Skip to main content

Αναζητούν τις «τρύπες» στο νερό της Θεσσαλονίκης

Δικομανία, πληρωμές χωρίς έργο, πεπαλαιωμένο δίκτυο ύδρευσης είναι μερικά από τα κακώς κείμενα της προηγούμενης διοίκησης που εντόπισε ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΑΘ κ. Νίκος Παπαδάκης και τα οπο
Η δικομανία, κάποιες πληρωμές καθ ’υπέρβαση ή χωρίς έργο, η μη αντικατάσταση έστω και ελάχιστου τμήματος του πεπαλαιωμένου δικτύου ύδρευσης, η ανάγκη επέκτασης των βιολογικών σε συνδυασμό με τη συνέχιση της ρύπανσης του Θερμαϊκού  από ορισμένες μονάδες, που έχουν λάβει  άδεια λειτουργίας από  τη νομαρχία, είναι οι πρώτες διαπιστώσεις του νέου διευθύνοντα συμβούλου της ΕΥΑΘ κ. Νίκου Παπαδάκη για τα κακώς κείμενα της προηγούμενης διοίκησης, που αποκαλύπτει στην εφ΄όλης της ύλης  συνέντευξη που παραχώρησε στη Voria.gr.

Συμπληρώνοντας περίπου ενάμιση μήνα στα ηνία της ΕΥΑΘ, ο κ. Παπαδάκης δηλώνει κατηγορηματικά ότι «όλα εξετάζονται  και διερευνώνται τα τεκταινόμενα της προηγούμενης διοίκησης».  Σημειώνει ότι μεμπτό διαπιστωθεί θα καταγγελθεί στη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρίας, που προσδιορίζεται για τον Ιούνιο.

Αποσαφηνίζει παράλληλα ότι οι προτεραιότητες για τη νέα διοίκηση είναι η τμηματική αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης, καθώς η προηγούμενη διοίκηση περιορίστηκε στο «ράβε ξήλωνε», δηλαδή διόρθωνε μόνο τις βλάβες, η προστασία του Θερμαϊκού και η αξιοποίηση της λυματολάσπης. Όσον αφορά στις υπό εκκόλαψη συνεργασίες στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και εμφιάλωσης πόσιμου νερού, που εντάσσονται στη θυγατρική ΕΥΑΘ Υπηρεσίες θα εξεταστούν, «αν και δεν υπάρχει τίποτε σε προχωρημένο στάδιο», τονίζει.

Εκτιμά μάλιστα ότι τα οικονομικά μεγέθη της ΕΥΑΘ για φέτος θα  είναι αυξημένα, καθώς θα ενταχθούν νέοι καταναλωτές από όμορους δήμους. Ο ίδιος υπόσχεται ότι μετά την καταγραφή των προβλημάτων θα δώσει λύσεις σε όλα τα θέματα. Πιστεύει, ωστόσο, ότι πρέπει να μνημονεύονται και τα λάθη του παρελθόντος γιατί «η γνώση λειτουργεί πάντα υπέρ της ανάπτυξης και εξέλιξης».

Τι έχει εντοπίσει η νέα διοίκηση
 
«Το πλέον νοσηρό είναι οι πολλές εκκρεμότητες στη δικαιοσύνη, οι οποίες προκάλεσαν πολλές παρενέργειες στη δομή, τη λειτουργία και τους εργαζόμενους της εταιρίας, που ακόμη διακατέχονται από το φόβο της μήνυσης», σημειώνει ο κ.Παπαδάκης και προσθέτει ότι «ουσιαστικά δεν λαμβάνονταν καμία απόφαση.  Όλα ποινικοποιούνταν σε βαθμό τέτοιας υπερβολής, που ο πρώην διευθύνων σύμβουλος είχε μηνύσει κάποια θεσμικά όργανα της εταιρίας».

Γνωστοποιεί, δε, ότι  διεμήνυσε   στον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο και ο οποίος συμφώνησε να παραιτηθεί και να αποσύρει τις μηνύσεις, που δεν έχουν περιεχόμενο, ώστε «να αρχίσει η θεραπεία του νοσηρού κλίματος»

Ο κ. Παπαδάκης εκτιμά ότι και στον Τύπο και στα δικαστήρια έχει διασυρθεί το όνομα της εταιρίας «ως ένας μηχανισμός που δεν μπορεί να πάρει καμία απόφαση, αλλά πρέπει να αποφασίζουν τα δικαστήρια».

