Skip to main content

Καινοτομία και... virtual reality στον τουρισμό του αύριο

Ο ανθρώπινος παράγοντας, οι αυθεντικές εμπειρίες και οι εξατομικευμένες υπηρεσίες, διαμορφώνουν τις καινούργιες απαιτήσεις των τουριστών

Ψηφιακή τεχνολογία, internet of things και, με μια κουβέντα, η καινοτομία, ταιριάζει με τον τουρισμό που πλέον θέλει την εξατομικευμένη εμπειρία για τον πιο απαιτητικό και εναλλακτικό ταξιδιώτη της σύγχρονης εποχής.

Αυτό ήταν και το βασικό μήνυμα της ημερίδας «The Tourism of Tomorrow», που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το πρόγραμμα Τουρισμού και Φιλοξενίας του ACT, το οποίο μάλιστα, στο πλαίσιο της πολιτικής συνεργασιών που έχει, ανακοίνωσε την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με το Thessaloniki Convention Bureau, που ήδη στο πλαίσιο των δικτυώσεών του με εκπαιδευτικά ιδρύματα έχει υπογράψει MoU’s με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και το Αριστοτέλειο.

Η εκδήλωση άνοιξε με σύντομους χαιρετισμούς από το πρόεδρο του ACT δρ. Πάνο Βλάχο, τον αντιδήμαρχο Τουρισμού Θεσσαλονίκης κ. Σπύρο Πέγκα, τον πρόεδρο της ΠΟΞ και αντιπρόεδρο του ΣΕΤΕ κ. Γρηγόρη Τάσσιο και τον αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού & Πολιτισμού Κεντρικής Μακεδονίας κ. Αλέξανδρο Θάνο.

Στη γεμάτη μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεων του Makedonia Palace, ακαδημαϊκοί, σύμβουλοι ανάπτυξης και στελέχη επιχειρήσεων, σκιαγράφησαν τις νέες προκλήσεις του κλάδου, που στα τελευταία χρόνια και σαν αποτέλεσμα αλλαγών στην κοινωνία και τις τεχνολογίες, γνωρίζει μία πραγματική επανάσταση. Online κρατήσεις, sharing economy, δικτυώσεις, social media, κυνήγι εμπειριών, τουρισμός ιαματικός, ευεξίας και άλλα πολλά.

Το κυριότερο όμως στοιχείο για την τουριστική ανάπτυξη, σημαντικότερο από τις φυσικές ομορφιές ενός τόπου αλλά και τις υποδομές, είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, όπως είπε ο Ελληνοκαναδός καθηγητής του Florida Gulf Coast University, Γιώργος Αλεξάκης.

Οι άνθρωποι, εξήγησε ο κ. Αλεξάκης, αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες στις διακοπές τους έχοντας πλέον διαμορφώσει διαφορετικές αντιλήψεις κοινωνικές, με τις νέες τάσεις να είναι ακόμη πιο έντονες στους νέους και τους τουρίστες του αύριο, τους millennials. Αυτή κυρίως είναι η αιτία που το Airbnb έφθασε να κάνει τζίρο 25,5 δις. δολαρίων, το UBER 50 δις. και το bla bla car 16 δις. δολαρίων.

Για τον κ. Θ. Παπακωνσταντίνου, principal της Deloitte για την Κεντρική Μεσόγειο, τα ξενοδοχεία θα πρέπει να προσαρμοσθούν στις σύγχρονες κοινωνικές τάσεις, να «μεταφράσουν» τις διαφορετικές κουλτούρες, να λειτουργήσουν σαν κρίκος στην «αλυσίδα» της γύρω περιοχής, να αξιοποιήσουν το εγχώριο ανθρώπινο δυναμικό, να δρούνε σαν αρχιτέκτονες που θα συνδέσουν το χώρο φιλοξενίας σε ένα δίκτυο που περιλαμβάνει και άλλες επιχειρήσεις.

Υπέρ της αξιοποίησης της καινοτομίας και των νέων κοινωνικών τάσεων από τον Τουρισμό και τα ξενοδοχεία ειδικότερα, τάχθηκε ο κ. Gabriele Secol, senior manager της Deloitte για την ίδια περιοχή, λέγοντας πως αυτά τα δύο στοιχεία ιδανικά αξιοποιούν πολλές start ups μέσα από πλήθος εφαρμογών. Δεν είναι τυχαίο ότι το 80% των ερωτηθέντων σε έρευνα, βρέθηκε να πιστεύει ότι οι νέες τεχνολογίες ενθαρρύνουν τη δραστηριοποίηση νέων επιχειρήσεων.

Ο σύγχρονος τουρίστας, τόνισε ο κ. Secol, χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία αλλά θέλει και να έχει μία πρόγευση της εμπειρίας του ταξιδιού, κάτι που μπορεί να του προσφερθεί μέσω της εικονικής πραγματικότητας, για παράδειγμα επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους κα μνημεία της φύσης που μέσω εφαρμογών virtual reality θα τον προσελκύσουν για να πάρει την απόφαση των διακοπών.

Σε αυτό το καινούργιο περιβάλλον, στον τουρισμό, ο ανταγωνισμός δεν γίνεται σε επίπεδο κτηρίων και υποδομών, τουλάχιστον στα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών, αλλά στη βάση των εξατομικευμένων εμπειριών, υποστήριξε ο κ. Τηλέμαχος Μαυράκης, CEO του Admine Group που υποστηρίζει επικοινωνιακά και μέσω digital marketing αλυσίδες ξενοδοχείων σε Πορτογαλία, Κύπρο και Ελλάδα.

«Ο πελάτης θέλει να αισθάνεται ότι προλαβαίνουν τις μικρές, ιδιαίτερες επιθυμίες του, ότι μπορεί να έχει όταν επισκέπτεται έναν τόπο αυτές τις μικροεμπειρίες που κάνουν ξεχωριστή τη διαμονή του. Σε αυτό το σημείο μπορεί το ξενοδοχείο να συμβάλλει αντλώντας πληροφορίες για τους πελάτες, μέσω internet και μέσω e-booking», σημείωσε ο κ. Μαυράκης.