Skip to main content

Έρευνα:Ανεκπαίδευτοι και ελλιπώς ενημερωμένοι οι πολίτες σε έκτακτες καταστάσεις

Η έρευνα του ΕΛΙΝΥΑΕ δείχνει ότι ούτε ένας στους δέκα πολίτες δεν ξέρει πώς να ανταποκριθεί σε έκτακτες καταστάσεις κινδύνου.

Ανεπαρκώς ενημερωμένοι δηλώνουν οι πολίτες για τις έκτακτες καταστάσεις κινδύνου που μπορεί να αντιμετωπίσουν.

Σε μια πολυεπίπεδη πανελλαδική έρευνα, που πραγματοποίησε το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΛΙΝΥΑΕ), από τις 8 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 13 Οκτωβρίου, προκύπτει ότι η ενημέρωση των πολιτών είναι εξαιρετικά ελλιπής, σε βαθμό ανησυχητικό.

Στην έρευνα συμμετείχαν 1.288 άτομα ηλικίας άνω των 18 ετών και παρά το γεγονός ότι το κύριο αντικείμενο αφορούσε στην πανδημία του κορωνοϊού και στους εργασιακούς χώρους, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η παράμετρος της γνώσης του κινδύνου που έχουμε γενικά ως πολίτες.

Η έρευνα, με τίτλο «Έκτακτες καταστάσεις κινδύνου στην εποχή της πανδημίας COVID-19», που δημοσιοποιήθηκε το Νοέμβριο, αποκαλύπτει ένα σημαντικό κενό ενημέρωσης και εκπαίδευσης πάνω σε θέματα αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων.

Όπως τονίζεται στην έκθεση, «τα συχνότερα αναφερόμενα θέματα για τα οποία έχουν εκπαιδευτεί οι ερωτηθέντες στο χώρο εργασίας είναι η χρήση πυροσβεστικών μέσων (43%), οι πρώτες βοήθειες (42,1%) και η εκκένωση χώρων εργασίας (41,3%), ενώ το 12,2% ανέφερε ότι έχει εκπαιδευτεί για προστασία από φυσικές καταστροφές». Επίσης, οι συμμετέχοντες στην έρευνα αναφέρουν ως συχνότερο θέμα για το οποίο επιθυμούν να ενημερωθούν ή να εκπαιδευτούν την προστασία από φυσικές καταστροφές.

Ανεπαρκής ενημέρωση

Το μείζον ζήτημα όμως είναι εκείνοι που δηλώνουν ότι έχουν λάβει ενημέρωση ή εκπαίδευση σε θέματα αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων, ειδικά από την Αυτοδιοίκηση. Εκεί τα ποσοστά κυμαίνονται πολύ χαμηλά, από 5% έως 9,2%.

Στα διαγράμματα της έρευνας, που παρουσιάζει σήμερα η Voria.gr, φαίνεται ξεκάθαρα το κενό ενημέρωσης και εκπαίδευσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ερώτημα για τις οδηγίες αυτοπροστασίας σε περίπτωση τεχνολογικού ατυχήματος ή φυσικής καταστροφής, μόλις ένα ποσοστό 5% απαντούν ότι έχουν ενημερωθεί. Αντιστοίχως, το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ενημερωμένοι για την περίπτωση που χρειαστεί να εκκενώσουν την περιοχή στην οποία εργάζονται ή κατοικούν ανέρχεται στο ισχνό 7%. Όσον αφορά στην ενημέρωση για το σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών στην περιοχή τους, το ποσοστό των ενημερωμένων ανεβαίνει στο 9,2%.

Έκτακτες καταστάσεις

Από τα αποτελέσματα της έρευνας, φαίνεται ότι η επιδημία είναι η έκτακτη κατάσταση που απασχολεί περισσότερο τους ερωτηθέντες. Ακολουθούν άλλες έκτακτες καταστάσεις, με το τσουνάμι να είναι αυτή που απασχολεί λιγότερο τον πληθυσμό. Είναι λογικό, από τη στιγμή που η πανδημία είναι σε εξέλιξη.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ορισμένες διαφοροποιήσεις σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα που διενεργήθηκε το 2019. «Στην έρευνα του 2019 απασχολούσε περισσότερο τον πληθυσμό ο κίνδυνος ενός σεισμού, η πυρκαγιά στο σπίτι, οι θυελλώδεις άνεμοι και ακολουθούσε η επιδημία και άλλες έκτακτες καταστάσεις. Είναι φανερή η επίδραση της εξέλιξης της πανδημίας COVID-19 σε σχέση με την αντίληψη κινδύνου του πληθυσμού στην έρευνα του 2020.

Από την άλλη, ωστόσο, είναι χαρακτηριστικό ότι ως προς την υποκειμενική εκτίμηση της ετοιμότητας του πληθυσμού απέναντι στις έκτακτες καταστάσεις, φαίνεται να είναι πιο προετοιμασμένοι οι ερωτηθέντες για την επιδημία, κάτι που δεν αποτυπώθηκε στην αντίστοιχη μελέτη του 2019. Μάλιστα, το ποσοστό των συμμετεχόντων που δήλωνε ότι είναι 'πολύ' ή 'πάρα πολύ' προετοιμασμένοι για διάφορες έκτακτες καταστάσεις (σεισμό, πυρκαγιά στο σπίτι, δασική πυρκαγιά, βιομηχανικό ατύχημα μεγάλης έκτασης, πλημμύρα) στην έρευνα του 2019, ήταν μεγαλύτερο σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό αυτών που δηλώνουν το ίδιο στην έρευνα του 2020, εκτός από το θέμα της επιδημίας όπου ισχύει το αντίστροφο. Αυτό ερμηνεύεται από την ανάπτυξη κουλτούρας πρόληψης απέναντι στην πανδημία COVID-19 που αναπτύχθηκε στο μεσοδιάστημα», επισημαίνεται στην έρευνα.

Ειδοποίηση

Αναφορικά με τον τρόπο που θέλουν οι πολίτες να ειδοποιούνται από τις υπηρεσίες πολιτικής προστασίας σε περίπτωση που κάποια έκτακτη κατάσταση βρίσκεται σε εξέλιξη, «φαίνεται ότι ο προτιμώμενος τρόπος είναι το μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο και ακολουθεί το διαδίκτυο. Σημαντικό, ωστόσο, ποσοστό των ερωτηθέντων επιλέγει και άλλους τρόπους ειδοποίησης όπως η ηχητική ειδοποίηση και η σήμανση».