Skip to main content

Οι μεγάλες επιχειρήσεις αύξησαν τις εξαγωγές τους μέσα στην κρίση

Τι έδειξαν τα συμπεράσματα της διπλής έρευνας της διαΝΕΟσις για τις εξαγωγές και τις εξαγωγικές επιχειρήσεις στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οι μεγάλοι Έλληνες εξαγωγείς αύξησαν τις εξαγωγές τους και μεγάλωσαν περισσότερο, τη στιγμή που περίπου το 30-35% των μικρών εξαγωγικών επιχειρήσεων βγήκαν εκτός αγοράς. Οπως προκύπτει από τη διπλή έρευνα της διαΝΕΟσις για τις εξαγωγές, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις λιγοστεύουν αλλά εξάγουν περισσότερο.

«Στις εξαγωγές το μέγεθος έχει σημασία», τόνισε η Μαργαρίτα Κατσίμη καθηγήτρια στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών εκ των συντακτών της έρευνας που παρουσιάστηκε στην εκδήλωση που διοργάνωσαν στη Θεσσαλονίκη ο ΣΕΒΕ και η διαΝΕΟσις. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι πιο παραγωγικές, έχουν πιο εξιδεικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, έχουν καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και είναι περισσότερο καινοτόμες.

«Μία επιχείρηση που ανήκει στο 1% των εταιρειών με τις υψηλότερες εξαγωγές εξάγει κατά μέσο όρο πάνω από 100 φορές περισσότερο από μια επιχείρηση που ανήκει στο υπόλοιπο 99% των εξαγωγέων. Μάλιστα, η υπερσυγκέντρωση ισχύει και εκτός του κλάδου των πετρελαιοειδών», σημείωσε η κ. Κατσίμη.



Το Τοπ 100 των εξαγωγικών επιχειρήσεων (χωρίς πετρελαιοειδή) πραγματοποιούν το 53% των συνολικών εξαγωγών με τη μέση αξία των εξαγωγών τους να ανέρχεται σε 56 εκατ. ευρώ και να αφορά 12 προϊόντα σε 27 χώρες. Ο μέσος μισθός ανέρχεται σε 21.500 ευρώ έναντι 16.200 ευρώ που είναι ο μέσος μισθός στις μικρότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Η κ. Κατσίμη υπογράμμισε ότι το πρόβλημα του παραγωγικού μοντέλου της χώρας δεν σχετίζεται με το μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων «αλλά ότι οι μικρές επιχειρήσεις τείνουν να δραστηριοποιούνται σε τομείς όπου το μικρό μέγεθος είναι μειονέκτημα».

Στον χαιρετισμό του στην εκδήλωση ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος Γιώργος Κωνσταντόπουλος τόνισε την ανάγκη να βελτιωθεί η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων προκειμένου η Ελλάδα να γίνει ανταγωνιστική διεθνώς. Όπως είπε παρά το γεγονός ότι οι εξαγωγικές επιδόσεις αυξήθηκαν το 2018 σε 33,4 δις ευρώ από 28,9 δις το 2017 αντιπροσωπεύουν μόλις το 18,1% του ΑΕΠ όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος ανέρχεται σε 33,4%. « Ξεχάσαμε το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας. Εμείς στον ΣΕΒΕ καλούμε τον κόσμο να ζήσει τον δικό του ελληνικό μύθο», είπε ο κ. Κωνσταντόπουλος. Ο ίδιος σημείωσε ότι πρέπει να διαφοροποιήσουμε τις αγορές στις οποίες απευθυνόμαστε γιατί τα προϊόντα μας είναι ακριβά.

Η οικονομική κρίση οδήγησε τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν εξαγωγικό προσανατολισμό, τόνισε η διευθύντρια οικονομικών και κλαδικών μελετών της Ιcap Σταματίνα Παντελαίου παρουσιάζοντας μελέτη της εταιρείας σε δείγμα 525 εξαγωγικών επιχειρήσεων. Οπως προκύπτει από την έρευνα το 35% των επιχειρήσεων ξεκίνησε εξαγωγική δραστηριότητα μετά το 2010. Η κυρία Παντελαίου σημείωσε ότι 8 στις 10 επιχειρήσεις θεωρούν ότι οι εξαγωγές τους προσφέρουν κερδοφόρα αποτελέσματα. Οι επιχειρήσεις εκτιμούν ότι τα πλεονεκτήματά τους στο εξωτερικό είναι η ποιότητα, το brand name, η καινοτομία και η ελληνικότητα, ενώ τα μειονεκτήματα η  υψηλή τιμή των προϊόντων τους και το κόστος παραγωγής. Ως βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο εξωτερικό θεωρούν την εύρεση αντιπροσώπων, τις χαμηλές τιμές του ανταγωνισμού και το χαμηλό περιθώριο κέρδους, ενώ χαρακτηρίζουν την αδυναμία του τραπεζικού δανεισμού το κυριότερο πρόβλημα που συναντούν στην Ελλάδα. Οι κύριες ανταγωνίστριες χώρες των προϊόντων τους κατά τους Έλληνες εξαγωγείς είναι η Ιταλία, η Τουρκία και η Κίνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες του δείγματος σε ποσοστό 60% εξάγουν  τυποποιημένο προϊόν ενώ το 36,2% εξάγει ακόμη χύμα.

Στους παράγοντες που οδήγησαν την Πορτογαλία στο εξαγωγικό θαύμα της αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής της διαΝΕΟσις Διονύσης Νικολάου. Τεχνολογία καινοτομία, ακριβές τιμές, δημιουργία brands οδήγησαν μεταξύ άλλων στην αύξηση εξαγωγών της Πορτογαλίας στο 42% του ΑΕΠ από 32% το 2008, είπε ο κ. Νικολάου. 
 
«Η στρατηγική εξόδου από την κρίση βασίστηκε στην πολιτική συναίνεση και τις εξαγωγές μέσω της παραγωγής νέων προϊόντων σε ακριβές τιμές. Σκέφτηκαν τι μπορούμε να κάνουμε εμείς που δεν μπορούν οι άλλοι. Επίσης, πήραν πάνω από 400 μέτρα για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, είπαν όχι στην υπερβολική φορολόγηση της μεσαίας τάξης, προχώρησαν στην ίδρυση επιχειρήσεων σε μια ώρα», υπογράμμισε. 
 
Ο ίδιος παρουσίασε σαν success story τον κλάδο της υπόδησης, που αναπτύχθηκε κατά 38% σε μια τετραετία, με 1.700 επιχειρήσεις να εξάγουν το 98% της παραγωγής τους. Η συνολική αξία των εξαγωγών ανέρχεται σε 1,9 δισ. ευρώ και τα πορτογαλικά παπούτσια εξάγονται σε 152 χώρες. 
 
Στους κλάδους που αναπτύχθηκαν εξαγωγικά περιλαμβάνονται ακόμη η  βιομηχανία φελλού, των πουκαμίσων, της διατροφής και του χαρτιού.