Skip to main content

Από τον αγρό στο σπίτι: Μια πρωτοβουλία που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη

Ο στόχος της πρωτοβουλίας είναι να συνδέσει τους παραγωγούς με καταναλωτές που βρίσκονται στη περιοχή τους χαρίζοντας οφέλη και στους δύο.

«Από τον αγρό μας στο σπίτι σας»: Αυτό είναι το σύνθημα της νέας πρωτοβουλίας της οργάνωσης Αγροοικόπολις σε συνεργασία με παραγωγούς βιολογικών και αγροοικολογικών προϊόντων σε όλη την Ελλάδα. 

Όπως αποκαλύπτει και το ίδιο το σύνθημα, στόχος της πρωτοβουλίας είναι να συνδέσει τους παραγωγούς με καταναλωτές που βρίσκονται στη περιοχή τους ώστε οι πρώτοι να μπορούν να διαθέσουν τα προϊόντα τους και οι δεύτεροι να έχουν πρόσβαση σε υγιεινή τροφή. 

Η ιδέα για τη δημιουργία της κίνησης αυτής γεννήθηκε μέσα στην καραντίνα όταν η Αγροοικόπολις ξεκίνησε μια έρευνα για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού και συναντήθηκε με 30 παραγωγούς. «Εκεί διαπιστώσαμε πως οι μικροί παραγωγοί έχουν πρόβλημα», αναφέρει η Τζέννυ Γκιουγκή, συνιδρύτρια του Αγροοικόπολις, εξηγώντας πως το κλείσιμο εστιατορίων, ξενοδοχείων και λαϊκών αγορών στα οποία οι παραγωγοί διέθεταν προϊόντα αλλά και η δυσκολία μετακίνησης τους έφερε σε δύσκολη θέση. Αντίστοιχα η καραντίνα και ο φόβος του κορωνοϊού ώθησε τους καταναλωτές να προσέξουν την υγεία τους και να αναζητήσουν πιο προσεκτικά τη διατροφή τους και την πηγή της τροφής τους. Όπως αναφέρει η κ. Γκιούγκη, υπήρξε παγκοσμίως αύξηση των ανθρώπων που ήθελαν να έρθουν σε απευθείας επαφή με τον παραγωγό τους.

Παρατηρώντας το νέο αυτό τοπίο, η οργάνωση έφερε σε επαφή παραγωγούς και καταναλωτές καλύπτοντας έτσι ταυτόχρονα τις ανάγκες και των δύο.

Η πρωτοβουλία έχει προσελκύσει μέχρι σήμερα περίπου 50 παραγωγούς, που έχουν αποκλειστικά βιολογικές καλλιέργειες ή καλλιέργειες με αγροικολογικές μεθόδους, και 700 καταναλωτές. Το δίκτυο παραγωγών-καταναλωτών έχει εξαπλωθεί πλέον σε 19 διαφορετικές πόλεις, με τη Θεσσαλονίκη όμως να είναι μέχρι σήμερα η πιο ενεργή.

Τι σημαίνει Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία

Όπως αποκαλύπτει η κ. Γκιούγκη, το όραμα της είναι από τις ομάδες που στήνονται σε κάθε πόλη, να προκύψουν εγχειρήματα Κοινωνικά Υποστηριζόμενης Γεωργίας. Η Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία (ΚΥΓΕΩ) είναι μια άμεση σχέση μεταξύ καταναλωτών και παραγωγών και μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός καλύτερου διατροφικού συστήματος και όπως αναφέρει η συνιδρύτρια του Αγροοικόπολις είναι ένας τρόπος να επιτύχουμε ανθεκτικότητα και βιωσιμότητα στις κοινωνίες μας. «Όταν αναφερόμαστε σε τέτοια εγχειρήματα, μιλάμε για πιο ουσιαστική, ζεστή, βαθιά σχέση μεταξύ αυτού που παράγει και αυτού που καταναλώνει τροφή, μια σχέση που απομακρύνεται από αυτή της απλής δοσοληψίας. Έτσι, αν ο παραγωγός αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα με την καλλιέργεια του, ο καταναλωτής θα είναι δίπλα του και θα τον βοηθήσει ενώ αντίστοιχα αν ο καταναλωτής χάσει τη δουλειά του και βρεθεί χωρίς χρήματα, ο παραγωγός θα τον υποστηρίξει. Οι σχέσεις που αναπτύσσονται κάνουν τς κοινωνίες μας βιώσιμες και ανθεκτικές», εξηγεί η ίδια προσθέτοντας πως ήδη ο Διεθνής Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας εξαίρει τον ρόλο της μικρής κλίμακας αγροικολογικής καλλιέργειας.

