Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Σε πλήρη εξέλιξη νέα «μάχη» στην αγορά του λιανεμπορίου

Από τη δεκαετία του 1990, όταν οι ξένες –ευρωπαϊκές- αλυσίδες λιανεμπορίου άρχισαν να έρχονται στην Ελλάδα η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε «πεδίο δοκιμών».

Σε μια τελευταία τηλεοπτική διαφήμιση γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ πανελλαδικής εμβέλειας η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο επίκεντρο. Το σενάριο αφορά τις συνθήκες εργασίας και την εξέλιξη των εργαζομένων, ενώ τα πλάνα από ψηλά και στην παραλία δίνουν μια εικόνα ειδυλλιακή. Όχι μόνο της επιχείρησης, αλλά και της ίδιας της πόλης.

Το συγκεκριμένο φιλμάκι αφορά το επικοινωνιακό μπρα ντε φερ στο χώρο του λιανεμπορίου με πεδίο δράσης τη Θεσσαλονίκη, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Κι αυτό διότι σε μια περίοδο μειωμένων τζίρων για τα σούπερ μάρκετ, ως συνέπεια της οικονομικής καχεξίας των νοικοκυριών, η ουσιαστική αποχώρηση από την αγορά της Θεσσαλονίκης τόσο της «Μαρινόπουλος», όσο και της «Καρυπίδης», πρώην «Αρβανιτίδης», ωφέλησε τους υπόλοιπους.

Τώρα που η πρώην «Μαρινόπουλος» και νυν «Σκλαβενίτης» επιστρέφει στο παιχνίδι η «μάχη» ανάβει ξανά. Πολύ περισσότερο που η «Σκλαβενίτης» δεν είχε μέχρι σήμερα καμία παρουσία στην ελληνικό Βορρά, κάτι που ασφαλώς δημιουργεί νέα δεδομένα. Οι εμπορικές μέθοδοι και το μάρκετινγκ της συγκεκριμένης εταιρίας δεν έχουν εφαρμοστεί στη Μακεδονία, τη Θράκη και την Ήπειρο, κάτι που πιθανόν να κρύβει εκπλήξεις. Έτσι συμβαίνει άλλωστε πάντα, όταν υπάρχει ανταγωνισμός. Με αυτό τον τρόπο έχουμε εξέλιξη και ότι σήμερα θεωρείται καινοτόμο και πρωτοποριακό κάποια στιγμή στο μέλλον είναι… καταδικασμένο να ξεπεραστεί.

Από τη δεκαετία του 1990, όταν οι ξένες –ευρωπαϊκές- αλυσίδες λιανεμπορίου άρχισαν να έρχονται στην Ελλάδα η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε «πεδίο δοκιμών».  Αφενός λόγω μεγέθους και κοινωνικής διαστρωμάτωσης και αφετέρου λόγω των χιλιάδων μεταναστών από τη Μακεδονία στη Δυτ. Ευρώπη –κάτι που σήμαινε ότι ήξεραν τις ευρωπαϊκές  φίρμες- η Θεσσαλονίκη θεωρήθηκε ιδανική για την είσοδο στην ελληνική αγορά. Το σκηνικό επαναλαμβάνεται σήμερα  με άλλα δεδομένα, αλλά η έκβαση της μάχης του λιανεμπορίου στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή σε αυτή τη φάση, ενδέχεται να σηματοδοτήσει γενικότερες εξελίξεις. Εξ ου και το ολοφάνερο ενδιαφέρον που δείχνουν όλοι οι μεγάλοι για την τοπική αγορά.     

Αξίζει να σημειωθεί ότι η «μάχη του λιανεμπορίου» πέρα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ αφορά και την αγορά ακινήτων. Τα τελευταία χρόνια οι μεγάλες επιφάνειες που παραμένουν άδειες και αναξιοποίητες στη Θεσσαλονίκη πολλαπλασιάζονται και η διαφαινόμενη πριν από λίγο καιρό αποχώρηση της «Μαρινόπουλος», σε συνδυασμό με το «ναυάγιο» της «Καρυπίδης» έδωσαν στο πρόβλημα εκρηκτικές διαστάσεις.