Skip to main content

Αναστάτωση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω καθυστερήσεων στο τελωνείο

Δεκάδες φορτηγά βρέθηκαν εγκλωβισμένα από το απόγευμα της Παρασκευής μέχρι το πρωί της Δευτέρας στο Α' Τελωνείο Θεσσαλονίκης.

Μεγάλη αναστάτωση λόγω σοβαρών καθυστερήσεων στο κομμάτι του εκτελωνισμού υπήρξε στο Α΄ Τελωνείο Θεσσαλονίκης, μέσω του οποίου διεκπεραιώνεται η διακίνηση φορτίων από το λιμάνι προς τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, δημιουργήθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Οι σκηνές που διαδραματίστηκαν είχαν ένταση και απόγνωση, καθώς δεκάδες φορτηγά βρέθηκαν εγκλωβισμένα σε πολύωρη αναμονή –στην ουσία από το απόγευμα της Παρασκευής μέχρι το πρωί της Δευτέρας- επειδή δεν ήταν δυνατόν να φορτώσουν τα κοντέινερς με τα εμπορεύματα και να κατευθυνθούν στον προορισμό τους. Με δεδομένο, μάλιστα, τον όγκο των φορτίων που συσσωρεύτηκε, όταν τη Δευτέρα το πρωί ξεκίνησαν και πάλι οι διαδικασίες εκτελωνισμού υπήρξαν και πάλι μεγάλες καθυστερήσεις. Ως συνέπεια –πέραν της ταλαιπωρίας εκατοντάδων ανθρώπων- είναι σε ορισμένες περιπτώσεις επαγγελματίες της αλυσίδας των μεταφορών (ναυτικοί πράκτορες, εκτελωνιστές, μεταφορείς) αλλά και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις να μην καταφέρουν να ανταποκριθούν στις χρονικές τους δεσμεύσεις και να βρεθούν αντιμέτωποι με τη δυσαρέσκεια των πελατών τους.

Το ίδιο σκηνικό αναμένεται να δημιουργηθεί εκ νέου και το επόμενο Σαββατοκύριακο, καθώς  συνδέεται με την αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων του τελωνείου, αλλά και την αιφνιδιαστική απόφαση της διεύθυνσης να μην δέχεται το τελωνείο χειρόγραφά έγγραφα εκτελωνισμού για όσο διάστημα βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες αναβάθμισης, που κρατούν τα συστήματα εκτός λειτουργίας.

Οι εξαγωγείς και οι επαγγελματίες του λιμανιού, των τελωνείων και των μεταφορών διαμαρτύρονται –οι φωνές τους έφτασαν μέχρι τον υφυπουργό Μακεδονίας Θράκης Θόδωρο Καράογλου- επειδή, όπως υποστηρίζουν, το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα στη διεύθυνση του τελωνείου σε περίπτωση που δεν λειτουργούν τα ηλεκτρονικά συστήματα να δέχεται για τον εκτελωνισμό χειρόγραφα έγγραφα, κάτι που στην προκειμένη περίπτωση δεν γίνεται.

Όπως λένε, εδώ και χρόνια οι επαγγελματίες στη Θεσσαλονίκη διαμαρτύρονταν χωρίς αποτέλεσμα προς την ΑΑΔΕ για τα υποβαθμισμένα ηλεκτρονικά συστήματα, ζητώντας αναβάθμιση, ώστε να μη φτάσουμε στην αδυναμία εξυπηρέτησης. «Έπρεπε να φτάσει ο κόμπος στο χτένι για να κινητοποιηθούν οι αρμόδιοι» σημειώνει προς την Voria.gr ένας άνθρωπος που κινείται επί δεκαετίες στο λιμάνι ασχολούμενος με την διαμετακόμιση φορτίων και γνωρίζει τις καταστάσεις από την καλή και από την ανάποδη. Το ακόμη χειρότερο είναι ότι κανείς δεν είναι σε θέση να τους ενημερώσει πόσο διάστημα θα διαρκέσει η αναβάθμιση των συστημάτων και επομένως για πόσα Σαββατοκύριακα και συνακόλουθα για πόσα Δευτερότριτα θα συνεχίζεται η ταλαιπωρία τους.  

Αξίζει να σημειωθεί ότι η λειτουργία των τελωνιακών υπηρεσιών που εξυπηρετούν τα φορτία από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει στο παρελθόν απασχολήσει την επικαιρότητα. Για παράδειγμα, ακόμη παραμένει ανοιχτό το θέμα της τρίτης βάρδιας (της νυχτερινής 10μμ – 6πμ) που έχει καταργηθεί, με αποτέλεσμα η Θεσσαλονίκη να είναι σίγουρα μία από τις πολύ λίγες ευρωπαϊκές πόλεις με μεγάλο εμπορικό λιμάνι –ίσως και η μοναδική-, χωρίς τελωνείο 24ωρης λειτουργίας.