Όπως αναφέρει η κ. Γκιούγκη, η πρωτοβουλία δίνει ιδιαίτερη σημασία όχι τόσο στις βιολογικές καλλιέργειες – οι οποίες εντάσσονται στο πρόγραμμα- αλλά κυρίως στην αγροικολογία καθώς αυτή σημαίνει μια ολιστική αντίληψη του παραγωγού για το πώς η καλλιέργεια του βοηθάει το περιβάλλον, τι απόβλητα παράγει και πόση ενέργεια καταναλώνει προκειμένου στο τέλος το πρόσημα να είναι θετικό και για τον παραγωγό, και για την κοινωνία και για το περιβάλλον.

Επενδύοντας στην τοπική κοινωνία

Ο δρόμος ωστόσο προς το όραμα της Κοινωνικά Υποστηριζόμενης Γεωργίας δεν φαίνεται να είναι ακόμα τόσο εύκολος. Μιλώντας στη Voria.gr, ο Νίκος Ιωάννου παραγωγός στους Νέους Επιβάτες ο οποίος καλλιεργεί λαχανικά, βλαστούς λαχανικών, βρώσιμα λουλούδια και κάποια φρούτα αναφέρει πως στράφηκε στην πρωτοβουλία του Αγροοικόπολις προσπαθώντας να βρει μια διέξοδο για τη διάθεση των προϊόντων του καθώς παραδοσιακά ο ίδιος δίνει το 80% αυτών σε εστιατόρια και ξενοδοχεία. «Βρεθήκαμε αποκλεισμένοι με μια παραγωγή που δεν μπορούσε να διατεθεί πουθενά. Έπρεπε άμεσα να οργανωθούμε για να βρούμε διεξοδους», δηλώνει. Όπως σημειώνει, υπήρξε κάποιο ενδιαφέρον για την αγορά των προϊόντων του μέσα από την πρωτοβουλία, το οποίο όμως γρήγορα πήγε ένα βήμα πίσω από τη στιγμή που τελείωσε η καραντίνα και άρχισε να επανέρχεται η κανονικότητα. «Θέλει συνειδητοποίηση και ενημέρωση για το τι σημαίνει κοινωνικά υποστηριζόμενη γεωργία και στήριξη της ντόπιας παραγωγής και του ντόπιου παραγωγού», παρατηρεί ο ίδιος διευκρινίζοντας πως η επένδυση σε έναν τοπικο παραγωγό είναι ουσιαστικά μιας επένδυση στην τοπική κοινωνία.

Πώς λειτουργεί

Όσοι καταναλωτές ενδιαφέρονται να προμηθευτούν βιολογικά και αγροοικολογικά προϊόντα, αρκεί να επισκεφθούν τη σελίδα της Αγροοικόπολις στο διαδίκτυο (δείτε εδώ) και να κάνουν κλικ πάνω στο εικονίδιο στο οποίο αναγράφεται η πόλη που διαμένουν. Μόλις το πατήσουν θα οδηγηθούν σε μια κλειστή ομάδα στο facebook, στην οποία κάνοντας αίτημα να γίνουν μέλη, θα μπορούν να βλέπουν τι προϊόντα προσφέρει ο κάθε παραγωγός, τις τιμές και πότε αλλά κι πού μπορεί να τα παραδώσει. Οι καταναλωτές αντίστοιχα μπορούν να σχολιάσουν στις αναρτήσεις των παραγωγών για να παραγγείλουν αυτά που θέλουν. 

Στη Θεσσαλονίκη, εκτός των παραγωγών που κάνουν παράδοση κατ’ οίκον, υπάρχει ένα κοινό σημείο διανομής στην Αλκμήνης 13-15, όπου γίνονται παρδόσεις κάθε Πέμπτη.