Skip to main content

Θεσσαλονίκη - ΑΧΕΠΑ: Καταγγελίες και ΕΔΕ για εξυπηρετήσεις «ημετέρων» ασθενών

Πρόκειται κατά βάση για περιστατικά καταστρατήγησης της λίστας αναμονής προγραμματισμένων χειρουργικών επεμβάσεων, τα οποία εισάγονται στο νοσοκομείο.

Στο μικροσκόπιο των αρμόδιων αρχών του υπουργείου Υγείας βρίσκονται μια σειρά από ιατρικές πράξεις στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ για τις οποίες υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις, και για κάποιες και αποδείξεις, ότι δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr πρόκειται κατά βάση για περιστατικά καταστρατήγησης της λίστας αναμονής προγραμματισμένων χειρουργικών επεμβάσεων, τα οποία εισάγονται στο νοσοκομείο, κατά παράβαση των προβλεπόμενων διαδικασιών, εν αγνοία των διοικητικών υπηρεσιών, ακόμη και της διοίκησης του νοσοκομείου. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες δύο από αυτά τα περιστατικά έχουν αποτελέσει αντικείμενο Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης, ενώ κάποια εξ αυτών αφορούν τοποθέτηση υλικών υψηλού κόστους.

Το ΑΧΕΠΑ ήταν το νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης το οποίο επωμίστηκε το μεγαλύτερο βάρος όσον αφορά τη διαχείριση περιστατικών covid-19 κατά την περίοδο της πανδημίας. Αυτό δημιούργησε τεράστια πίεση σε όλες τις κλινικές του νοσοκομείου με αποτέλεσμα να υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στη χειρουργική αντιμετώπιση μη επειγόντων non covid περιστατικών. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να μακραίνει η λίστα των ασθενών οι οποίοι ανέμεναν τη σειρά τους προκειμένου να κάνουν προγραμματισμένες χειρουργικές επεμβάσεις. Και όσο η λίστα αυτή μεγάλωνε, αυξανόταν συγχρόνως και η πίεση για την παραβίασή της προκειμένου να εξυπηρετηθούν "ημέτεροι" - πελάτες ορισμένων γιατρών.

Έβαλαν βαλβίδα σε άλλον ασθενή

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr από πηγή των αρμόδιων αρχών του υπουργείου Υγείας, στη διάρκεια αυτής της διετίας υπήρξαν πολλά τέτοια περιστατικά, ορισμένα εκ των οποίων ήταν κραυγαλέα. Για παράδειγμα:

1. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022, πραγματοποιήθηκε στο νοσοκομείο χειρουργική επέμβαση για την τοποθέτηση αορτικής βαλβίδας σε μία ασθενή. Επειδή το κόστος αυτού του υλικού είναι υψηλό (περίπου 18.000 ευρώ) ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία. Ο ασθενής υποβάλλει αίτημα στο ΚΕΣΥ (Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας) για την ανάγκη τοποθέτησης της βαλβίδας και στη συνέχεια, εφόσον εγκριθεί, ακολουθεί η έγκριση από το δ.σ. του νοσοκομείου και η αγορά του υλικού από το νοσοκομείο, επειδή πρόκειται για εξωσυμβατικό υλικό. Τέλος, προγραμματίζεται η εισαγωγή του ασθενή και η χειρουργική επέμβαση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η αορτική βαλβίδα η οποία είχε λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις, τοποθετήθηκε σε άλλο ασθενή από αυτόν για τον οποίο είχε δοθεί η έγκριση. Σύμφωνα, μάλιστα, με την ίδια πηγή, όλο αυτό έγινε εν αγνοία του νοσοκομείου.

Ένα μήνα μετά τη χειρουργική επέμβαση η κλινική ζήτησε εκ των υστέρων την έγκριση της διοίκησης του νοσοκομείου για την προμήθεια και τοποθέτηση της αορτικής βαλβίδας, λέγοντας ότι "εκ παραδρομής δεν είχε αποσταλεί έγκαιρα το αίτημα προμήθειας της αυτοεκπτυσσόμενης αορτικής βαλβίδας για την εν λόγω ασθενή, ώστε να εγκριθεί από το δ.σ. του νοσοκομείου, πριν την τοποθέτηση της βαλβίδας". Στο ίδιο έγγραφο ο διευθυντής της κλινικής ισχυρίζεται ότι η βαλβίδα τοποθετήθηκε σε άλλον ασθενή "επειδή ήταν σε βαρύτατη κλινική κατάσταση".

