Skip to main content

Διευθυντής ΙΟΒΕ: Από τη «ρηχή» επιχειρηματικότητα στην εξωστρέφεια

Τα προβλήματα της ελληνικής επιχειρηματικότητας και οι προκλήσεις για να μπορέσει η Ελλάδα να βγει από την κρίση, στην εκδήλωση του ΤΟΓΜΕ/ΕΕΔΕ.

Η Ελλάδα χρειάζεται καμιά 25αριά μεγάλες επιχειρήσεις που η κάθε μία θα δημιουργήσει 1.000 θέσεις εργασίας. Αφού όμως δεν προσελκύουμε ξένες επενδύσεις η μόνη μας ελπίδα για να μη φτωχύνει κι άλλο η χώρα, είναι να δοθεί βάρος στην εκπαίδευση, την καινοτομία, την εξωστρέφεια.  

Τα παραπάνω δήλωσε ο καθηγητής και γεν. διευθυντής του ΙΟΒΕ κ. Νίκος Βέττας, σε εκδήλωση του Τομέα Ανάπτυξης Γυναικών Μάνατζερ & Επιχειρηματιών, της ΕΕΔΕ, με θέμα την Επιχειρηματικότητα, που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία με χορηγό επικοινωνίας τη Voria.gr.

"Η χώρα μας πτώχευσε πριν λίγα χρόνια και αυτό δεν είναι η καταστροφή του κόσμου, αρκεί να υπάρχει σχέδιο για την επόμενη ημέρα. Αλλά δεν φαίνεται να έχουμε σχέδιο για μετά την πτώχευση", είπε ο κ. Βέττας και πρόσθεσε:

"Όταν πτωχεύεις συνεπάγεται ότι δεν υπάρχουν χρηματοδοτήσεις. Για 15-20 χρόνια όλοι θα θυμούνται ότι πτωχεύσαμε. Σε αυτό το διάστημα, για να υπάρξει βελτίωση του επιπέδου ζωής των Ελλήνων, θα πρέπει να περιοριστεί το έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου, θα πρέπει να είναι περισσότερα αυτά που πουλάμε από αυτά που αγοράζουμε, σε όγκο αλλά οπωσδήποτε και σε αξία. Για να γίνει αυτό η παραγωγή πρέπει να προσανατολιστεί σε μία καινοτόμα και εξωστρεφή επιχειρηματικότητα".

Ο κ. Βέττας, αναφερόμενος στα συμπεράσματα της έρευνας του ΙΟΒΕ για την Ελληνική Οικονομία, υπογράμμισε ότι στην Ελλάδα έχουμε επιχειρηματικότητα σε σχέση με τις συγκρίσιμες χώρες, αλλά "έχουμε τη λάθος επιχειρηματικότητα".

Η κρίση έκανε έντονο το φόβο της αποτυχίας στους επιχειρηματίες, παλιούς και νέους. Κι ο φόβος συνδέεται με το Πτωχευτικό Δίκαιο αφού "μία αποτυχία σε ακολουθεί για όλη σου τη ζωή", συνδέεται με την αδυναμία πρόσβασης σε χρηματοδοτικά κεφάλαια, συνδέεται με την ανασφάλεια. Και ο φόβος κάνει τους νέους επιχειρηματίες να μπαίνουν στο στίβο του επιχειρείν από ανάγκη και όχι για να αρπάξουν τις ευκαιρίες.

Μετά από τόσα χρόνια αποδυνάμωσης του επιχειρείν, "κάτι έχει αρχίσει να κινείται, το σύστημα αρχίζει σιγά-σιγά να αντιδρά κι έτσι καταγράφεται οριακή αύξηση της εξωστρέφειας και της επιχειρηματικότητας.

Ωστόσο το κτύπημα της κρίσης ήταν πολύ ισχυρό. Έτσι, παρότι στην κρίση άντεξαν οι καινοτόμες επιχειρήσεις, στη διάρκεια αυτών των δύσκολων χρόνων, οι πόροι που επενδύθηκαν δεν πήγαν στη καινοτομία κι αυτό γιατί τούτες οι επενδύσεις απαιτούν χρόνο και κατάλληλες συνθήκες για να αποδώσουν, δεν είναι ταχείας απόδοσης. Την ελληνική επιχειρηματικότητα ο κ. Βέττας χαρακτήρισε "ρηχή", γιατί σε μεγάλο βαθμό αφορά υπηρεσίες στον τελικό καταναλωτή.

