Skip to main content

Αδιαφιλονίκητη πρώτη η Ελλάδα στην ποντοπόρο ναυτιλία

Ο ελληνικός εφοπλισμός κρατάει τα σκήπτρα σε μία εποχή κρίσης. Ηγέτιδα δύναμη και πρώτη σε αξία αλλά και χωρητικότητα στόλου.

Ηγέτες στην ποντοπόρο ναυτιλία παραμένουν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι παρά την κρίση και τη μείωση της αξίας του παγκόσμιου στόλου,  διατήρησαν για ακόμη μια χρονιά την πρωτιά στη σχετική λίστα που δημοσιεύει η εταιρεία Vesselsvalue.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vesselvalue, η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται φέτος στα 95,2 δισ. δολάρια, η μεγαλύτερη σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ αθροιστικά είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι η αξία του στόλου της Γερμανίας, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου μαζί.

Η υπεροχή των Ελλήνων εφοπλιστών δεν αφορά μόνο στην αξία του στόλου, αλλά επεκτείνεται και σε επίπεδο χωρητικότητας, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί περίπου 4.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, και το 49,96% σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τα παραπάνω στοιχεία αποκαλύπτονται λίγες ημέρες μετά το ηχηρό μήνυμα που έστειλε ο κ. Θ. Βενιάμης από το βήμα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με αφορμή την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αλλαγή του φορολογικού πλαισίου των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, λέγοντας πως «η ναυτιλία των Ελλήνων ήταν, είναι και θα παραμείνει πρωταθλήτρια στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο, σε πείσμα των αθέμιτων χτυπημάτων που δέχεται».

Επιπλέον, ο κ. Βενιάμης παρότι δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για την κατακόρυφη πτώση των ναύλων ξηρού φορτίου και τη δυστοκία δανεισμού και χρηματοδότησης, εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες θα καταφέρουν να ξεπεράσουν και αυτή την κρίση, όπως έκαναν και στο παρελθόν ενώ τόνισε πως πέρα από τις προκλήσεις υπάρχουν και ευκαιρίες.
Να σημειωθεί πως την υψηλότερη αποτίμηση στον ελληνόκτητο στόλο έχουν τα τάνκερ με 44,2 δισ. δολ. και ακολουθούν τα bulker (πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου) με 21,1 δισ. δολ., τα container ships (μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) με 11,4 δισ. δολ., τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένο φυσικού αερίου (LNG) με 13,4 δισ. δολ., τα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) και τέλος, τα μικρού μεγέθους πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου (small dry) με 246 εκατ. δολ.

Οι λοιπές δυνάμεις


Την Ελλάδα στη λίστα της Vesselsvalue ακολουθεί η Ιαπωνία, με την αξία του στόλου της να διαμορφώνεται στα 80,8 δισ. δολάρια, η Κίνα με 67,4 δισ. δολ., η Γερμανία με 43,6 δισ. δολ., ενώ την πεντάδα συμπληρώνει η Σιγκαπούρη με 36,94 δισ. δολ.
 Στην έκτη θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ, με 32,14 δισ. δολ., και έπονται η Νορβηγία με 28,3 δισ. δολ., η Ν. Κορέα με 23,4 δισ. δολ., η Δανία με 22,9 δισ. δολ., ενώ τη δεκάδα ολοκληρώνει το Ηνωμένο Βασίλειο με 18,5 δισ. δολ.

Σημειώνεται ότι η αξία των στόλων, με εξαίρεση της Δανίας, υποχώρησε σημαντικά σε σχέση με την περσινή χρονιά, με τη μεγαλύτερη κάμψη να καταγράφει ο στόλος του Ηνωμένου Βασιλείου (-19%), της Νορβηγίας (-17%) και της Γερμανίας (-14%) ενώ η αξία του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε κατά 11% σε σχέση με το 2015. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η εξέλιξη αυτή είναι απόρροια της γενικότερης κρίσης που βιώνει η παγκόσμια ναυτιλία από την πρωτοφανή πτώση των ναύλων ξηρού φορτίου, τα οποία έχουν υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα (πριν από μερικές ημέρες ο δείκτης BDI έσπασε ακόμη και το «φράγμα» των 300 μονάδων).

Ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas σε πρόσφατη ανάλυσή του περιέγραψε την κατάσταση αυτή ως την «τέλεια καταιγίδα» και εκτίμησε πως η πορεία των ναύλων θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον αριθμό των πλοίων που θα προστεθούν στον παγκόσμιο στόλο τους επόμενους μήνες.
Η υπεροπλία των Ελλήνων εφοπλιστών δεν σταματά στην αξία του στόλου τους, αλλά επεκτείνεται και σε επίπεδο χωρητικότητας. Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί περίπου 4.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt.

Την Ελλάδα στη λίστα της Vesselsvalue ακολουθεί η Ιαπωνία, με την αξία του στόλου της να διαμορφώνεται στα 80,8 δισ. δολάρια, η Κίνα με 67,4 δισ. δολ., η Γερμανία με 43,6 δισ. δολ., ενώ την πεντάδα συμπληρώνει η Σιγκαπούρη με 36,94 δισ. δολ.