Skip to main content

Αναστολή του σχεδίου ανάπλασης της ΔΕΘ ζητά ο Χ. Καστανίδης από την κυβέρνηση

Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ υποστηρίζει ότι με τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης μπορεί να χρηματοδοτηθεί το «αρχικό σχέδιο» μετεγκατάστασης της ΔΕΘ δυτικά

Να αναστείλει το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ στον σημερινό χώρο, που είναι εγκαταστημένη, και να επανεξετάσει το αρχικό σχέδιο μετεγκατάστασης της ΔΕΘ δυτικά της πόλης και μετατροπής του υφιστάμενου χώρου σε μητροπολιτικό πάρκο καλεί την κυβέρνηση ο βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης του ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης.

Στη σημερινή συζήτηση στη Βουλή της επίκαιρης ερώτησης, που κατέθεσε ο ίδιος σχετικά με την ανάπλαση της ΔΕΘ, ο κ. Καστανίδης απηύθυνε τη συγκεκριμένη έκκληση στην κυβέρνηση, προκειμένου να επανεξετάσει όλο το σημερινό σχεδιασμό και σε συνεννόηση με τους παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς, το σύνολο των δήμων του νομού, με τους βουλευτές Θεσσαλονίκης και κινήσεις πολιτών, να επιστρέψει στο «αρχικό σχέδιο» μετεγκατάστασης όπως το ονομάζει.

Αναφορικά με τη θετική γνωμοδότηση του ΣτΕ στο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ, που δημοσιοποιήθηκε προ ημερών, ο κ. Καστανίδης σημειώνει ότι η γνωμοδότηση δεν υπεισέρχεται στην σκοπιμότητα της απόφασης να παραμείνει η ΔΕΘ όπου είναι, αλλά απλά γνωμοδοτεί θετικά στο σχέδιο δεχόμενο τις αιτιάσεις περί οικονομικής αδυναμίας να προχωρήσει ο σχεδιασμός της μετεγκατάστασης δυτικά.

Επίσης, ο κ. Καστανίδης, στηρίζοντας ουσιαστικά τις θέσεις που διατυπώνει και η σχετική κίνηση πολιτών, τονίζει ότι η μετεγκατάσταση μπορεί να γίνει με αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως για παράδειγμα γίνεται η διπλή ανάπλαση στο Βοτανικό και τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, με το γήπεδο του Παναθηναϊκού.

Ο κ. Καστανίδης, μεταξύ άλλων, τόνισε τα ακόλουθα:

-Η προωθούμενη «ανάπλαση» της ΔΕΘ με ΣΔΙΤ συνιστά σχέδιο αντιπαροχής στο χώρο της ΔΕΘ, αφού η απόσβεση της ιδιωτικής χρηματοδότησης θα συντελεσθεί με την ανέγερση και εκμετάλλευση ξενοδοχείου, εμπορικού κέντρου και γιγαντιαίου πάρκινγκ. Από τα 176 στρέμματα της υφιστάμενης έκτασης, οικοδομούνται επιφάνειες 96.000 τ.μ., μειώνονται οι ακάλυπτες επιφάνειες κατά 14.000 τ.μ. και στο πλαίσιο ενός εκτατικού real estate ξενοδοχείο, τράπεζες, εστιατόρια, προσωπικές υπηρεσίες μπορεί να καταλαμβάνουν μέχρι και το 1/3 της δομημένης επιφάνειας.

-Η προσχηματική ανάπλαση των χώρων της εγκατεστημένης ΔΕΘ, στερεί από τους Θεσσαλονικείς το όνειρο ενός μεγάλου Aστικού – Μητροπολιτικού Πάρκου που ενώνει το παραλιακό μέτωπο της πόλης με το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου, ενός εκτεταμένου χώρου πρασίνου που θα φιλοξενεί ήπιες εκθεσιακές, ψυχαγωγικές, αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες. Είναι το ίδιο όνειρο με αυτό του Εμπράρ και με αυτό που περιγράφεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης.

-Το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης, ήδη από το 1985, υιοθετούσε τη μεταφορά της ΔΕΘ στη δυτική περιοχή της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να εξασφαλισθεί η ανάπτυξή της και η βιωσιμότητά της, πράγμα καθόλου δεδομένο με τον σημερινό εγκλωβισμό της, να αναβαθμισθούν οι υποβαθμισμένες δυτικές περιοχές, να ανασάνει και να αναβαθμισθεί το κέντρο της πόλης, να καταστεί δυνατή η πράσινη ανάπτυξη της ευρύτερης Θεσσαλονίκης.

-Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η γνωμοδότηση του Ε' τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας για την έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου στην περιοχή της σημερινής ΔΕΘ. Παρότι την επικαλούνται όσοι προωθούν την προσχηματική ανάπλαση της ΔΕΘ, η γνωμοδότηση του ΣτΕ δεν υπεισέρχεται στην σκοπιμότητα της απόφασης να παραμείνει η ΔΕΘ όπου είναι, επισημαίνει με έμφαση ότι ο «ανασχεδιασμός των εγκαταστάσεων στην υφιστάμενη θέση θεωρείται ως η μόνη εφικτή λαμβάνοντας υπόψη τη δημοσιονομική στενότητα και οικονομική αβεβαιότητα». Το ΣτΕ επισημαίνει αυτό που «θεωρείται», ως προβαλλόμενο από τους υποστηρικτές του real estate. Αποκρύπτουν τις δυνατότητες χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης ενός διαφορετικού σχεδίου για την μετεγκατάσταση της ΔΕΘ και την πράσινη ανάπτυξη, για το οποίο (Ταμείο) μόλις τώρα ετοιμάζεται να σταλεί το εθνικό σχέδιο δράσης.

Ο κ. Καστανίδης αναρωτήθηκε γιατί η κυβέρνηση αρνείται να παράσχει μια ευκαιρία ανασχεδιασμού των αποφάσεων για ένα θέμα τόσο σημαντικό, όχι μόνο για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά για την εθνική οικονομία, υπό το φως των νέων δυνατοτήτων που παρέχει το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ την ίδια ώρα αποκρύπτονται συστηματικά οι οικονομικές μελέτες και οι συντάκτες τους, σχετικά με το ύψος της ιδιωτικής χρηματοδότησης και της συμμετοχής του Δημοσίου στην προωθούμενη ανάπλαση. Πρόκειται περί συγκεκαλυμένης ιδιωτικοποίησης, υπό την υψηλή εποπτεία του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, όπου και ανήκει η ΔΕΘ;