Υπάρχει όμως και ένα τμήμα υπηρεσιών, πλην του Τουρισμού, εξαιρετικά δυναμικό, όπως π.χ. στους κλάδους της Πληροφορικής, των ασφαλίσεων, της ναυτιλίας, υπηρεσιών μηχανικού που έχουν ανοιχτεί σε Ευρώπη, Αμερική, ΗΑΕ. "Αυτές όμως δεν μπορούν να βγάλουν το κάρο από τη λάσπη. Ο τουρισμός το κάνει στον τομέα των υπηρεσιών".

Η εκδήλωση του ΤΟΓΜΕ με θέμα "Επιχειρείν με Αξία σε καιρό κρίσης- Γυναικεία και Νεανική Επιχειρηματικότητα", στράφηκε περισσότερο στα ευρήματα της έρευνας του ΙΟΒΕ που αφορούν στην επιχειρηματικότητα γυναικών και νέων.

Γυναικεία Επιχειρηματικότητα

Οι Ελληνίδες μπορεί να δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά λιγότερο απ' ό,τι οι άνδρες, αλλά οι επιδόσεις τους είναι αντίστοιχες των γυναικών στις ευρωπαϊκές χώρες καινοτομίας.

Μάλιστα τα τελευταία χρόνια οι γυναίκες επιχειρηματίες αρχικών σταδίων φαίνεται να λειτουργούν περισσότερες επιχειρήσεις με τεχνολογία αιχμής (εντελώς νέες τεχνολογίες). Οι καινοτομικές γυναικείες επιχειρήσεις, δε δείχνουν να επηρεάζονται από την κρίση.

Οι Ελληνίδες που μπαίνουν στο επιχειρείν, το κάνουν περισσότερο από ανάγκη (42,9%) και λιγότερο για την αξιοποίηση ευκαιριών (30%).

Οι γυναίκες υστερούν σε αυτοπεποίθηση από τους άνδρες αν και έχουν υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης.

Νεανική Επιχειρηματικότητα

Οι νέοι ηλικίας 18 έως 34 ετών δραστηριοποιούνται μπαίνουν στον επιχειρηματικό στίβο κυρίως για την αξιοποίηση ευκαιριών, παρά από ανάγκη.

Και στους νέους καταγράφεται πιο έντονη η "ρηχή" επιχειρηματικότητα, παροτι έχουν καλύτερο γνωστικό επίπεδο από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

Οι νέοι επιχειρηματίες είναι σαφώς πιο δραστήριοι εξαγωγικά και στηρίζονται, διαχρονικά, περισσότερο σε νεότερες τεχνολογίες από ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία επιχειρηματίες.

Η κρίση , στους νέους επιχειρηματίες, είχε αρνητική επίδραση στη καινοτομική τους δράση ενώ τους δυσκόλεψε και στην είσοδο σε αγορές-νησίδες.

Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονία καθ. Αχιλλέας Ζαπράνης, ο καθηγητής του ΠΑΜΑΚ Γιάννης Χατζηδημητρίου , ο πρόεδρος του Τμήματος Μακεδονίας της ΕΕΔΕ κ. Απόστολος Αιγυπτιάδης, όπως και η πρόεδρος του ΤΟΓΜΕ κ. Λιάνα Γούτα.

Μετά τους κ. Νίκο Βέττα (ΙΟΒΕ), στο βήμα ανέβηκαν η ευρωβουλευτής κ. Ελίζα Βόζεμπεργκ, και η κ. Ξένια Κούρτογλου (Focus Bari), ενώ ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με τους κ.Φώτη Δραγανίδη (Microsoft Hellas), κ. Κατερίνα Νένδου (Select/ΣΒΒΕ), κ. Κωνσταντία Παπαποστόλου (Eurobank), κ. Δημήτρη Σουμπενιώτη (ΠΑΜΑΚ) και Λιάνα Γούτα (ΤΟΓΜΕ-ΕΕΔΕ). Συντονίστρια ήταν η δημοσιογράφος κ. Πόπη Τσαπανίδου.