Skip to main content

Θεσσαλονίκη: 17% πάνω οι τιμές στα σούπερ μάρκετ-Επιφυλάξεις για το καλάθι του νοικοκυριού

400 ευρώ τον μήνα για το σούπερ μάρκετ μίας τετραμελούς οικογένειας, χωρίς κρέατα, φρούτα και λαχανικά - Επιφυλάξεις για το «καλάθι του Νοικοκυριού»

Η Κ.Α., εργαζόμενη και μητέρα δυο παιδιών, προσπαθεί κάθε φορά που θα πάει στο σούπερ μάρκετ να μην ξεφύγει από τη λίστα με τα αγαθά που θέλει να αγοράσει για το νοικοκυριό της. Η ακρίβεια που καταγράφεται στο σύνολο σχεδόν των προϊόντων που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν αφήνει πλέον περιθώρια για να σπαταλήσει χρήματα σε προϊόντα που δεν βρίσκονται στη λίστα της και έτσι κρίνονται περιττά.

Όπως λέει στη Voria.gr, πλέον κάθε εβδομάδα πληρώνει περισσότερα από 100 ευρώ για αγορές σε σούπερ μάρκετ ενώ «εντός της εβδομάδας όλο και κάτι θα λείψει οπότε θα πληρώσω και επιπλέον 20- 25 ευρώ σε κάποιο παντοπωλείο». Έτσι πλέον μηνιαία υπολογίζει ότι για το καλάθι της πληρώνει περίπου 500 ευρώ χωρίς σε αυτά τα προϊόντα, φυσικά, να υπολογίσει τα χρήματα που απαιτούνται για τις αγορές κρεατικών, ψαριών, φρούτων και λαχανικών.

Ο πληθωρισμός τον μήνα Σεπτέμβριο όπως ανακοίνωσε επίσημα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) βρίσκεται στο 12% λόγω και των αυξήσεων (1,4%) που σημειώθηκαν στην κατηγορία των αγαθών διατροφής: στο ψωμί, σε άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, σε αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αβγά, ελαιόλαδο, λαχανικά.

Ενεργειακή κρίση και πετρέλαιο αύξησαν τις τιμές

Ο πρόεδρος των μικρών και μεσαίων σούπερ μάρκετ Ελλάδας, Γιάννης Πηλίδης, τόνισε στη Voria.gr ότι οι ανατιμήσεις στα προϊόντα των καταστημάτων του κλάδου είναι μεγάλες.

«Οι ανατιμήσεις είναι μεγάλες και σε ετήσια βάση είναι κοντά στο 17% κατά μέσο όρο σε όλα τα βασικά αγαθά που αγοράζει μια τετραμελής οικογένεια», επισήμανε ο κ. Πηλίδης προσθέτοντας ότι αντίστοιχα μειώθηκε επίσης κατά 17% η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

«Προφανώς μειώθηκε η αγοραστική δύναμη επίσης 17%, διότι όταν κάνουμε ίδιο τζίρο με τις τιμές να έχουν αυξηθεί κατά 17% σημαίνει ότι ο καταναλωτής αγοράζει κατά 17% λιγότερο» είπε.

Ο κ. Πηλίδης αποδίδει το κύμα των ανατιμήσεων στην ενεργειακή κρίση και στις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. «Αυτά τα δύο είναι που επιβαρύνουν κατά πολύ όλες τις εταιρείες και προβαίνουν σε ανατιμήσεις. Τώρα εάν μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι εταιρείες προβαίνουν και σε επιπλέον αυξήσεις αυτό εμείς δεν μπορούμε να το εκτιμήσουμε ή να το ελέγξουμε. Κι εμείς αγοράζουμε ακριβότερα, ούτε ένα σεντς παραπάνω δεν βάζουμε» είπε ο κ. Πηλίδης.