Σύμφωνα με την αρμόδια πηγή, το δ.σ. του νοσοκομείου δεν πείστηκε από την αιτιολογία του διευθυντή της κλινικής και αποφάσισε ομόφωνα να μην εγκρίνει τη συγκεκριμένη ιατρική πράξη, να δώσει εντολή για διενέργεια ΕΔΕ και να αναστείλει τη διαδικασία εκκαθάρισης του τιμολογίου προμήθειας της βαλβίδας έως την ολοκλήρωση της ΕΔΕ. Στο μεταξύ παραμένει άγνωστο ποια ήταν η τύχη του πρώτου ασθενή στον οποίο επρόκειτο να τοποθετηθεί η εγκριθείσα αορτική βαλβίδα.

Παράκαμψη της σειράς

2. Προς το τέλος του 2021 πραγματοποιήθηκε στο νοσοκομείο χειρουργική επέμβαση για την τοποθέτηση κοχλυακού εμφυτεύματος σε ένα παιδάκι το οποίο αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα ακοής και στο οποίο είχε ήδη τοποθετηθεί ένα πρώτο εμφύτευμα σε άλλο νοσοκομείο. Σύμφωνα με πληροφορίες η επέμβαση έγινε χωρίς να ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Έγινε, δε, γνωστή, όταν ο πατέρας του παιδιού ζήτησε με έγγραφό του προς τη διοίκηση του νοσοκομείου, μία βεβαίωση για το κόστος του εμφυτεύματος προκειμένου να την καταθέσει στο ασφαλιστικό ταμείο του, καθώς είχε επωμιστεί ο ίδιος τη δαπάνη.

Κατόπιν αυτού διατάχθηκε Ένορκη Διοικητική Εξέταση σε βάρος του χειρουργού ο οποίος έκανε την επέμβαση. Σύμφωνα με όσα αναφέρει στην Voria.gr πηγή των αρμοδίων υπηρεσιών, στο πόρισμα της ΕΔΕ αναφέρεται ότι "το νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ είχε τη δυνατότητα τοποθετήσεως περιορισμένου αριθμού εμφυτευμάτων και εξάλλου προηγούντο άλλοι ασθενείς στους οποίους θα έπρεπε να τοποθετηθεί εμφύτευμα για πρώτη φορά". Η ΕΔΕ καταλογίζει στον χειρουργό "αδικαιολόγητη προτίμηση νεότερων υποθέσεων με παραμέληση παλαιότερων" καθώς και "αμέλεια ή ατελή εκπλήρωση του υπηρεσιακού καθήκοντος". Ωστόσο, προτάθηκε να μην ασκηθεί πειθαρχική δίωξη σε βάρος του και να τεθεί η υπόθεση στο αρχείο με το σκεπτικό ότι "ενήργησε με γνώμονα το συμφέρον του ασθενούς και την όσο το δυνατόν ταχεία αποκατάσταση του προβλήματος υγείας του".

Παραποίηση εγγράφου

3. Κάποια μέρα μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022, η διοίκηση του νοσοκομείου, ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες ενέκρινε τη λίστα με πέντε ασθενείς οι οποίοι επρόκειτο να υποβληθούν σε επέμβαση καθετηριασμού καρδιάς. Περιέργως, όμως, άγνωστο από ποιον, στη λίστα προστέθηκε χειρόγραφα εκ των υστέρων και ένας ακόμη ασθενής ο οποίος δεν είχε εμφανιστεί προηγουμένως στα εξωτερικά ιατρεία ούτε στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ).

4. Πέρα από τα ανωτέρω, από τα σοβαρότερα προβλήματα τα οποία κλήθηκε να αντιμετωπίσει το ΑΧΕΠΑ κατά την περίοδο της πανδημίας ήταν οι μη προγραμματισμένες εισαγωγές ασθενών οι οποίες δεν αφορούσαν αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών. Έτσι, σε ημέρες εφημερίας εμφανίζονταν ασθενείς στο ΤΕΠ, με το βαλιτσάκι τους, βέβαιοι πως θα γίνει δεκτή η εισαγωγή τους στις κλινικές του νοσοκομείου, όπου υποβάλλονταν στη συνέχεια σε επεμβάσεις ρουτίνας. Μάλιστα οι εισαγωγές αυτές γίνονταν είτε πολύ νωρίς το πρωί, με την έναρξη της εφημερίας είτε στη λήξη της, μέσω του ΤΕΠ ή ακόμη και μέσω των Εξωτερικών Ιατρείων σε ημέρες μη εφημερίας.

Η καταστρατήγηση των διαδικασιών σε αυτές τις περιπτώσεις δημιούργησε δύο προβλήματα. Αφενός υπήρχε παραβίαση της λίστας προτεραιότητας ασθενών για μη επείγουσες χειρουργικές επεμβάσεις, αφετέρου ακύρωνε τον προγραμματισμό του νοσοκομείου καθώς ξεκινούσε την εφημερία του π.χ. με εκατό κενά κρεβάτια για την αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών και μέσα στην πρώτη ώρα τα διαθέσιμα κρεβάτια μειώνονταν σημαντικά καθώς τα υπόλοιπα τα καταλάμβαναν ασθενείς ως δήθεν επείγοντα περιστατικά.

