Skip to main content

Ανατολική Χαλκιδική: Χτίζοντας brand name στα βήματα της Τοσκάνης

Τοπικοί παραγωγοί, ξενοδόχοι και επιχειρηματίες της εστίασης ένωσαν τις δυνάμεις τους, για να δώσουν γαστρονομικό brand name στην περιοχή

Τη δική της μικρή… Τοσκάνη θέλει να δημιουργήσει η Ανατολική Χαλκιδική και έχει όλα τα εργαλεία στα χέρια της για να το πετύχει. Η Τοσκάνη είναι γνωστή παγκοσμίως για τον συνδυασμό του πολιτισμού, του γραφικού τοπίου, της γαστρονομίας και της οινικής της παράδοσης και προσελκύει τουρίστες από όλο τον κόσμο.

Την ίδια στιγμή η Ανατολική Χαλκιδική είναι μια περιοχή που μπορεί να καυχιέται πως «γέννησε» μια από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες παγκοσμίως, τον Αριστοτέλη, αποτελεί τον τόπο ενός οικουμενικού θρησκευτικού συμβόλου, του Αγίου Όρους, διαθέτει ένα απαράμιλλο φυσικό τοπίο και είναι πλούσια σε μοναδικά τοπικά προϊόντα. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την λαογραφία, την παράδοση και την γαστρονομική ποικιλομορφία της περιοχής μπορούν να γίνουν η καλύτερη μαγιά για την τουριστική της προβολή. Κάπως έτσι σκέφτηκαν 9 επιχειρήσεις της περιοχής -παραγωγοί, ξενοδόχοι και επιχειρηματίες εστίασης- που δημιούργησαν πριν από λίγες ημέρες ένα διαφορετικό εταιρικό σχήμα, ένα cluster, με στόχο την ενίσχυση της τοπικής γαστρονομικής ταυτότητας σε συνάρτηση με τον τουρισμό.

Η αποστολή του cluster, που μπαίνει κάτω από την ομπρέλα του δήμου Αριστοτέλη, -«εμείς είμαστε ο διευθυντής ορχήστρας» λέει χαρακτηριστικά στη Voria.gr ο δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος- και μετρά εννέα ιδρυτικά μέλη, (Agrovision, Τσάνταλης, Akrathos, Aristoteles Holiday Resort, Eagles Palace, Mount Athos Resort, Alexandros Palace, Τυροκομικά Καραγιάννη, Agia Marina Suites) θα είναι τριπλή: να διαμορφώσει τον προορισμό σε σχέση με την πρωτογενή παραγωγή του, να αναπτύξει τουριστικούς συνειρμούς σχετικούς με τις ρίζες και τις τοπικές παραδόσεις και να τοποθετήσει την περιοχή στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τουριστική του φήμη.

Η φέτα, το μέλι, τα κρασιά και τα μύδια Ολυμπιάδας

«Η ιδέα προέκυψε από το υλικό που είχαμε στα χέρια μας. Σε ένα πλέγμα λαογραφίας και παράδοσης διαθέτουμε σπουδαία προϊόντα, από τα μύδια, το μέλι και την μουντοβίνα μέχρι τη φέτα, τα κρασιά και το ορκύνι» λέει στη Voria.gr ο δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος. «Εδώ και δέκα χρόνια οι επιχειρήσεις της περιοχής δημιούργησαν ένα γαστρονομικό φεστιβάλ, το Kouzina. Οι άνθρωποι πάλευαν μόνοι και εμείς ερχόμαστε ως αρωγοί, αγκαλιάζουμε την προσπάθεια, με σκοπό να την πάμε σε ένα άλλο επίπεδο, συνδυάζοντας οργανωμένα το τουριστικό προϊόν με την τοπική παραγωγή και τη γαστρονομία» εξηγεί, υπογραμμίζοντας την ενεργή συμμετοχή του επιχειρείν στην πρωτοβουλία αυτή.

Ο δήμαρχος Αριστοτέλη Στέλιος Βαλιάνος

 Το cluster, εκτός των άλλων προκλήσεων, αποτελεί και ένα στοίχημα για την περιοχή, αφού θα τεστάρει τη συνύπαρξη του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με τελικό σκοπό την οικονομική ανάπτυξη.

Μάλιστα, οι άμεσες κινήσεις του δεν είναι θεωρητικές, αλλά πολύ συγκεκριμένες και αφορούν μέχρι το τέλος του έτους στην προώθηση της τοπικής φέτας σε εστιατόρια του Παρισιού, των τοπικών οίνων και της τοπικής οινικής περιήγησης στη Γερμανία και το Βέλγιο, της αγιορείτικης πίτας στην τοπική και εγχώρια αγορά, αλλά και στην πιστοποίηση τοπικών προϊόντων ως Π.Ο.Π, με πρώτα τα Μύδια Ολυμπιάδας

Οι δε στόχοι του 2021 είναι ακόμη πιο φιλόδοξοι, αφού το cluster θέλει να εξελίξει περαιτέρω τη γαστρονομική γιορτή KOUZINA και να προωθήσει τα δρώμενά της σε ακόμη περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις, να ξεκινήσει καμπάνια στις ασιατικές τουριστικές αγορές με τίτλο «τα φυτά του Αριστοτέλη και του Μεγαλέξανδρου», να εκπονήσει σχέδιο για τον αλιευτικό τουρισμό, να ενισχύσει τους τοπικούς συνεταιρισμούς και να αναδείξει και άλλα γαστρονομικά brands, όπως το «ορκύνι Ιερισσού» και τον «μαύρο χοίρο Βαρβάρας».

Οι γαστρονομικοί μύθοι

Η δημιουργία της τοπικής γαστρονομικής ταυτότητας θα στηριχθεί στην αναγνωρισιμότητα των αυθεντικών τοπικών προϊόντων, στην ευρύτητα της χρήσης τους στην εστίαση, στη δημιουργία επικοινωνιακών «μύθων» γύρω από αυτά, στη σύνδεσή τους με τουριστικούς άξονες και εναλλακτικούς πυλώνες τουρισμού, στη δημιουργία ισχυρών συνεργατικών δεσμών μεταξύ της παραγωγικής κοινότητας με την τουριστική και στην εκπόνηση στρατηγικού σχεδιασμού προώθησης της καταγεγραμμένης πρωτογενούς παραγωγής.

Ήδη μάλιστα, όπως λέει ο δήμαρχος, υπάρχουν οι πρώτες συμφωνίες, με προϊόντα τοπικών παραγωγών να τοποθετούνται σε ξενοδοχεία της περιοχής, δημιουργώντας μια win-win σχέση.

Δεν είναι τυχαίο πως κατά την παρουσίαση του cluster στα Νέα Ρόδα (δείτε εδώ), 22 τοπικοί παραγωγοί παρουσίασαν το αφήγημα γύρω από τα προϊόντα τους, συνομιλώντας με περισσότερους από 40 επαγγελματίες του τουρισμού και της εστίασης ώστε να μπουν οι βάσεις για τους γαστρονομικούς μύθους που θέλει να καλλιεργήσει η περιοχή. «Αν ο τουρίστας φύγει από εδώ και πάρει μαζί του αυτή τη βιωματική εμπειρία, μέσα από τη γαστρονομία και την τοπική παραγωγή, θα έχουμε πετύχει τον σκοπό μας» καταλήγει ο κ. Βαλιάνος.