Skip to main content

Έξι + τρία μέτωπα για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης το 2020

Το κλίμα στη χώρα έχει αλλάξει μετά τις εκλογές του περασμένου Ιουλίου και οι προσδοκίες για ταχύτερη ανάπτυξη είναι μεγάλες.

Το 2020 αναμένεται να εξελιχθεί σε μία πολύ ενδιαφέρουσα χρονιά για την ελληνική οικονομία. Το κλίμα στη χώρα έχει αλλάξει μετά τις εκλογές του περασμένου Ιουλίου και οι προσδοκίες για ταχύτερη ανάπτυξη είναι μεγάλες. Η Ελλάδα μετά από μια δεκαετία καθημερινών προβλημάτων στην οικονομία, που άφησαν βαθιές πληγές στο σώμα της κοινωνίας, με κυριότερες την υψηλή ανεργία και την μετανάστευση 500.000 Ελλήνων στο εξωτερικό, έχει απόλυτη ανάγκη από σημαντική οικονομική μεγέθυνση, κυρίως μέσω επενδύσεων. 

Εξίσου μεγάλες προσδοκίες για οικονομική πρόοδο υπάρχουν και στη Θεσσαλονίκη, που τα τελευταία 25 χρόνια -δηλαδή πολύ πριν την ελληνική κρίση, στην πραγματικότητα από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου- βιώνει έντονα συμπτώματα οικονομικής υποβάθμισης. Η αποβιομηχάνιση είναι το δυσμενέστερο σύμπτωμα αυτής της υποβάθμισης, αλλά τώρα πια -στην αρχή της νέας δεκαετίας- οι δυνατότητες αντιστροφής της κατάστασης μοιάζουν ρεαλιστικές. Έτσι κι αλλιώς οι οικονομικές και επιχειρηματικές εξελίξεις στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη Κεντρική Μακεδονία σχετίζονται εν πολλοίς με τη δραστηριότητα συγκεκριμένων επιχειρήσεων και τις πρωτοβουλίες συγκεκριμένων φορέων. Σημειώστε, λοιπόν, τι περιμένουμε τους επόμενους δώδεκα μήνες:

Πρώτον, να ξεκινήσουν οι μεγάλες επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κυρίως η επέκταση της 6ης προβλήτας. Πριν από 20 μήνες -μετά από περιπέτεια δέκα ετών- η ΟΛΘ ΑΕ ιδιωτικοποιήθηκε και ο δρόμος για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του λιμένα άνοιξε. Αν πιστέψουμε τους αρμόδιους οι προεργασίες για την έναρξη των μεγάλων έργων στο λιμάνι προχωρούν κανονικά και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 οι εργασίες θα ξεκινήσουν, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2022 ή τις αρχές του 2023. Μέχρι τότε αναμένεται να έχουν υλοποιηθεί και οι παρεμβάσεις του ελληνικού δημοσίου για την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τους κύριους μεταφορικούς άξονες της χώρας.

Δεύτερον, να προχωρήσουν εντατικά τα έργα επέκτασης των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου «Μακεδονία». Στόχος της Fraport είναι ο διπλασιασμός της κίνησης του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης, κάτι που αναμένεται να επιτευχθεί με την αύξηση του αριθμού των πτήσεων, στόχος που εξυπηρετείται τόσο από τη λειτουργία του νέου διαδρόμου προσγείωσης/απογείωσης που έχει ολοκληρωθεί, όσο και από την επιχειρησιακή αξιοποίηση των εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών. Η αναβαθμισμένη λειτουργία του αεροδρομίου «Μακεδονία» αποτελεί κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, τόσο στο τουριστικό, όσο και στο επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς οι περισσότερες απευθείας πτήσεις προς διάφορους προορισμούς σημαίνουν λιγότερη «απομόνωση» της Κεντρικής Μακεδονίας από τον υπόλοιπο κόσμο και ιδιαίτερα από την Ευρώπη.

Τρίτον, να προωθηθούν σημαντικές παρεμβάσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Με τα έργα του μετρό να ξεκινούν εκ νέου, τις διαδικασίες για την ριζική ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της Διεθνούς Εκθέσεως να προωθούνται, τα θεσμικά προβλήματα για την ανακατασκευή της αγοράς Μοδιάνο να έχουν ξεπεραστεί και αρκετά μεμονωμένα ιδιωτικά έργα να εξελίσσονται εντός του ιστορικού κέντρου, τα δεδομένα δείχνουν ότι τα επόμενα λίγα χρόνια θα έχει αλλάξει προς το καλύτερο η λειτουργία της «καρδιάς» της πόλης. Σε αυτή την προδιαγεγραμμένη πορεία το 2020 είναι έτος – κλειδί.

