Skip to main content

2gether: Όταν τα έργα τέχνης στη Θεσσαλονίκη ζωντανεύουν σε ένα εικονικό μουσείο - Εικόνες

MOMus, ΕΚΕΤΑ, Hypertech συνεργάζονται σε ένα πρόγραμμα που φέρνει κοντά τέχνη και τεχνολογία μεταφέροντας τον επισκέπτη στην εικονική πραγματικότητα

Τι συμβαίνει όταν τέχνη και τεχνολογία «παντρεύονται»; Μικρά θαύματα που μεγιστοποιούν τις δυνατότητες και των δύο. Αυτή ακριβώς την προσέγγιση δύο φαινομενικά ασύμβατων πεδίων αναδεικνύει το «2gether», το νέο συμμετοχικό και βιωματικό εργαστήριο παραγωγής και ανάδειξης της σύγχρονης τέχνης, ένα πρόγραμμα που υλοποιείται από το MOMus, το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του ΕΚΕΤΑ -και συγκεκριμένα το Εργαστήριο Επαυξημένης Πραγματικότητας- και την εταιρεία Hypertech.

Το πρότζεκτ περιλαμβάνει ένα εικονικό μουσείο με τη δυνατότητα 3D περιήγησης σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας (virtual reality) και μια πλατφόρμα πληθοπορισμού (crowd sourcing), που θα λειτουργεί ως βήμα προβολής και προώθησης νέων καλλιτεχνών, καθώς και συλλογής δεδομένων που συνδέονται με τις εμπειρίες και τις εντυπώσεις των χρηστών. Η Voria συμμετείχε στην πιλοτική εφαρμογή του εικονικού μουσείου- VR spot, που φιλοξενείται στους χώρους του MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη (εντός ΔΕΘ) και μεταφέρει την εμπειρία της.

Το Εικονικό μουσείο / VR spot

Έργα των Εντγκάρ Ντεγκά, Λιουμπόβ Ποπόβα, Αλεξάντερ Ρότσενκο, Σολομών Νικρίτιν, Ντέννις Οππενχάιμ, Γιάννη Μόραλη, Αλέκου Φασιανού, Νατάσσας Παπαδοπούλου, Βάσως Κατράκη, Κώστα Κουλεντιανού και Άλεξ Μυλωνά αποκτούν με μιας κίνηση και συνθέτουν μια άκρως ενδιαφέρουσα πλοήγηση στον χώρο και τον χρόνο, με βασικό άξονα την ανθρώπινη μορφή. Ξεκινώντας από το Παρίσι του τέλους του 19ου αιώνα, και δια μέσου της επαναστατικής Μόσχας και της εποχής της ρωσικής πρωτοπορίας, οι επισκέπτες του εικονικού μουσείου καταλήγουν στην Ελλάδα, για να ανακαλύψουν την άνθιση της σύγχρονης τέχνης στη χώρα.
Εικονικοί ψηφιακοί χαρακτήρες (animated avatars) λειτουργούν ως ξεναγοί και συνοδοιπόροι σε αυτή την «περιπέτεια», καθώς παράλληλα υπάρχει αλληλεπίδραση με τα έργα από σημαντικές συλλογές μουσείων της χώρας (Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά), τα οποία ζωντανεύουν μπροστά τους με εμψυχώσεις που αναδεικνύουν το βασικό μήνυμα των καλλιτεχνών, υπό το πρίσμα της γενικότερης θεματικής του ανθρώπινου σώματος ως βασικό θέμα των σύγχρονων καλλιτεχνών.

Επιπλέον, οι επισκέπτες λαμβάνουν όχι μόνο οπτικά μηνύματα, αλλά έχουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με τον/την ψηφιακό/ή ξεναγό του μουσείου, ώστε να διευκολυνθούν στην κατανόηση των έργων, των καλλιτεχνών και των διαφορετικών κινημάτων. Τέλος, έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε παραπάνω πληροφορίες, εξερευνώντας τις λεπτομέρειες του έργου.
Το VR spot θα είναι διαθέσιμο στο κοινό (για ηλικίες 15 και άνω) το φθινόπωρο του 2022.

Η πλατφόρμα πληθοπορισμού

Δεύτερος άξονας του προγράμματος «2gether» είναι η οργάνωση, υποστήριξη και προώθηση πλατφόρμας πληθοπορισμού, η οποία θα λειτουργεί ως εργαστήρι εικαστικής παραγωγής και ανάδειξης της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Νέοι καλλιτέχνες θα έχουν τη δυνατότητα να προβάλλουν το έργο τους με θέμα την ανθρώπινη μορφή, ενισχύοντας τη συμμετοχή, τη διάδραση και τον σχολιασμό σε πραγματικό χρόνο, στο πλαίσιο νέων, πρωτότυπων web εκθέσεων, οργανωμένων από το ίδιο το κοινό. Η πλατφόρμα πληθοπορισμού θα είναι διαθέσιμη στο κοινό το φθινόπωρο του 2022.

Το 2gether υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία», ΕΠΑνΕΚ 2014-2020, από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, με τη χρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.