Συνεχείς προειδοποιήσεις

Σύμφωνα με την πηγή των αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου, όλα αυτά τα ζητήματα η διοίκηση του νοσοκομείου τα έχει θέσει επανειλημμένως υπόψη των διευθυντών των κλινικών και των διοικητικών υπηρεσιών του ΑΧΕΠΑ. Σύμφωνα με την ίδια πηγή η πρώτη σχετική ενημέρωση έγινε λίγο πριν να ενσκήψει η πανδημία. Συγκεκριμένα, με έγγραφο της διοίκησης προς τους διευθυντές των χειρουργικών κλινικών την περίοδο εκείνη ζητείται να προσκομίζεται εγκαίρως η μηνιαία λίστα των προγραμματισμένων χειρουργείων, πέντε μέρες πριν από την έναρξη του μήνα. Ζητείται επίσης η αναλυτική περιγραφή για κάθε επείγον περιστατικό που χειρουργείται.

Με άλλο έγγραφο προς τους διευθυντές των κλινικών, σχεδόν έναν χρόνο μετά, η διοίκηση του ΑΧΕΠΑ, προκειμένου να αποτρέψει τις εισαγωγές ασθενών "από το παράθυρο", υπογραμμίζει ότι "σε ημέρες εκτός εφημερίας η εισαγωγή ασθενούς ή η διακομιδή από άλλο νοσοκομείο δεν επιτρέπεται χωρίς να προηγηθεί ενημέρωση και η σύμφωνη γνώμη του διευθυντή της κλινικής και απαραιτήτως η έγκριση της Διοίκησης". Σημειώνει επίσης, ότι "σε περίπτωση παρέκκλισης από την παραπάνω οδηγία σας ενημερώνουμε ότι δεν θα αναγνωρίζεται καμία δαπάνη υλικών και δεν θα καλύπτεται το κόστος περίθαλψης για τη συγκεκριμένη νοσηλεία".

Λίγες εβδομάδες αργότερα με νέο έγγραφό της και προκειμένου να ελέγξει τις εισαγωγές ασθενών στο νοσοκομείο εκτός ημερών εφημερίας ενημερώνει ότι "δεδομένης της αναστολής λειτουργίας των τακτικών εξωτερικών ιατρείων λόγω covid-19, εισαγωγές ασθενών γίνονται μόνον κατά τις ημέρες γενικής εφημερίας". Σημειώνει, παράλληλα, ότι "σε κάθε άλλη περίπτωση, εφόσον κρίνεται απαραίτητη εισαγωγή ασθενούς σε μέρα εκτός γενικής εφημερίας ο διευθυντής της κλινικής οφείλει να ενημερώνει τη διοίκηση του νοσοκομείου για το λόγο για τον οποίο είναι απαραίτητη η εισαγωγή του ασθενή, ώστε να λαμβάνει υποχρεωτικά την απαραίτητη σχετική έγκριση από τη διοίκηση".

Ανάλογα έγγραφα εστάλησαν από τη διοίκηση του ΑΧΕΠΑ και το επόμενο χρονικό διάστημα, χωρίς ωστόσο, να υπάρχει η επιθυμητή συμμόρφωση στην τήρηση των διαδικασιών εκ μέρους μερίδας του ιατρικού προσωπικού. Τελευταία έγγραφη επισήμανση ήταν τον περασμένο μήνα η οποία απευθύνεται προς τους διευθυντές των κλινικών και αναφέρει "σε συνέχεια των άνω σχετικών εγγράφων υπενθυμίζεται ότι για την εισαγωγή ασθενών στο νοσοκομείο απαιτείται η έγκριση της διοίκησης. Σε περίπτωση εισαγωγής χωρίς την απαιτούμενη έγκριση, το κόστος της διενεργηθείσας ιατρικής πράξης θα βαρύνει αποκλειστικά τον θεράποντα ιατρό". Σε διευκρινιστικό, δε, έγγραφο, καθώς το προηγούμενο προκάλεσε και πολιτικές αντιδράσεις, διευκρινίζεται πως "η έγκριση της διοίκησης αφορά τη διαχείριση των προγραμματισμένων περιστατικών και όχι τα επείγοντα, τα οποία τα διαχειρίζονται 100% οι γιατροί, χωρίς καμία διοικητική παρέμβαση". Για όλα αυτά τα θέματα η Voria.gr απευθύνθηκε προς τη διοίκηση του νοσοκομείου η οποία αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο.