Skip to main content

Αναβλήθηκε η σύσκεψη για ΟΑΣΘ - Βολές Τσερμενίδη κατά Αντωνούδη

Η σύσκεψη που επρόκειτο να γίνει αύριο αναβάλλεται για τις 14 Ιανουαρίου λόγω ασθένειας του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη

του Δημήτρη Παπανίκου

Αναβάλλεται η σύσκεψη των 14 δημάρχων του νομού Θεσσαλονίκης με τον υπουργό Μεταφορών για τον ΟΑΣΘ που επρόκειτο να γίνει αύριο λόγω ασθένειας του Χρήστου Σπίρτζη.

Η νέα σύσκεψη, η οποία ενδέχεται να κρίνει το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, αναμένεται να πραγματοποιηθεί το Σάββατο 14 Ιανουρίου, επίσης στα γραφεία της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας.

Σε αυτήν ο Χρήστος Σπίρτζης πρόκειται να παρουσιάσει την πρότασή του για τις αλλαγές τις οποίες σκοπεύει να κάνει στο σύστημα των αστικών συγκοινωνιών από τις οποίες θα εξαρτηθεί εν πολλοίς και το μέλλον του ΟΑΣΘ.

Ανεξάρτητα από την αναβολή της αυριανής σύσκεψης, οι δήμαρχοι περιμένουν να δουν στο νέο ραντεβού της 14ης Ιανουαρίου ένα πλήρες σχέδιο προκειμένου να αποφασίσουν κι αυτοί στη συνέχεια εάν οι δήμοι τους θα συμμετάσχουν στο νέο εγχείρημα, όπως προβλέπουν οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί.

Όπως δήλωσε στην Voria.gr ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ Λάζαρος Κυρίζογλου «περιμένουμε από τον υπουργό να μας πει κάτι συγκεκριμένο και όχι αόριστα πράγματα. Να μας πει τι σκέπτεται να κάνει, ποιο είναι το σχέδιό του, ποια η πρότασή του, η οποία πρέπει να είναι συγκεκριμένη και αιτιολογημένη και να στηρίζεται σε συγκεκριμένα οικονομικά και τεχνικά δεδομένα. Εφόσον θα γίνει αυτό, στη συνέχεια θα συνεδριάσουμε ως ΠΕΔΚΜ για να πούμε το ‘ναι’ ή το ‘όχι’ σε αυτήν την πρόταση. Θα λάβουμε ασφαλώς υπόψη και το νομικό καθεστώς που διέπει τη σύμβαση του ΟΑΣΘ με το ελληνικό δημόσιο, καθώς και την ευρωπαϊκή και εσωτερική νομοθεσία».

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης δήλωσε τα εξής: «Περιμένουμε τις προτάσεις από το υπουργείο Μεταφορών. Ελπίζουμε να είναι ολοκληρωμένες τεκμηριωμένες και υλοποιήσιμες και να διασφαλίζουν την βελτίωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της συγκοινωνίας, την εργασία των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, τη διατήρηση της τιμής του εισιτηρίου στα σημερινά επίπεδα, την ουσιαστική συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στην αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών αλλά και στη διοίκηση και τη λειτουργία τους. Ελπίζουμε το σχέδιο αυτό να περιλαμβάνει και την προοπτική λειτουργίας και των άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς όπως το μετρό, το τραμ, τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία. Εμείς απαιτήσαμε να γίνει αυτή η συνάντηση με τον υπουργό, θα προσέλθουμε με καλό πνεύμα περιμένοντας από το υπουργείο το ολοκληρωμένο σχέδιό του».

Δυσαρέσκεια από ΟΑΣΘ

Τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι στις συσκέψεις οι οποίες θα κρίνουν το μέλλον του ΟΑΣΘ δεν καλείται εκπρόσωπος του Οργανισμού εκφράζει με δηλώσεις του στη Voria.gr ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης. «Ο υπουργός είχε συγκροτήσει μια επιτροπή η οποία θα έλυνε τρία ζητήματα: τα οφειλόμενα του ελληνικού δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ από τον ΦΠΑ, τα οφειλόμενα από τα υπουργεία Παιδείας και Εργασίας, καθώς και το πως θα συνεχίσει ο ΟΑΣΘ με τα νέα δεδομένα. Η επιτροπή συγκροτήθηκε από υπαλλήλους των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών και εκπροσώπου του ΟΑΣΘ. Αυτή συνήλθε όμως μόνον μια φορά. Η επιτροπή δεν συζήτησε ποτέ για το τι θα γίνει με τον ΟΑΣΘ από δω και πέρα. Αντ’ αυτού βγαίνει πότε ο ένας και πότε ο άλλος και κάνουν δηλώσεις οι οποίες δημιουργούν σύγχυση. Τώρα γίνεται μια ακόμη σύσκεψη χωρίς να κληθεί να συμμετάσχει και ο ΟΑΣΘ. Δεν μπορείς να συμπεριφέρεσαι κατ’ αυτόν τον τρόπο σε έναν Οργανισμό ο οποίος έχει προσφέρει υπηρεσίες επί 60 χρόνια στην πόλη» δηλώνει ο κ. Στεφανίδης.

