Skip to main content

Το παρασκήνιο της μεγάλης ανατροπής στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Πώς από το δυναμικό μπάσιμο των Αράβων φθάσαμε στη ρελάνς της κοινοπραξίας Γάλλων - Γερμανών - Σαββίδη. Οι προσφορές των μνηστήρων στους δύο γύρους.

Έναν ολόκληρο μήνα και από Παρασκευή 24 Μαρτίου,  σε Δευτέρα, σήμερα 24 Απριλίου, παίχτηκε ένα θρίλερ με τον διαγωνισμό πώλησης του 67% του ΟΛΘ, ένα κυριολεκτικό θρίλερ, αφού υπήρξαν πολλές εκπλήξεις και ανατροπές, ένα κλίμα τελείως διαφορετικό με εκείνο της πώλησης του ΟΛΠ, όταν ένας και μόνο υποψήφιος, η Cosco, είχε διεκδικήσει το λιμάνι του Πειραιά.

Σήμερα με την αποφασιστική προσφορά της κοινοπραξίας DIEP - CMA CGM - Βelterra (δείτε εδώ), φάνηκε ξεκάθαρα ότι οι «τρεις»  ήταν όχι μόνο έτοιμοι να διεκδικήσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αλλά και να βάλουν τίτλους τέλους στον «ανταγωνισμό προσφορών» στον δεύτερο γύρο, κλείνοντας τη διαδικασία στα 232 εκατ. ευρώ, ώστε να μην πάει το bidding σε τρίτο γύρο.

Στη διάρκεια αυτού του μήνα, έγιναν πολλά και ενδιαφέροντα, που αποκαλύπτουν και τα σχέδια στρατηγικής από τους υποψήφιους αγοραστές της ΟΛΘ Α.Ε. Αυτή την πορεία, προσπάθησε να παρακολουθήσει από όσο πιο κοντά ήταν δυνατόν, η Voria.gr, ακριβώς επειδή πιστεύει στις προοπτικές του λιμανιού, ίσως του σημαντικότερου αναπτυξιακού πυλώνα της Θεσσαλονίκης και της βορειοελλαδικής οικονομίας (δείτε μεταξύ άλλων εδώ, εδώ, εδώ και εδώ).

Με δεδομένη την κεφαλαιοποίηση και το premium που πρότειναν οι σύμβουλοι - εκτιμητές και επειδή κι οι τρεις υποψήφιοι ανέμεναν ότι θα υπάρξει και επόμενος γύρος προσφορών, τα τιμήματα που αρχικά κατατέθηκαν, ήταν στην αρχή μάλλον συντηρητικά, με μία εξαίρεση.

Η κοινοπραξία που αναδείχθηκε σήμερα πρώτος πλειοδότης, στον πρώτο γύρο έκανε προσφορά, πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες, κοντά στα 130 εκατ. Ευρώ. Εκεί περίπου και λίγο παραπάνω κινήθηκε και η εταιρεία από τις Φιλιππίνες, η ΙCTS, που προσέφερε περί τα 135 εκατ. Ευρώ. Σε εκείνη την «κούρσα προθέρμανσης» την έκπληξη έκαναν οι Άραβες του ομίλου DP World που συμμετείχαν στο διαγωνισμό με την P&O και έδωσαν κάτι κοντά στα 200 εκατομμύρια.

Η απόσταση της DP World από τους άλλους δύο υποψήφιους ήταν μεγάλη. Το TAIΠΕΔ ανακοινώνει ότι και οι τρεις περνάνε σε επόμενο γύρο -αφού η προσφορά του τρίτου «έπιανε» το 80% του δεύτερου- και ζητάει να υποβληθούν βελτιωμένες προσφορές, όπως και έγινε.

Μέχρι το άνοιγμα των προσφορών σήμερα, είχε διαμορφωθεί γενικότερα η αντίληψη ότι «το λιμάνι πάει στους Άραβες της Dubai» που είχαν βάλει πολύ υψηλά τον πήχη από τον πρώτο γύρο και για τους οποίους λεγόταν ότι είχαν έρθει σε μία αρχική συμφωνία με την ιαπωνική Mitsui, για να αναλάβει αυτή, μετά την παραχώρηση, σαν υποπαραχωρησιούχος, το συμβατικό τμήμα του Λιμένα.

Κι ενώ η Dubai προέβαλε ως το μεγάλο φαβορί, τελικά η γαλλο-γερμανική κοινοπραξία μαζί με τον Ιβάν Σαββίδη απέδειξε ότι είχε αποφασίσει να «χτυπήσει» πολύ δυνατά τον ΟΛΘ, καταθέτοντας μία πολύ υψηλή προσφορά.

Το τρίο DIEP- CMA CGM- Belterra δίνει περίπου επιπλέον 100 εκατ. ευρώ από την πρώτη προσφορά της και σχεδόν 45% πάνω από το λεγόμενο fair value (περί τα 158 εκατ. ευρώ, αξία μετοχών συν το premium), όταν η Dubai προσφέρει κάτι μεταξύ 204-207 εκατομμυρίων και η ICTS όχι περισσότερα από 165 εκατομμύρια.

Έτσι, το 67% της ΟΛΘ Α.Ε. και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μέχρι το 2051 περνάει πανηγυρικά και μετά από πολλά σενάρια και αγωνία, στην «επιχειρηματική ένωση των τριών», δηλαδή στο γερμανικό fund DIEP, στον γαλλικό όμιλο CMA CGM και στη Belterra του ομογενή επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εισέρχεται πλέον σε μία νέα εποχή στην οποία, με την πραγματοποίηση επενδύσεων, αναμένεται να σταθεί στον ανταγωνισμό και να ξεδιπλώσει τις αναπτυξιακές του δυνατότητες.