Skip to main content

Αλλάζουν όλα στην αντιμετώπιση του παρεμπορίου στη Θεσσαλονίκη

Η κυβέρνηση αναλαμβάνει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία, με στόχο τον συντονισμό και την αποτελεσματικότητα στην καταπολέμηση του παρεμπορίου.

Ενεργό ρόλο στην καταπολέμηση του οργανωμένου παρεμπορίου στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης αποκτά η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Μετά από συνεννόηση μηνών με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, με αποκορύφωμα την προ ολίγων ημερών σύσκεψη των παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης με τον αναπληρωτή υπουργό Βιομηχανίας Στέργιο Πιτσιόρλα, μέχρι το τέλος του χρόνου η κυβέρνηση θα αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία, με στόχο τον συντονισμό και την αποτελεσματικότητα στην καταπολέμηση του παρεμπορίου.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της Voria.gr η νομοθετική ρύθμιση που προωθείται εδράζεται στην πεποίθηση ότι το θέμα του παρεμπορίου εντάσσεται στην κατηγορία του οργανωμένου εγκλήματος. Αυτό σημαίνει ότι δεν αφορά ούτε του καστανάδες, ούτε τους κουλουρτζήδες, ούτε τους πλανόδιους μικροπωλητές, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν άδειες από τους κατά τόπους δήμους. Αφορά την εμπορία καταναλωτικών προϊόντων –τσάντες, ζώνες, παπούτσια, γυαλιά κ.λπ.- που διακινούνται οργανωμένα, μέσω μεγάλων αποθηκών και δικτύων από –συνήθως αλλοδαπούς- μικρέμπορους, οι οποίοι καταλαμβάνουν πεζοδρόμια, πλακόστρωτα, πλατείες ή δρουν στις παρυφές των λαϊκών αγορών. Αφορά ακόμα και φρούτα που δυστυχώς διακινούνται χωρίς παραστατικά από την Κεντρική Μακεδονία προς τις γειτονικές χώρες. Το προηγούμενο διάστημα, μάλιστα, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε φορτηγά κυρίως στις περιφερειακές ενότητες Ημαθίας, Πέλλας και Σερρών με τον συντονισμό του υπουργείου και παρουσία υπαλλήλων της ΠΚΜ.

Το νέο οργανωτικό σχήμα που πρόκειται να νομοθετηθεί προβλέπει την παρουσία ενός κεντρικού συντονιστή στο υπουργείο Ανάπτυξης (συνήθως ανώτατο υπηρεσιακό παράγοντα), ο οποίος θα συνεργάζεται με εξουσιοδοτημένους παράγοντες στις Περιφέρειες, οι οποίοι θα έχουν στη διάθεσή τους μικτά κλιμάκια από στελέχη των περιφερειών, της δημοτικής αστυνομίας, της Ελληνικής Αστυνομίας, του λιμενικού και των τελωνείων. Στην ουσία σε κάθε περιφέρεια θα υπάρχει ένας ορισμένος αριθμός ελεγκτών οι οποίοι θα κινητοποιούνται είτε με βάση κάποιον προγραμματισμό, είτε ξαφνικά, όταν εντοπίζονται παραβατικά φαινόμενα.

Όπως εξηγεί ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος στην Κεντρική Μακεδονία Κωνσταντίνος Γιουτίκας, η αναγκαιότητα των μικτών κλιμακίων έχει σχέση με δύο παράγοντες: Πρώτον, τη δικαιοδοσία των υπηρεσιών –για παράδειγμα οι ελεγκτές της Περιφέρειας το μόνο που μπορούν να κάνουν σε κάποιον πλανόδιο πωλητή είναι να βεβαιώσουν πρόστιμο, ενώ τα όρια δράσης τους στις λαϊκές αγορές είναι αυστηρά εντός των ορίων της κάθε αγοράς. Ούτε να καταστρέψουν προϊόντα με τη χρήση ανεξίτηλου σπρέι μπορούν, ούτε να κινηθούν εναντίον οποιουδήποτε ασκεί παρεμπόριο ένα μέτρο από τα επίσημα όρια μιας λαϊκής αγοράς. Δεύτερον, την ασφάλεια των ελεγκτών, που μόνο η παρουσία αστυνομικών μπορεί να διασφαλίσει. Κι αυτό διότι κατά το πρόσφατο παρελθόν στην Θεσσαλονίκη –προφανώς και αλλού- έχουν καταγραφεί επιθετικές συμπεριφορές από ελεγχόμενους παρεμπόρους, οι οποίοι στην προσπάθεια τους να διασώσουν την πραμάτεια τους τράβηξαν μαχαίρι.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε με τους φορείς και τον υπουργό η ΠΚΜ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου η βούληση των εμπλεκομένων να έχει και ουσιαστικά αποτελέσματα.

Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης θα εξετάσει το ενδεχόμενο να θεσπίσει και συγκεκριμένο οικονομικό κίνητρο για τα στελέχη των υπηρεσιών που θα συμμετάσχουν στα μικτά κλιμάκια, ώστε να μην υπάρξουν φαινόμενα αδιαφορίας και το «σαφάρι» των παρανόμως πωλούμενων προϊόντων να καταστεί συστηματικό.

Μάλιστα, από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει διατυπωθεί η πρόταση να καθορίζεται πρόγραμμα ελέγχων, να δημιουργηθεί κοινό μητρώο ελεγκτών από όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, να υπάρχει ενεργός συμμετοχή των υπαλλήλων των τελωνείων, αφού από τα τελωνεία διακινούνται οι μεγάλες ποσότητες προϊόντων χωρίς παραστατικά. Η ΠΚΜ θεωρεί ότι η καθιέρωση κεντρικού συντονιστή από το υπουργείο είναι προς την σωστή κατεύθυνση αλλά, όπως επισημαίνεται, για να έχει αποτέλεσμα η πρωτοβουλία θα πρέπει να συντρέξουν οι παραπάνω προϋποθέσεις.