Βολές Τσερμενίδη κατά Αντωνούδη

Έντονη δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ δεν έχουν κληθεί στη σύσκεψη εκφράζει ο πρόεδρος του συνδικάτου Δημήτρης Τσερμενίδης. «Είναι αδιανόητο να μην καλούνται οι εργαζόμενοι και ο ΟΑΣΘ ή ακόμη και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε αυτήν τη σύσκεψη. Δεν μπορώ να καταλάβω πως είναι δυνατόν να απουσιάζουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και την ίδια ώρα να συμμετέχουν τα κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς θα περιμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει κάποια συγκεκριμένη πρόταση και μετά θα συζητήσουμε ως σωματείο για να δούμε τι θα κάνουμε» δήλωσε στη Voria.gr ο κ. Τσερμενίδης. Ο πρόεδρος του συνδικάτου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ επιτέθηκε και κατά του προέδρου της Εγνατία Οδός Α.Ε. Απόστολου Αντωνούδη ο οποίος τις τελευταίες εβδομάδες έχει μιλήσει επανειλημμένως δημοσίως για τα σχέδια του κ. Σπίρτζη για τον ΟΑΣΘ. «Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω. Ποιος είναι ο κ. Αντωνούδης που βγαίνει και μιλά για τον ΟΑΣΘ; Με ποια δικαιοδοσία μιλά, σαν τι κάνει αυτές τις δηλώσεις και προσβάλλει τους εργαζόμενους και λέει ότι τελείωσε ο ΟΑΣΘ;» διερωτάται ο κ. Τσερμενίδης.
 
Το σχέδιο

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με μια πρώτη παρουσίαση που είχε κάνει στις 9 Δεκεμβρίου ενώπιον έξι δημάρχων του νομού Θεσσαλονίκης ο κ. Σπίρτζης, το περίγραμμα του σχεδίου του περιλαμβάνει τα εξής:

1. Δημιουργείται ένα νέος Φορέας, στη θέση του σημερινού υποβαθμισμένου Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. Θα τελεί υπό δημόσιο έλεγχο και ο ρόλος του θα είναι να σχεδιάζει και να εποπτεύει τα πάντα που σχετίζονται με τις αστικές συγκοινωνίες. Σήμερα, δηλαδή, τα αστικά λεωφορεία, μετά το 2020 το μετρό και ίσως κάποια στιγμή τα καραβάκια και το τραμ. Θα τελεί υπό δημόσιο έλεγχο και θα συμμετέχουν σ’ αυτόν η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η Εγνατία Οδός Α.Ε., εκπροσωπώντας προφανώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δήμοι, επιμελητήρια κ.ο.κ.
2. Πάροχος της αστικής συγκοινωνίας, στη θέση δηλαδή του σημερινού ΟΑΣΘ, θα είναι ένας νέος φορέας στα πρότυπα του ΣΔΙΤ. Δηλαδή μια Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Επιδίωξη είναι να τελεί κι αυτός υπό δημόσιο έλεγχο, δηλαδή κράτος και δήμοι να έχουν την πλειοψηφία.

Εναλλακτικά, εξετάζεται το ενδεχόμενο ο πάροχος να είναι καθαρά δημόσιος, χωρίς δηλαδή τη συμμετοχή ιδιώτη. Σε αυτή την περίπτωση τα αναγκαία κεφάλαια θα αντληθούν με δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την αγορά λεωφορείων με χρονομίσθωση (λίζιγκ), ενώ θα επιδιωχθεί και συνεργασία με την υπό εκκαθάριση ΕΛ, ΒΟ για την κατασκευή μικρών λεωφορείων.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του κ. Σπίρτζη, όλα αυτά θα λάβουν τη μορφή νομοσχεδίου έως το τέλος Ιανουαρίου, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίησή τους το δεύτερο εξάμηνο του 2017.