Skip to main content

Θάνατος 26χρονου: Καμπανάκι για το χαλαρό πλαίσιο με τα ενοικιαζόμενα σκάφη

Αναγκαία η αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου για τις λέμβους - Τι αλλαγές προτείνονται με αφορμή τον τραγικό θάνατο 26χρονου στη Χαλκιδική

Την ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου για την ενοικίαση μηχανοκίνητων λέμβων έφερε στο φως το τραγικό περιστατικό που σημειώθηκε χθες σε παραλία του Διάπορου στη Χαλκιδική με τον 26χρονο από την Ξάνθη που έχασε τη ζωή του όταν χτυπήθηκε από την προπέλα σκάφους αναψυχής.

Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, για να νοικιάσει κάποιος μία μηχανοκίνητη λέμβο που δεν θεωρείται ταχύπλοο, δηλαδή είναι κατασκευασμένη από πολυεστέρα και η μηχανή της δεν ξεπερνά τους 30 ίππους, δεν απαιτείται κανενός είδους δίπλωμα. Επιπλέον, για να ανοίξει κάποιος επιχείρηση ενοικίασης δεν απαιτείται καμία γνώση ή πιστοποίηση, ενώ δεν υπάρχουν περιορισμοί ως προς τον αριθμό των επιχειρήσεων που μπορούν να δραστηριοποιούνται σε μία παραθαλάσσια περιοχή, ανεξάρτητα από το μήκος της ακτογραμμής. Το αποτέλεσμα είναι στενοί κόλποι να κατακλύζονται στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν από σκάφη, τα οποία χειρίζονται άνθρωποι που δεν έχουν στοιχειώδη ναυτική παιδεία, με ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται για την ασφάλειά τους.

Λιμενικός ανέφερε στη Voria.gr ότι ειδικά στην περιοχή της Βουρβουρούς και του Όρμου Παναγιάς, όπου ο κόλπος είναι «κλειστός» κι έχει πολλά μικρά νησάκια, λειτουργούν επιχειρήσεις που διαθέτουν στόλο της τάξης των περίπου 400 σκαφών. Όπως είπε, οι περισσότεροι ενοικιαστές δεν έχουν καμία γνώση των χειρισμών που απαιτεί ένα σκάφος, των καιρικών συνθηκών, ούτε βέβαια των τοπικών ακτών, καθώς στην πλειονότητά τους είναι τουρίστες. Μάλιστα, σημείωσε ότι κάποιες από τις μηχανές εμφανίζονται χαμηλής ιπποδύναμης, αλλά είναι στην ουσία «πειραγμένες» και μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα μεγαλύτερη των 25 μιλίων που είναι το όριο, κάτι που, όπως είπε, ισχύει και για τα νεότερα σκάφη μέχρι 30 ίππων, που έχουν έτσι κι αλλιώς καλύτερη απόδοση από τα παλαιού τύπου. Σύμφωνα με τον λιμενικό, την επικινδυνότητα αυξάνει το γεγονός ότι πολλοί από τους ενοικιαστές θέλουν να… ξεσκάσουν, άρα μπορεί να καταναλώσουν αλκοόλ, είτε επιδιώκουν να… εντυπωσιάσουν κάνοντας παράτολμα πράγματα χωρίς να έχουν την απαιτούμενη εμπειρία, είτε ανεβαίνουν υπεράριθμοι πάνω στην ίδια βάρκα. Γι’ αυτό κι έχουν σημειωθεί αρκετά ατυχήματα, με ανθρώπους που έχασαν τον έλεγχο του σκάφους τους.

«Είχαμε στο παρελθόν αρκετά περιστατικά με τραυματισμούς και είναι θέμα χρόνου να συμβεί και τέτοιο τραγικό περιστατικό. Θα πρέπει να θεσπιστεί δίπλωμα οδήγησης λέμβου, ώστε τουλάχιστον να πάρεις μία στοιχειώδη γνώση. Επιπλέον, πρέπει να γίνουν πιο αυστηρές οι προϋποθέσεις για άνοιγμα των επιχειρήσεων και οι ιδιοκτήτες τους να έχουν επίσης πιστοποίηση ικανότητας και να μπει ένα όριο γεωγραφικό που να προσδιορίζει τον αριθμό των σκαφών με βάση το μήκος της ακτογραμμής», τόνισε. Σε ό,τι αφορά τους επίδοξους ενοικιαστές, ανέφερε πως θα πρέπει κάποιος από την παρέα να έχει εμπειρία, να υπάρχει γνώση της περιοχής, να έχουν ενημέρωση για τις κλιματολογικές συνθήκες και να μην καταναλώνουν αλκοόλ.

Να ανοίξει η συζήτηση

Αφορμή για να ανοίξει η συζήτηση για το νομοθετικό πλαίσιο χαρακτήρισε το χθεσινό τραγικό περιστατικό ο Νάκης Γεωργιάδης, ιδιοκτήτης επιχείρησης ενοικίασης σκαφών, που δραστηριοποιείται στον Όρμο Παναγιάς. «Θα μπορούσαν να γίνουν βελτιώσεις όσον αφορά το νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση των εταιρειών, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη γνώση της θάλασσας. Να μπορεί ο νόμος να προβλέπει ότι ο επιχειρηματίες είναι πιο κοντά στη θάλασσα. Είναι μηχανές, υπάρχει επικινδυνότητα. Δεν νοικιάζουμε ποδήλατο. Αν θέλω να νοικιάσω ένα σκάφος σε κάποιον που δεν έχει καμία εμπειρία και πρέπει να του δείξω τι να κάνει, αλλά δεν έχω καμία εμπειρία, αυτό είναι ασύμβατο. Μας ενδιαφέρει να περιορίσουμε την ανευθυνότητα του κόσμου, όταν γίνονται μαζικά ενοικιάσεις», ανέφερε στη Voria.gr, διευκρινίζοντας, πάντως, ότι το χθεσινό συμβάν θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε επιχειρηματία.

Ο ίδιος τόνισε πως πρέπει να ενισχυθεί το Λιμενικό, ώστε να επιτηρεί τις ακτές, όχι στη λογική του να επιβάλλει πρόστιμα, αλλά για να λειτουργεί αποτρεπτικά ως προς τις ανεύθυνες συμπεριφορές που μπορεί να προκαλέσουν ατύχημα.

Ειδικότερα για τη συγκεκριμένη περιοχή, ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι τα σκάφη που υπάρχουν είναι υπεράριθμα, γεγονός που πέρα από επικίνδυνο συνιστά και υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. «Όλοι οι επιχειρηματίες «πουλάνε» το να πας σε μία ωραία παραλία και να δεις τα γαλάζια νερά. Όταν το μόνο που βλέπεις είναι σκάφη, υποβαθμίζεται το τουριστικό προϊόν. Αυτό απαιτεί ιδιαίτερες διαδικασίες, αλλά πρέπει να γίνει, ώστε να βάλουμε κάποιες καλύτερες προϋποθέσεις για το μέλλον. Προφανώς αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά είναι μία ευκαιρία να ανοίξει μία ουσιαστική συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους», είπε χαρακτηριστικά.

Πάντως, ο κ. Γεωργιάδης υποστήριξε ότι δεν είναι απαραίτητη η θεσμοθέτηση διπλώματος για την ενοικίαση, σημειώνοντας ότι κάτω από τις σωστές οδηγίες μπορεί η χρήση των σκαφών να είναι ασφαλή και προσθέτοντας ότι στατιστικά, με βάση τον μεγάλο αριθμό ενοικιάσεων, τα συμβάντα που έχουν καταγραφεί είναι ελάχιστα.