Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021
x

ΑΝΟΙΧΤΟ ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΑΓΩΓΩΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΟΣΩΝ ΠΡΟΣΦΕΥΓΟΥΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό το προηγούμενο Σάββατο, όπου αναλύθηκαν κρίσιμες εξελίξεις στην κατασκευή του έργου. Στο τραπέζι η διεκδίκηση αποζημιώσεων

Ανοιχτό για την κυβέρνηση είναι το ενδεχόμενο να κινηθεί νομικά εναντίον όσων προσφεύγουν διαρκώς με διάφορες αιτίες στη Δικαιοσύνη για το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης.

Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο Σάββατο υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσία του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και του υφυπουργού Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη, η οποία είχε ως θέμα την υλοποίηση των υποδομών στη χώρα, η υπόθεση του μετρό Θεσσαλονίκης κατέλαβε μεγάλο κομμάτι της.

Αιτία είναι οι αλλεπάλληλες προσφυγές που κατατίθενται από μερίδα πολιτών της Θεσσαλονίκης και η εκδίκαση των οποίων επιφέρει σημαντικές νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του πολύπαθου έργου.

Όπως αποκαλύπτει σήμερα στο πρωτοσέλιδο θέμα της η εφημερίδα «Εστία» και όπως επιβεβαίωσε η Voria.gr από αξιόπιστες κυβερνητικές πηγές, οι κ.κ. Καραμανλής και Καραγιάννης περιέγραψαν αναλυτικά στον πρωθυπουργό τις εξελίξεις σχετικά με το μετρό Θεσσαλονίκης. Η περιγραφή έγινε με μελανά χρώματα, δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα του έργου, για το οποίο έχει δεσμευτεί προσωπικά ο πρωθυπουργός (όχι μόνο μια φορά), κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα, λόγω των διαρκών δικαστικών εμπλοκών.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το επόμενο διάστημα μάλιστα θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμο, διότι ενδεχόμενες νέες καθυστερήσεις, με αφορμή ή αιτία κυρίως τη μέθοδο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, είναι πιθανό να εκτροχιάσουν πλήρως το μετρό.

Όπως αναφέρθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, παρά το γεγονός ότι υπάρχει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που ενέκρινε τελικώς την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης, και παρά το γεγονός ότι ήδη εκτελούνται οι σχετικές εργασίες, με διάφορους «νομικούς τακτικισμούς» μια μερίδα πολιτών (περίπου 300) επιχειρούν να εμποδίσουν πάση θυσία την υλοποίηση του έργου.

Ήδη η «Αττικό Μετρό ΑΕ», που υλοποιεί το έργο, έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς εκτός της ορατής μετατόπισης του ορίζοντα ολοκλήρωσης (μέχρι το τέλος του 2023) σε άγνωστο χρονικό σημείο, υπάρχει και το μείζον ζήτημα της πληρωμής αποζημιώσεων εξαιτίας του συγκεκριμένου λόγου στις κατασκευάστριες εταιρίες, που συμμετέχουν στην ανάδοχο κοινοπραξία. Και βέβαια ελλοχεύει και ο κίνδυνος εάν εξαντληθούν όλα τα περιθώρια έναρξης λειτουργίας του μετρό με συγκεκριμένο ορόσημο, να κληθεί η χώρα να επιστρέψει στην ΕΕ τα δυσθεώρητα ευρωπαϊκά κονδύλια, με τα οποία κατασκευάζεται το έργο.

Κρίνεται μέχρι τον Μάρτιο 

Τα εφιαλτικά αυτά «σενάρια» δεν είναι φανταστικά, αλλά, όπως τονίστηκε στη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό, εάν τα πράγματα με τις εμπλοκές στο μετρό της Θεσσαλονίκης, δεν ξεκαθαρίσουν μέχρι τον επόμενο Μάρτιο, πλέον τα πράγματα δεν θα είναι καθόλου αισιόδοξα συνολικά για το έργο.

Μάλιστα ήδη οι κατασκευαστικές εταιρίες έχουν προσφύγει στη διαιτησία για τα αναρίθμητα μπρος πίσω, ζητώντας διαφυγόντα κέρδη εξαιτίας των καθυστερήσεων, ύψους 170 εκ. ευρώ!

Υπουργός και υφυπουργός ήταν ξεκάθαροι ότι αν δεν τελειώσουν μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο οι δικαστικές περιπέτειες, το χρονοδιάγραμμα του έργου τινάζεται στον αέρα... Αν κάποιος αναλογιστεί ότι άλλες προσφυγές δικάζονται τον επόμενο μήνα και άλλες τον επόμενο χρόνο, μπορεί να αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης.

Μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις στο τραπέζι της συζήτησης υπό τον πρωθυπουργό έπεσε η πιθανότητα να δοθεί οδηγία στην «Αττικό Μετρό ΑΕ» να προχωρήσει εξαντλώντας κάθε νόμιμο δικαίωμά της, «στην άσκηση αγωγών εναντίον όσων προσφεύγουν αναίτια διαρκώς ενάντια στο έργο και στη διεκδίκηση αποζημιώσεων από αυτούς».

Έσχατη λύση

Πληροφορίες της Voria.gr επισημαίνουν ότι «πρόκειται για έσχατη λύση, η οποία έπεσε μεν στο τραπέζι, δεν έχει υιοθετηθεί δε. Θα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια, όμως πλέον υπάρχει κι αυτό το 'χαρτί', που αποτελεί νόμιμο δικαίωμα της κυβέρνησης, το οποίο εφόσον δεν υπάρξει άλλη λύση είναι πιθανό να ασκηθεί».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, «αυτό δεν συνιστά απειλή, αλλά μέσο προστασίας για το έργο, την οικονομία και την κοινωνία συνολικά, από όσους επιμένουν να καθυστερούν την υλοποίηση του μετρό, η οποία ήδη έχει κοστίσει πολύ σε χρόνο και χρήμα».

Η «Αττικό Μετρό ΑΕ» απέφυγε να σχολιάσει τις πληροφορίες, αλλά δεν διαψεύδει το σενάριο της άσκησης αγωγών και της διεκδίκησης αποζημιώσεων από τους προσφεύγοντες διαρκώς εναντίον ειδικά της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