Skip to main content

ΑRIVIA: Η εταιρεία της Θεσσαλονίκης με τα 200 καινοτόμα τυριά

Περί τα 200 καινοτόμα εναλλακτικά τυριά παράγει η εταιρεία ARIVIA, η οποία πραγματοποιεί το 70% του τζίρου της στο εξωτερικό.

Με την υλοποίηση επενδύσεων 4,2 εκατ ευρώ στη διετία 2016-2017 και το σχεδιασμό επένδυσης σε πάγια από το 2019 και μετά, που ενδέχεται να προσεγγίσει τα 12 εκατομμύρια ευρώ, η ARIVIA ABEE, που φέτος τιμήθηκε από το ΣΒΒΕ με «Βραβείο Αριστείας Μικρής Επιχείρησης», δείχνει μεγάλη δυναμική ανάπτυξης αξιοποιώντας δύο κρίσιμους παράγοντες, καινοτομία και εξαγωγές.

Στην «πιάτσα» της αγοράς, η επωνυμία ΑRIVIA δεν έχει ακόμη καταγραφεί στη μνήμη των επιχειρηματιών, όλοι όμως γνωρίζουν καλά την Viotros και τα προϊόντα της όπως και την εμπορική AΡΙΣΤΑ, εταιρείες που ανήκαν στον όμιλο ΕΛΓΕΚΑ. Η συγχώνευση έγινε τον Απρίλιο του 2016 και η  ΑRIVIA, μια εταιρεία που «παντρεύει την παραγωγική κουλτούρα της Viotros με την εμπορική της ΑΡΙΣΤΑ», μέσα σε λίγους μήνες, τον Φεβρουάριο του 2017, πέρασε στην ιδιοκτησία της ελληνικής AV Συμμετοχική Α.Ε. αλλά ουσιαστικά στον έλεγχο του SouthBridge Europe Mezzanine SICAR, μίας εταιρείας επενδύσεων που αξιοποιεί κεφάλαια ιδιωτών αλλά και θεσμικών, όπως το Ευρωπαϊκό Επενδυτικό Ταμείο (ΕΙF).

H πώληση της ARIVIA συνδέθηκε με το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ομίλου ΕΛΓΕΚΑ, αλλά μία τέτοια προσέγγιση, μονόπλευρη, «αδικεί» την ARIVIA, όπως εξηγούν ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας, μέλος δ.σ. της ΕΛΓΕΚΑ και με παρουσία πολλών ετών στον Όμιλο κ. Άνθιμος Μισαηλίδης και, ο κ. Κωνσταντίνος Κορόκας, ιδρυτής της VIOTROS, μέλος δ.σ. της ARIVIA και διευθυντής Έρευνας & Ανάπτυξης.

Το μάνατζμεντ παραμένει στα χέρια των κυρίων Αλ. Κατσιώτη, προέδρου της ΕΛΓΕΚΑ και των Α. Μισαηλίδη και Κ. Κορόκα, οι οποίοι, «στο τέλος της ημέρας», σε ένα χρονικό παράθυρο μετατρεψιμότητας 2-4 ετών και ανάλογα με το πώς θα πάει η Εταιρεία, πιθανώς θα ελέγχουν μετοχικό μερίδιο 10%.

«Η πώληση της ARIVIA δεν ήταν μόνο ζήτημα αναδιάρθρωσης του ομίλου ΕΛΓΕΚΑ. Αφορούσε την χρηματοδότηση της ανάπτυξης της εταιρείας και την στήριξη της λειτουργίας της στο εξωτερικό», τόνισε ο κ. Μισαηλίδης. «Με την είσοδο του SouthBridge Europe Mezzanine, η ARIVIA μπορεί να εξασφαλίσει κεφάλαια για επενδύσεις με πολύ ευνοϊκούς όρους, τα οποία και θα χρειαστεί στην επόμενη διετία, με τους ρυθμούς που αναπτύσσεται».

To 2016 η ARIVA είχε τζίρο 34 εκατ.ευρώ, έναντι συγκρίσιμου τζίρου 28 εκατ.ευρώ το 2015, ενώ το 2017 ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων είναι της τάξης του 25%, εξέλιξη που αναμένεται να δώσει σύνολο πωλήσεων περί τα 40 εκατ.ευρώ.  Οι εξαγωγές, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνολικού τζίρου, ενώ τα ειδικά προϊόντα, τα εναλλακτικά – high tech- τυριά, έχουν σε αξία το 60% των εξαγωγών όταν σε ποσότητες η αναλογία μεταξύ ειδικών προϊόντων και αναπληρωμάτων τυριών, είναι 50%-50%.

Σημειώνεται ότι η ARIVIA παράγει δύο κύριες κατηγορίες προϊόντων. Στην 1η Κατηγορία είναι τα τυριά ειδικής τεχνολογίας που απευθύνονται π.χ. σε vegetarians, vegans, άτομα με αλλεργίες και δυσανεξίες, προϊόντα νηστήσιμα, ορισμένα οργανικά, με πολλά από αυτά να είναι και λειτουργικά λόγω των συστατικών με ιδιαίτερη θρεπτική αξία που περιέχουν (π.χ. καρυδέλαιο).