Μάχη των σούπερ μάρκετ με τις εταιρείες για το καλάθι του νοικοκυριού

Όσον αφορά το καλάθι του νοικοκυριού που ετοιμάζει το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης ο κ. Πηλίδης το χαρακτηρίζει ως «ένα μέτρο προς τη θετική κατεύθυνση γιατί ενεργοποιεί τον ανταγωνισμό».

«Μας έβαλε όλους να δίνουμε μάχη με τις εταιρείες να πετύχουμε για το καλάθι αυτό τις καλύτερες τιμές, οπότε αυτό θα έχει όφελος για τον καταναλωτή. Τώρα τι μεγέθους θα είναι το όφελος αυτό είναι άλλο θέμα, θα το ξέρουμε όταν θα βγουν οι τιμές για αυτό το καλάθι» είπε.

Σε ερώτηση εάν η ακρίβεια που βιώνουμε σήμερα είναι της ίδιας τάξης με αυτή που βίωσε η χώρα την εποχή των μνημονίων και της οικονομικής κρίσης ο κ. Πηλίδης ανέφερε ότι τώρα «είναι μεγαλύτερη γιατί στην εποχή των μνημονίων οι τιμές στο ράφι είχαν πέσει επειδή είχε μειωθεί η κατανάλωση. Οι εταιρείες είχαν μειώσει τις τιμές τους και τότε δεν είχαμε πληθωρισμό, είχαμε αρνητικό πληθωρισμό».

«Υπάρχουν αυξήσεις αλλά και αισχροκέρδεια»

Οι ακριβές τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ απασχολούν καθημερινά τα ελληνικά νοικοκυριά. Πολλοί μάλιστα απευθύνονται σε καταναλωτικές οργανώσεις όπως στο ΚΕΠΚΑ της Θεσσαλονίκης.

Ο πρόεδρος του, Νίκος Τσεμπερίδης, όπως είπε στη Voria.gr πολλοί καταναλωτές προβαίνουν σε καταγγελίες για την ακρίβεια, «που είναι έντονη, και δεν βλέπουν μάχη από την πλευρά της Πολιτείας για την πάταξη της αισχροκέρδειας».

«Εμείς στο ΚΕΠΚΑ χωρίσαμε τον πληθωρισμό και την ακρίβεια σε δυο μέρη. Το ένα αφορά την πραγματική ανάγκη επανακοστολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών λόγω πραγματικής αύξησης του κόστους και ένα δεύτερο κομμάτι που είναι η αισχροκέρδεια που σημαίνει "κάνω αρπαχτή", ιδιαίτερα στην αλυσίδα των σούπερ μάρκετ, κι αυτό το είδαμε 7-8 μήνες από τον πόλεμο. Δηλαδή με το που υπήρξε μια προπαγάνδα για τις αυξήσεις που έρχονται για την απελευθέρωση της αγοράς και της αυξημένης ζήτησης που θα προκύψει άρχισε να τσιμπάει ο πληθωρισμός και τα σούπερ μάρκετ μετά αύξησαν τις τιμές, όπως το λάδι κατά 25%, τα γαλακτοκομικά πάνω από 20% και η Πολιτεία σφυρίζει αδιάφορα. Εάν έκανε ελέγχους θα υπήρχαν και πρόστιμα-μαμούθ άρα και δημοσίευση των ονομάτων των επιχειρήσεων. Αυτή είναι η τιμωρία των επιχειρήσεων, η δημοσίευση των ονομάτων τους» είπε ο κ. Τσεμπερλίδης.

Ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ είναι επιφυλακτικός όσον αφορά το καλάθι του νοικοκυριού. «Ακούω ότι θα υπάρχει ένα καλάθι 50 κωδικών αλλά κανείς δεν δεσμεύεται ποια θα είναι τα προϊόντα. Η συζήτηση ξεκίνησε εδώ και δύο εβδομάδες και δεν υπήρξε καμία δέσμευση από την πλευρά των παρόχων ότι θα φτιάξουν ένα καλάθι ο καθένας με 50 προϊόντα και θα κρατήσουν για δύο μήνες σταθερές τις τιμές» τόνισε.