλατεία Άθωνος – Αγορά Βλάλη, δύο στον Λευκό Πύργο, δύο στην Ικτίνου, δύο στον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο, ένα στη Θεοχάρη Γεωργίου.

Στην περιοχή των Λαδάδικων διατηρούνται οκτώ σημεία πρόσβασης, τα οποία θα ελέγχονται με ηλεκτρονικά αυτόματα βυθιζόμενα εμπόδια. Οι προσβάσεις των οδών Παγγαίου, Φασιανού, Οπλοποιού, Μητροπόλεως, Κατούνη (πρόσβαση Πολυτεχνείου), Αιγύπτου και Ορβήλου θα ελέγχονται με ένα βυθιζόμενο εμπόδιο, ενώ η οδός Κατούνη (πρόσβαση Κουντουριώτη) με δύο. Στη διασταύρωση των οδών Δόξης-Ναυμαχίας Έλλης και Πολυτεχνείου-Περιστερίου-Λυκούργου, τα βυθιζόμενα εμπόδια αντικαθίστανται με σταθερά.

Η τοποθέτηση των 1.000 σταθερών αποτρεπτικών εµποδίων κατά µήκος των πεζοδροµίων, και ιδίως σε διαπλατύνσεις των πεζοδροµίων στις διασταυρώσεις οδικών αξόνων, αποσκοπεί στην καταπολέµηση του εκτεταµένου φαινοµένου της παράνοµης στάθµευσης οχηµάτων επί αυτών, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει βελτιωµένες συνθήκες ορατότητας των διερχόµενων οδηγών.

Παράλληλα, θα τοποθετηθούν 2.000 εύκαµπτοι οριοδείκτες και 1.000 ελαστικοί διαχωριστές κυκλοφορίας (κράσπεδα) κατά µήκος της διπλής διαχωριστικής γραµµής, σε διασταυρώσεις οδικών αξόνων και κατά µήκος της διαχωριστικής γραµµής των λεωφορειολωρίδων του κέντρου, µε σκοπό τον διαχωρισµό µε ασφαλή τρόπο των αντίθετων κατευθύνσεων κυκλοφορίας, την αποτροπή της στάθµευσης σε διπλή σειρά και την κατεύθυνση των ροών των πεζών µέσα από ελεγχόµενες διαβάσεις.

Με το µέτρο αυτό αποκαθίσταται η οµαλή και ασφαλής κυκλοφορία των οχηµάτων και επιτυγχάνονται ικανοποιητικότερες ροές και ταχύτητες µέσα στο επιβαρυµένο οδικό δίκτυο της πόλης.

Τέλος, με το συγκεκριμένο έργο θα τοποθετηθούν και καλαίσθητα παγκάκια, ιδίως σε περιοχές υψηλής εµπορικής και τουριστικής κίνησης, ή κοντά σε κτήρια µεγάλης συνάθροισης κοινού ή σε αφετηρίες δηµοσίων µεταφορικών µέσων, ταξί κλπ.