Θεωρεί ότι η κατάσταση αυτή προκαλεί αδράνεια στο μηχανισμό και τον λειτουργικό ιστό της εταιρίας και ομολογεί ότι έχει καταβάλει μεγάλη προσπάθεια, για να αποκατασταθεί το κλίμα και ο καθένας να κάνει σωστά τη δουλειά του, χωρίς να σκέφτεται ότι «αύριο θα τον στείλει κάποιος στη δικαιοσύνη. Δεν είναι ευχάριστο συναίσθημα», σημειώνει.

«Αυτό  το συναίσθημα», αναφέρει, «ήταν  διάχυτο και είναι ακόμη με συνέπεια να αποφεύγουν οι εργαζόμενοι να δραστηριοποιηθούν. Προωθώ εγώ λύσεις για να είμαι υπεύθυνος και υπόλογος. Διαδικασία, που δεν γινόταν  από τους προκατόχους μου», υπογραμμίζει ο κ. Παπαδάκης.

Καταγγέλλει ότι δεν λειτουργούσαν τα θεσμικά  όργανα: διοικητικό συμβούλιο, διευθυντικό συμβούλιο, τεχνικό συμβούλιο, νομική υπηρεσία, εσωτερικός έλεγχος, που είναι σημαντικός παράγοντας για μια εταιρία εισηγμένη στο χρηματιστήριο. «Έχουμε αποκαταστήσει τη λειτουργία αυτών των οργάνων, τα οποία ήταν παροπλισμένα», υποστηρίζει.

 Ως παράδειγμα αναφέρει ότι η νομική υπηρεσία «στρατεύονταν για  να συντάσσει και να υποκαθιστά τον εσωτερικό έλεγχο, παραπέμποντας στη δικαιοσύνη υποθέσεις και πρόσωπα». Επισημαίνει ότι «όταν δεν λειτουργούν οι εσωτερικές δομές μιας ανώνυμης εταιρίας, τότε δεν μπορεί να εγγυηθεί την αμεροληψία και τη διαφάνεια». «Η τιμιότητα πρέπει και να φαίνεται», τονίζει, «και γι΄ αυτό έχω  δώσει σαφέστατη εντολή ότι θα ελεγχθούν τα πάντα και έχει συγκροτηθεί η υπηρεσία του εσωτερικού ελέγχου», υπογραμμίζει.

Υπάρχουν διάφορες καταστάσεις που ψάχνουμε …..

Στον οικονομικό τομέα «υπάρχουν διάφορες καταστάσεις που ψάχνουμε», δηλώνει.
«Σε όλη τη χώρα και εδώ υπήρξε μια διαδικασία και μια ικανότητα να διοχετεύονται χρήματα σε άγνωστες κατευθύνσεις», σχολιάζει.

Παραδέχεται ότι «υπάρχει αναζήτηση κάποιων χρημάτων, που πληρώθηκαν καθ’ υπέρβαση  ή χωρίς έργο. Όσον αφορά στο ύψος των ποσών που αναζητούνται, δεν έχει ακόμη σαφή εικόνα.

Κατά τον κ. Παπαδάκη, μείζον θέμα και προτεραιότητα της νέας διοίκησης είναι η αντικατάσταση του δικτύου της ύδρευσης, γιατί από το 2004 «έτρεχαν πίσω από τις βλάβες με τη λογική του ράβε ξήλωνε». Για να δείξει το βαθμό προβληματικότητας του δικτύου ύδρευσης αναφέρει ότι το αποστειρωμένο νερό με οζονώλιση στο διυλιστήριο, χλωριώνεται για να αντέξει στην πορεία που διανύει εντός του δικτύου και να μην μολυνθεί μέχρι να φθάσει στη βρύση του καταναλωτή.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκη, η αντικατάσταση του δικτύου θα γίνει σταδιακά από την ΕΥΑΘ και θα ενταχθεί στο επενδυτικό της πρόγραμμα.

Προτεραιότητα για την ΕΥΑΘ αποτελεί και η προστασία του Θερμαϊκού Κόλπου μέσα από τα απαραίτητα έργα και τις επεκτάσεις των βιολογικών καθαρισμών. «Δεν θα επιτρέψω σταγόνα να πέφτει στο Θερμαϊκό χωρίς να περνά από τον  βιολογικό», δηλώνει κατηγορηματικά. Δεδομένου ότι υπάρχουν δυο βιολογικοί, ένας δυτικά και ένας ανατολικά, επισημαίνει την ανάγκη ανάλογη προστασία να υπάρξει από όλους τους τοπικούς φορείς.