Στη 2η Κατηγορία ανήκουν τα τετηγμένα αναπληρώματα τυριών π.χ. τύπου edam, gouta, mozzarella κ.αλ. τα οποία πωλούνται στην αγορά HORECA αλλά και σε χώρες με χαμηλότερα εισοδήματα.

Μία 3η Κατηγορία είναι τα τυριά κατά παραγγελία, που παράγονται βάσει των απαιτήσεων του πελάτη.

Η καθαρώς εξαγωγική ARIVIA εξάγει τα εναλλακτικά, προηγμένης τεχνολογίας τυριά στη Δυτική Ευρώπη, την Αμερική, αλλά και σε Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία. Τα αναπληρώματα τυριών πωλούνται κυρίως σε Βαλκάνια, Μέση Ανατολή και βόρεια Αφρική.

«Οι εταιρείες του κλάδου τροφίμων πρέπει να δεχθούν ότι η καινοτομία είναι βασικό συστατικό της επιτυχίας στη διεθνή αγορά. Δεν μπορεί να περιμένουμε αύξηση εξαγωγών στηριζόμενοι μόνο στη φέτα, τις ελιές και τη ρίγανη. Η εταιρεία, από την ίδρυσή της επενδύει συνεχώς στο R&D προσπαθώντας να βλέπει τρία χρόνια μπροστά, αυτό θεωρώ ότι είναι και το μυστικό της επιτυχίας μας», υποστήριξε ο χημικός μηχανικός κ. Κωνσταντίνος Κορόκας.

Με βάση το τριετές business plan για την περίοδο 2016-2019, η ΑRIVIA, στις εγκαταστάσεις της στην Προσοτσάνη Δράμας, επένδυσε πέρυσι 2,2 εκατ ευρώ και φέτος επενδύει επιπλέον 2 εκατομμύρια, εξ ιδίων, κυρίως σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό.

Εάν η εταιρεία συνεχίσει να αναπτύσσεται και μέσα στο 2018 με αυτούς τους υψηλούς ρυθμούς, τότε θα πρέπει να αποφασίσει πρόσθετη επένδυση σε εγκαταστάσεις, προσθέτοντας 6.000-10.000 τ.μ. στεγασμένους χώρους στο εργοστάσιο της Προσοτσάνης ή «κάνοντας μία νέα, δεύτερη εγκατάσταση κάπου αλλού στον πλανήτη», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Μισαηλίδης.

Η επένδυση σε εγκαταστάσεις, ανάλογα με το που θα υλοποιηθεί, θα απαιτήσει ποσό μεταξύ 7-12 εκατ.ευρώ.

«Δεύτερη μονάδα, εκτός Ελλάδας, θα γίνει σε περίπτωση που εντοπίζεται μεγάλη συγκέντρωση τζίρου σε μία περιοχή οπότε τίθενται θέματα εφοδιασμού. Άλλη περίπτωση θα ήταν οι διακρίσεις στην παραγωγική διαδικασία για λόγους ασφαλείας προϊόντων. Εάν καταλήξουμε στην επένδυση εκτός Ελλάδας, θα πάμε σε βόρεια Αμερική ή δυτική Ευρώπη για προϊόντα καινοτομικά ή, διαφορετικά, αν καταλήξουμε στα πιο μαζικά προϊόντα, θα επενδύσουμε σε Ασία ή Βαλκάνια», διευκρίνισε ο κ. Μισαηλίδης.

Εν τω μεταξύ, η δουλειά στην έρευνα και ανάπτυξη προϊόντων στην ARIVIA δεν σταματάει, παρότι η εταιρεία έχει 520 κωδικούς από τους οποίους οι 200 αφορούν καινοτόμα εναλλακτικά τυριά. Έτσι, φέτος βγήκε το «VioFast Less Salt»(κίτρινο τύπου gouda), ενώ στη φετινή Expo West, την μεγαλύτερη έκθεση οργανικών και φυσικών προϊόντων στον κόσμο, η ARIVIA παρουσίασε ένα νέο τυρί, στην κατηγορία των «free from», που ψημένο ή τηγανισμένο, θυμίζει πολύ το κυπριακό χαλούμι.

«Από πέρυσι αρχίσαμε ένα πενταετές πρόγραμμα για την ανάπτυξη τυριών στην δύσκολη κατηγορία των «free from+ organic», τυριά με φυτικά λιπαρά, χωρίς γαλακτοκομικά ή άλλες ουσίες όπως για παράδειγμα λακτόζη, τα οποία θα είναι και οργανικά. Πέρυσι βγάλαμε τον πρώτο κωδικό  και φέτος ίσως καταλήξουμε σε άλλους δύο», αποκάλυψε ο κ. Κορόκας.

Αξίζει για την ιστορία να σημειωθεί ότι το 2011, τότε δηλαδή που η άλλοτε Viotros «έδεσε» με τον όμιλο ΕΛΓΕΚΑ, απασχολούσε 78 άτομα προσωπικό. Σήμερα η ARIVIA απασχολεί 273 υπαλλήλους, από τους οποίους οι 70 είναι εποχικοί και εργάζονται στο εργοστάσιο.  Από τους 200 τακτικούς υπαλλήλους, οι 160 είναι από το τμήμα της πρώην Viotros και μόνο οι 40 από την πρώην ΑΡΙΣΤΑ.