Skip to main content

Ανακατατάξεις στην εγχώρια αγορά γάλακτος

Σημαντικές αλλαγές αναμένεται να επέλθουν στην αγορά γάλακτος καθώς παρατηρείται έντονα η μείωση της κατανάλωσης του συμπυκνωμένου-εβαπορέ γάλακτος και του μακράς διαρκείας.
Σημαντικές αλλαγές αναμένεται να επέλθουν στην αγορά γάλακτος καθώς παρατηρείται έντονα η μείωση της κατανάλωσης του συμπυκνωμένου-εβαπορέ γάλακτος και του μακράς διαρκείας, ενώ πτώση σημειώνεται και στην κατανάλωση του φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος. Αντίθετα, μεγάλη άνοδο παρουσιάζει η ζήτηση για γάλα υψηλής παστερίωσης.

Οι νέες αυτές τάσεις της αγοράς γάλακτος προκύπτουν από μια νέα κλαδική μελέτη για τη γαλακτοκομική αγορά, που διεξήχθη από την εταιρία οικονομικής πληροφόρησης Icap Group. Η μελέτη αυτή έδειξε ακόμα ότι το μέγεθος της συνολικής αγοράς γάλακτος δεν αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά από την οικονομικής κρίση, μιας και το γάλα αποτελεί προϊόν πλήρως ενσωματωμένο στην καθημερινή μας διατροφή και αγαθό πρώτης ανάγκης, απορροφώντας περίπου 10,5% από τις συνολικές μέσες δαπάνες για τρόφιμα.

Σύμφωνα με προβλέψεις της Icap Group αναμένεται να υπάρξουν κινήσεις εξαγορών, συγχωνεύσεων ή συνεργασιών, οι οποίες θα οδηγήσουν σε «περαιτέρω συγκέντρωση» της ελληνικής γαλακτοκομικής αγοράς. Επιπλέον, υπολογίζεται ότι θα συνεχιστούν τα φαινόμενα υποκατάστασης μεταξύ κατηγοριών γαλακτοκομικών προϊόντων και θα παρουσιάσουν ανοδική πορεία τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι ως και το 2010 θα συνεχιστεί με έντονους ρυθμούς η ανοδική πορεία της κατανάλωσης γάλακτος υψηλής παστερίωσης, ενώ αντίθετα η κατανάλωση φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος θα εξακολουθήσει, να είναι φθίνουσα εξαιτίας της μερικής υποκατάστασης από το γάλα υψηλής παστερίωσης.

Σχετικά με τα μερίδια που απέσπασαν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου στις επιμέρους κατηγορίες γάλακτος το 2008, η Icap Group σημειώνει ότι στο φρέσκο παστεριωμένο γάλα η εταιρία Vivartia κατείχε μερίδιο της τάξεως του 30%, ακολουθούμενη από τις επιχειρήσεις Ολυμπος με 8%-8,5% και Αγνό με μερίδιο 7,5%-8%. Στο γάλα υψηλής παστερίωσης η Vivartia κατείχε μερίδιο πάλι της τάξεως του 30%, ακολουθούμενη από την εταιρεία Friesland, η οποία εκτιμάται ότι συγκέντρωσε μερίδιο περί το 28,5%. Στο συμπυκνωμένο-εβαπορέ τα πρωτεία κατέχει η Friesland, ακολουθούμενη από τη Vivartia, ενώ και οι δύο εταιρείες μαζί κατέχουν μερίδιο άνω του 60%. Στο γιαούρτι τα πρωτεία κατέχει η εταιρεία Φάγε με περίπου 30% και ακολουθείται από τη Vivartia με 23%.