Στέλνει μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι ο καθένας θα πρέπει να γίνει νόμιμος, γιατί υπάρχουν εγκαταστάσεις που δεν συνδέονται με την ΕΥΑΘ, αλλά έχουν άδεια από τη νομαρχία να ρίχνουν τα απόβλητα στο Θερμαϊκό.

Στόχος του είναι να δημιουργηθεί μια ασπίδα προστασίας γύρω από το Θερμαϊκό κόλπο. Επίσης η ΕΥΑΘ θα μελετήσει τις υποδομές που απαιτούνται στη Σίνδο γιατί διερωτάται πως θα μετεγκατασταθεί η ΔΕΘ εκεί,  εάν δεν υπάρξουν πρώτα οι απαραίτητες υποδομές αποχέτευσης.

Σπεύδει να αναφέρει ότι υπάρχουν θέματα, -όπως η περιοχή της Νικόπολης, για την ύδρευση της οποίας αναμειγνύονται αρκετές περιοχές-  τα οποία είναι ιδιαίτερα και αποτυπώνουν τη γνωστή παθογένεια της Θεσσαλονίκης. Δηλαδή, εξηγεί, το κενό εξουσίας που υπάρχει και αντί να αντιμετωπίζεται το πρόβλημα που εκδηλώνεται, συνήθως κυριαρχεί η λογική ότι «μας φταίνε άλλοι και δη η Αθήνα.

Ο ίδιος, που έχει θητεύσει σε αρκετούς δημόσιους θώκους, καθώς διετέλεσε βουλευτής, δημοτικός σύμβουλος και πρόεδρος οργανισμού της πόλης, πιστεύει ότι έχουν τελειώσει οι αντοχές και οι ανοχές του συστήματος και των Θεσσαλονικέων απέναντι στη λογική  «φταίνε οι άλλοι, να μην κρυβόμαστε πίσω από τους άλλους, μα να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες και να λέμε τι θα κάνουμε εμείς».
 
Αναφερόμενος στην ΕΥΑΘ Υπηρεσιών είπε ότι βρήκε ένα μεγάλο φάκελο, που αναφέρεται σε τηλεπικοινωνίες και την εμφιάλωση νερού. Δήλωσε ότι όλα τα θέματα της είναι σε πολύ αρχικό στάδιο, «μας ενδιαφέρουν όλα, τα οποία θα μελετηθούν και θα διερευνηθούν όλα και τι συμφέρει κυρίως την εταιρία». Ανέφερε χαρακτηριστικά «μας ενδιαφέρει η εμφιάλωση νερού, αλλά πρέπει να εξετάσουμε ποια εταιρία διαθέτει τις καλύτερες προϋποθέσεις για ένα τέτοιο project και ανάλογα να πράξουμε».

Στην πρώτη δραστική ενέργεια που προέβη στην ΕΥΑΘ Υπηρεσίες ήταν ότι   κατήργησε την προσαύξηση κατά 75% των μισθών των μελών του διοικητικού συμβουλίου της θυγατρικής εταιρίας, καθώς δεν συνάδει με την δυσχερή οικονομική συγκυρία που διέρχεται η χώρα και όλοι οι πολίτες, επισημαίνει.

Για το μάνατζμεντ είπε ότι ισχύουν όλα όσα έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό, αλλά δεν απέκλεισε τις επιμέρους συνεργασίες με ιδιώτες.
Βέβαια για το αν η κυβέρνηση στην ανάγκη να εξασφαλίσει πόρους για να αποφύγει τη χρεοκοπία οδηγηθεί στην επιλογή αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για την ΕΥΑΘ απάντησε σκωπτικά ότι «αν ήξερε τη συνταγή για να αποφευχθεί μια χρεοκοπία θα την εφάρμοζε».

Το όραμά του για την ΕΥΑΘ είναι ο διαρκής εκσυγχρονισμός της εταιρίας και η συνεχής αναβάθμιση των υπηρεσιών της προς τους πολίτες, εφαρμόζοντας σύγχρονα συστήματα τεχνολογίας και πληροφορικής. Στο πλαίσιο αυτό μακροπρόθεσμα εντάσσει και τη δημιουργία γραφείων εξυπηρέτησης του κοινού στο κέντρο της πόλης, ενώ σχολίασε αρνητικά το θέμα του κτιρίου στην Τούμπα, που ήταν στάσιμο για χρόνια, το οποίο όταν θα ολοκληρωθεί θα στεγαστούν εκεί εργαστήρια, διευκρίνισε καταλήγοντας.