Skip to main content

Αργή ανάκαμψη στη ναυτιλία από την κρίση

Δυο στις δέκα εταιρίες πήραν απαλλαγή ή τροποποίησαν τους όρους των δανείων τους, σύμφωνα με έρευνα της PricewaterhouseCoopers για τον Ναυτιλιακό Κλάδο το 2009.
Η παγκόσμια οικονομική κρίση έχει σημαντικό αντίκτυπο στη ναυτιλία, ενώ προβλέπεται ότι η ανάκαμψη και επάνοδος στην κατάσταση πριν από την κρίση θα είναι αργή, σύμφωνα με μία νέα παγκόσμια έρευνα για τον Ναυτιλιακό Κλάδο 2009 (Global Shipping Benchmarking Survey 2009) της PricewaterhouseCoopers (PwC).

Σύμφωνα με την έρευνα, το 2009 η επίδραση της οικονομικής κρίσης στοναυτιλιακό κλάδο είναι σημαντική, με απότομη πτώση των ναύλων,περιορισμό των χρηματοδοτικών πόρων, αναντιστοιχία ανάμεσα σε ζήτησηκαι προσφορά χωρητικότητας, ζημίες απομείωσης, καθώς και παραβιάσειςστις ρήτρες των δανείων.

Η στενότητα στην εμπορική χρηματοδότηση είναιάλλο ένα πρόβλημα που δημιουργεί η παγκόσμια οικονομική κρίση. Επίσης,οι τράπεζες εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικές ως προς τηχορήγηση νέων δανείων, συμπεριλαμβανομένης και της χρηματοδότησης τουναυτιλιακού κλάδου.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, ποσοστό 21% των εταιριών ανέφεραν ότι πήραναπαλλαγή και/ή ότι τροποποίησαν τους όρους των δανείων τους. Αυτόσυνέβη κατά κύριο λόγο στον τομέα του ξηρού φορτίου, που επλήγηπερισσότερο το 2008. Επίσης, το 25% των εταιριών αναδιάρθρωσαν/χρηματοδότησαν εκ νέου τις δανειακές τους υποχρεώσεις πριν τηνημερομηνία χορήγησης των ετησίων αναφορών τους το 2008. Η τάση αυτήαναμένεται να συνεχιστεί το 2009, αφού οι αξίες των πλοίων εξακολουθούννα είναι σημαντικά χαμηλότερες απ΄ ότι τα προηγούμενα χρόνια και ηκρίση συνέχισε να διατηρεί τα επίπεδα των ναύλων χαμηλά, ιδιαίτερα στονκλάδο των τάνκερ.

Περισσότερες από τις μισές εταιρίες που συμμετέχουν στην έρευναανέφεραν απομείωση της αξίας περιουσιακών τους στοιχείων. Από αυτές, 26εταιρίες ανέφεραν απομείωση της αξίας των πλοίων του στόλου τους, 22στην υπεραξία (Goodwill) και 20 σε άλλα περιουσιακά στοιχεία. Ηαπομείωση της αξίας περιουσιακών στοιχείων αναφέρθηκε κυρίως στον κλάδοτης μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Κατά συνέπεια των παραπάνω προβλημάτων, μερικές εταιρίες αναμένεται νααντιμετωπίσουν οικονομικές δυσκολίες καθώς τα έσοδα μειώνονται, οικεφαλαιακές τους υποχρεώσεις γίνονται ληξιπρόθεσμες και τα διαθέσιματους κεφάλαια στερεύουν. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι δανειστές μπορεί ναείναι πιο διστακτικοί στην αναδιάρθρωση των δανείων ή στη παροχήαπαλλαγών από όρους των δανείων, έτσι ώστε να έχουν περισσότερεςεναλλακτικές επιλογές να διεκδικήσουν τα εκκρεμή υπόλοιπα που απαιτούν.

Εάν σαν αποτέλεσμα τα δανειακά υπόλοιπα κατηγοριοποιηθούν στιςτρέχουσες υποχρεώσεις, το γεγονός αυτό μπορεί να προκαλέσει παραβίασηάλλων όρων των δανειακών συμβάσεων και να έχει πιθανές επιπτώσεις καισε άλλους πιστωτές. Από τις εκθέσεις ελέγχου των ετησίων οικονομικώνκαταστάσεων των εταιριών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 2008 μόνο το7% είχε παρατήρηση ή θέμα έμφασης σχετικά με τη δυνατότητα της εταιρίαςνα συνεχίσει τη δραστηριότητα της (going concern).

Η έρευνα διεξήχθη με πρωτοβουλία και συντονισμό της PwC στην Ελλάδα, καθώς ο επικεφαλής του διεθνούς δικτύου της PwC για τον κλάδο της ναυτιλίας είναι ο κ. Σωκράτης Λεπτός-Bourgi, Partner της PwC στην Ελλάδα.

Η έρευνα εξετάζει σημαντικούς δείκτες απόδοσης εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών σε χρηματιστήρια για το 2008, καθώς και την ανάπτυξή τους τα τελευταία 5 χρόνια βάσει των ετήσιων οικονομικών τους καταστάσεων. Περισσότερες από 100 εταιρίες εισηγμένες στα διεθνή χρηματιστήρια σε διαφορετικούς επιμέρους τομείς του ναυτιλιακού κλάδου συμπεριελήφθησαν στην έρευνα, μεταξύ των οποίων 27 ελληνικές εταιρίες.

Στόχος της έρευνας είναι να προσδιορίσει τον αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2008. Ο αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης στο ναυτιλιακό κλάδο έγινε αισθητός κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2008. Παρ΄ όλα αυτά η έρευνα δείχνει ότι γενικά η οικονομική κρίση δεν είχε μεγάλη επίδραση στην απόδοση των εταιριών εκείνη τη χρονιά. Ένας λόγος είναι ότι το πρώτο εξάμηνο του 2008 ήταν ιδιαιτέρως κερδοφόρο για τους περισσότερους επιμέρους τομείς του ναυτιλιακού κλάδου και πρόσφερε στις εταιρίες τόσο την απαιτούμενη ενέργεια όσο και τη ρευστότητα για να ξεπεράσουν μερικές από τις προκλήσεις που είχαν να αντιμετωπίσουν, όταν ξέσπασε η κρίση.