Skip to main content

ΑΠΘ - Συνήγορος του φοιτητή: Ποιες οι πρώτες υποθέσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει

Καταγγελία για σεξουαλική παρενόχληση, για απειλές-χειροδικίες από άλλους φοιτητές και για κακή συμπεριφορά καθηγήτριας, ανάμεσα στις πρώτες υποθέσεις

Στα πρώτα του βήματα βρίσκεται ακόμη ο νέος θεσμός του «Συνηγόρου του φοιτητή», ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία πριν από περίπου δύο μήνες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Εντούτοις, η πρώτη Συνήγορος, η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής, Θεοφανώ Παπαζήση, έχει κληθεί ήδη να διαχειριστεί τις πρώτες υποθέσεις. «Δεν ήταν πολλές», όπως εξηγεί η ίδια στη Voria.gr καθώς ο θεσμός είναι πολύ καινούργιος και δεν έχει γίνει ακόμη ευρύτερα γνωστός. Επιπλέον, οι πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του συνέπεσαν με την εξεταστική περίοδο στην οποία είναι απορροφημένα όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Όπως επισημαίνει η κ. Παπαζήση ο ρόλος του «Συνηγόρου του φοιτητή» είναι να διαμεσολαβεί μεταξύ φοιτητών και καθηγητών ή διοικητικών υπηρεσιών του ΑΠΘ, να διαπιστώνει εάν τηρείται η νομιμότητα στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής ελευθερίας, εάν υπάρχουν φαινόμενα κακοδιοίκησης εντός του πανεπιστημίου. «Οι αρμοδιότητες του Συνηγόρου είναι συγκεκριμένες και τα όρια της δικαιοδοσίας του περιορισμένα. Δεν είναι ο ρόλος του να τιμωρεί ή να υποκαθιστά τις αρμόδιες αρχές, για παράδειγμα την Εισαγγελία ή ακόμη και τις αρμόδιες επιτροπές δεοντολογίας του πανεπιστημίου. Μπορεί, όμως, να μεσολαβεί, σε περιπτώσεις που υπάρχουν προβλήματα, να προσπαθεί να τα επιλύει με τη δέουσα διακριτικότητα ή να τα παραπέμπει στα αρμόδια όργανα όταν πρόκειται για σοβαρές παραβατικές υποθέσεις οι οποίες εκφεύγουν της δικαιοδοσίας του».

Τέτοιες υποθέσεις είναι για παράδειγμα αυτές της σεξουαλικής παρενόχλησης. Όπως αναφέρει η «Συνήγορος του φοιτητή» του ΑΠΘ, στο σύντομο χρονικό διάστημα που ανέλαβε αυτόν τον ρόλο, της έτυχε και μια τέτοια περίπτωση. «Πρόκειται για μια υπόθεση παρενόχλησης από μεταπτυχιακό φοιτητή σε βάρος μεταπτυχιακής φοιτήτριας», εξηγεί η κ. Παπαζήση. «Οι τρόποι χειρισμού μιας τέτοιας υπόθεσης ποικίλουν αναλόγως της ιδιαιτερότητάς της. Για παράδειγμα, μπορεί μια απλή σύσταση να αποδειχθεί αρκετή και το θέμα να λήξει εκεί, αν όμως αυτό συνεχίζεται τότε θα πρέπει να παρέμβουν άλλα όργανα».

Κάτι τέτοιο συνέστησε σε φοιτητή ο οποίος είχε δεχθεί απειλές και χειροδικίες σε βάρος του από άλλους φοιτητές επειδή είχε ταχθεί υπέρ της εκκένωσης στο λεγόμενο «στέκι του Βιολογικού». «Μου είπε ότι τον απειλούσαν και ότι τον χτύπησαν. Σε αυτήν την περίπτωση ο "Συνήγορος του φοιτητή" δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Δεν μπορεί να τους συνετίσει. Γι' αυτό τον συμβούλευσα να απευθυνθεί στην Εισαγγελία», αναφέρει η κ. Παπαζήση.

Ορισμένες από τις υποθέσεις με τις οποίες ασχολήθηκε αφορούσαν προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι φοιτητές με τις Γραμματείες των Τμημάτων τους. Υπήρξε επίσης και καταγγελία από κάποιους φοιτητές σε βάρος καθηγήτριας για κακή συμπεριφορά. «Αυτή η υπόθεση είναι σε εκκρεμότητα γιατί ζήτησαν από τους φοιτητές να καταθέσουν έγγραφη αναφορά και μου είπαν πως θα το κάνουν αφού θα είχε τελειώσει προηγουμένως η εξεταστική περίοδος, φοβούμενοι μήπως η καθηγήτρια τους αδικήσει μόλις θα μάθαινε ότι την έχουν καταγγείλει για τη συμπεριφορά της». Η κ. Παπαζήση αναφέρει πως σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα η ίδια, παρότι θα γνωρίζει τα ονόματα αυτών οι οποίοι προβαίνουν σε καταγγελίες, να μην τα δημοσιοποιεί στον καταγγελλόμενο. Σημειώνεται, πάντως, ότι ο «Συνήγορος του φοιτητή» δεν θα έχει καμία αρμοδιότητα σε θέμα τα εξετάσεων και βαθμολογίας των φοιτητών. Άλλη υπόθεση η οποία απασχόλησε τη Συνήγορο ήταν κάποια διένεξη μεταξύ διδασκόντων και μεταπτυχιακών φοιτητών, για ζητήματα που αφορούν την έρευνα. Αρκετοί φοιτητές, αναφέρει η κ. Παπαζήση απευθύνονται και στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης το οποίο λειτουργεί ήδη εδώ και πολλά χρόνια και είναι περισσότερο γνωστό καθώς είναι παλαιότερος θεσμός.

Η θητεία του «Συνηγόρου του φοιτητή» είναι για ένα έτος, αλλά μπορεί να ανανεωθεί εφόσον το επιθυμεί. Οι φοιτητές μπορούν να έρχονται σε επικοινωνία με τη Συνήγορο, με δύο τρόπους: είτε μέσω της τηλεφωνικής γραμμής 2310 999888 είτε αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση synigorosfoititi@auth.gr. Η Συνήγορος εξετάζει το θέμα και στη συνέχεια υπάρχει η δυνατότητα δια ζώσης επικοινωνίας με τον φοιτητή, εφόσον βεβαίως το επιθυμεί και ο ίδιος.