Τέταρτον, να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΟΑΣΘ. Η Θεσσαλονίκη είναι μάλλον η ευρωπαϊκή πόλη με τις χειρότερες αστικές συγκοινωνίες και αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Οι δεσμεύσεις αναφέρουν ότι μέχρι το Πάσχα τα πράγματα θα είναι πολύ καλύτερα, κάτι που αναμένουν όλοι, με πρώτο και καλύτερο τον εμπορικό κόσμο της πόλης.    

Πέμπτον, να γίνει «χειροπιαστή» η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας. Ήδη η ΑΖΚ ΑΕ έχει εγκατασταθεί σε δικό της κτίριο, στο γυάλινο της οδού Φιλικής Εταιρείας και ετοιμάζεται τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου να αποκτήσει από το ΤΑΙΠΕΔ έκταση 760 στρεμμάτων στα ανατολικά, η οποία προορίζεται για τη δημιουργία του Τεχνολογικού Πάρκου Thess/Intech. Ο Κ. Μητσοτάκης έχει δώσει διορία δύο ετών στους ενδιαφερόμενους να βρουν τα απαιτούμενα κεφάλαια, διαφορετικά η έκταση θα επιστρέψει στο ΤΑΙΠΕΔ. Αυτού δοθέντος το 2020 είναι η πιο κρίσιμη χρονιά για το εγχείρημα.

Έκτον, να προχωρήσει ο επενδυτικός ανασχεδιασμός της ΕΥΑΘ. Η διοίκηση θα ανοίξει τα χαρτιά της στα τέλη Ιανουαρίου ή στις αρχές Φεβρουαρίου, αλλά είναι δεδομένο ότι το βάρος τα επόμενα χρόνια θα πέσει στην συντήρηση, στην ανανέωση και στην επέκταση των υποδομών της ύδρευσης (διυλιστήριο νερού, αγωγοί, δίκτυο). Σε αντίθεση με την προηγούμενη δεκαετία, που το ενδιαφέρον της ΕΥΑΘ είχε επικεντρωθεί στην αποχέτευση.   

Οι οικονομικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης θα εξαρτηθούν -τουλάχιστον εν μέρει- και από τη δραστηριότητα των παραγωγικών της φορέων. Με δεδομένη τη σχετική στασιμότητα των Επιμελητηρίων -ο θεσμικός τους χαρακτήρας ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου δεν βοηθάει ούτε στην ευελιξία, ούτε στην ανάληψη πολλών πρωτοβουλιών- το ερώτημα είναι τι θα κάνουν και πόσο αποτελεσματικά θα κινηθούν οι ιδιωτικοί φορείς. Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος, παρά το ότι είναι επίσημα εδώ και μήνες κοινωνικός εταίρος, εμφανίζει στις δράσεις του σημάδια κόπωσης. Περί τα τέλη Ιανουαρίου ο ΣΒΕ αναμένεται να μετακομίσει στις καινούριες του εγκαταστάσεις στην περιοχή των Σφαγείων, οπότε η αφορμή για ένα νέο ξεκίνημα θα υπάρξει. Θέματα υπάρχουν στη μεταποίηση, για την οποία η κυβέρνηση ανακοίνωση τη συγκρότηση Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας, ενώ στο τραπέζι παραμένουν τόσο η δημιουργία Ζώνης Βιομηχανίας και Εμπορίου στο στρατόπεδο Γκόνου, όσο και η οργάνωση σε Βιομηχανική Περιοχή της παραγωγικής συγκέντρωσης που υπάρχει στο Καλοχώρι.

Από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων – ΣΕΒΕ πήρε επάνω του την υπόθεση του σήματος των μακεδονικών προϊόντων, κάτι που του βγήκε σε καλό, αφού αύξησε την επιρροή και την εμβέλεια του. Έτσι κι αλλιώς ο ΣΕΒΕ είναι ο πιο δυναμικός εξαγωγικός φορέας της χώρας και οι πρωτοβουλίες του αναμένεται να συνεχιστούν τη νέα χρονιά. Όσο για τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, το τελευταίο διάστημα βρίσκεται προσηλωμένος στο πρότζεκτ της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, που συνιστά μια πολύ καλή, αλλά δύσκολα υλοποιήσιμη ιδέα. Τους επόμενους μήνες αναμένονται εξελίξεις και στο συγκεκριμένο πεδίο.